نباید درس هنر، ورزش و دینی را شهروندان درجه 2 نظام آموزشی قلمداد کرد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام دکترمحی الدین بهرام محمدیان در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، درخصوص اباحه‌ گری فرهنگی و هنری در کشور اظهار داشت: اسب تروای غرب امروز با صدا و هیاهو وارد کشورها می‌شود، ولی خاموش غارت می‌کند و غنیمت می‌برد.

وی افزود: باید نسل آینده و جوان و نوجوان امروز را در درک مفاهیم فرهنگی و میان فرهنگی توانا ساخت و نظر او را با نگاه زیباشناسانه به آفرینش الهی و مصنوعات هنرمندانه بشری معطوف ساخت، نگاهی که زیبایی همة عالم را از او ببینند و در برابر آن احساس مسئولیت و تعهد کند و هنر را به سطح نازل التذاذ و لذّت‌جویی غریزی تنزل ندهد.

محمدیان گفت: هنرمند بی‌تعهد از دانشمند و عالم بی تعهد نیز خطرناک‌تر است چرا که هنرمند بی‌تعهد گوهر انسانیت، آدمی را تباه می‌کند و او را تا حد حیوانی لذت‌جو، پست و خوار می‌گرداند.

وی یادآور شد: هنر متعهد از نهاد انسان‌های پاک و فرهیخته که خود را عزیز و قیمتی می‌بینند، تراوش می‌کند. شخصی که برای خود احترام قائل نیست و به انسانیت حرمت نمی‌نهد، نمی‌تواند موجد و پدیدآورندة آثار زیبا و هنرمندانه باشد. کسی که در لاک غرور و فریفتگی فرو رفته و یا دام فریب‌کاری پهن کرده نمی‌تواند هدایت‌گر دیگران به سرچشمه‌های زیبایی و آرامش باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی نتیجة کار هنرمند بی‌تعهد را اغفال‌گری و تخدیر و غفلت از حقایق قلمداد کرد و گفت: خودفراموشی و خدافراموشی از نتایج کارهای به ظاهر فرهنگی و هنری است که شعارشان هنر برای هنر، سواد برای سواد، کتاب برای کتاب، سینما برای سینما و ... است.

محمدیان با تأکید بر ساحت تربیت هنری و زیباشناختی در نظام تعلیم و تربیت افزود: نظام مدرسه‌ای ما نباید درس هنر و ورزش و دینی و قرآن را شهروندان درجه 2 نظام آموزشی قلمداد کنند و ساعات مازاد و یا کمبود ساعت آموزشی معلمان را بدون رعایت ارتباط تخصص آنان با دروس ارائه شده جبران کنند. آنچه امروز از ناامیدی و یأس و عیب‌جویی و طعنه و ناسازگاری در بین نوجوانان و جوانان می‌بینم ناشی از عدم تربیت زیباگرایانه و زیباشناسانه به عالم و جهان اطراف خود است. پناه بردن به لذت‌جویی‌های غریزی و روان‌گردان‌ها برای ایجاد آرامش مقطعی، به‌دلیل بَدَل‌سازی‌ها و زیبایی‌های جعلی است.

معاون پژوهشی وزیر خاطرنشان کرد: نهاد آموزش و پرورش، خانواده و رسانه لازم است به‌جای دمیدن به آتش خوشی‌ها و شادکامی‌های زودگذر و بدلی به ترویج خوبی‌ها و زیبایی‌های واقعی و آرامش‌های مستمر و پایدار بپردازد.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA