به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست ارایه یافتههای پژوهشی با عنوان «آسیب شناسی و ارائه الگوی تربیتی مناسب برای بهبود روابط والدین با دانشآموزان (مبتنی بر فاوا)» با حضور دکتر علی اصغر احمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش و دکتر علیرضا عصاره و جمعی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزارشد.
در این نشست که صبح روز یکشنبه مورخ 24 مردادماه 95 با ارائه دکتر عبدالعظیم حکیمی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مدیر گروه پژوهشی پژوهشکده خانواده و مدرسه و با حضور کارشناسان و اعضای هیأت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش، دفتر برنامهریزی انجمنهای مدارس، آموزش خانواده و مشاور اولیاء، اداره کل آموزش و پرورشهر تهران، اداره کل آموزش و پرورشهرستانهای استان تهران و دیگرعلاقه مندان به حوزه پژوهش برگزار شد، پس از سخنرانیهای مقدماتی دکترعصاره رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دکترعلیاصغر احمدی مشاور وزیر در امور خانواده و مدیرکل انجمن اولیا و مربیان و همچنین سرکار خانم دکتر احقر رئیس پژوهشکده خانواده و مدرسه صورت گرفت، دکتر حکیمی مجری طرح گزارش پژوهشی خود را به جلسه ارائه کرد.
وی اشاره کرد در حال حاضر استفاده از فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی و رشد روزافزون آنها بر کودکان و نوجوانان تأثیر فراوان گذاشته است. ایجاد رابطهای متعادل و مطلوب بین والدین و فرزندان در استفاده از امکانات و تجهیزات فناوری جدید (مانند رایانه، لپتاب، تلفن همراه، تبلت) به مسئلهای جدی تبدیل شده است. برای بررسی مجموعه مشکلات و چالشهای موجود در روابط والدین و دانشآموزان و شناسایی راهکارها و توصیههایی برای کاهش این موارد، در سال 1394 طرح پژوهشی با عنوان «آسیب شناسی و ارائه الگوی تربیتی مناسب برای بهبود روابط والدین با دانشآموزان (مبتنی بر فاوا)» در سطح ملی به اجرا درآمد تا در زمینه شناسایی مزایا و معایب استفاده از فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی و یافتن راهکارهای استفاده بهینه از این وسایل در چارچوب الگویی تربیتی مناسب جهت بهبود روابط والدین با دانشآموزان مبتنی بر فاوا به مطالعه و تحقیق بپردازد.
ایشان در گزارش خود به اختصار اشاره داشتند، این پژوهش با هدف آسیبشناسی و ارائه الگوی تربیتی مناسب برای بهبود روابط والدین با دانشآموزان مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در بین دانشآموزان دوره دوم ابتدایی سراسر کشور به اجرا درآمد. برای دستیابی به اهداف موردنظر در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. در این طرح پژوهشی 800 دانشآموز و والدین آنها از 5 استان و 8 صاحبنظر خبره در حوزهی علوم تربیتی و فاوا به روش نمونهگیری هدفمند و چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند و علاوه بر ارائه اطلاعات زمینهای، به سوالات پرسشنامه و نمونبرگهای مصاحبه نیمهسازمانیافته حضوری در قالب 5 عامل تربیتی، فرهنگی و اخلاقی، آموزشی، خانوادگی، روانی و جسمانی پاسخ دادند.
ایشان در ادامه اضافه کردند یافتههای پژوهش این طرح برآمده از منابع زیر است:
- بررسی الگوهای تربیتی و فرزندپروری مطرح در حوزه روابط والدین با فرزندان (نظریههای بامریند، بولاندا، اریکسون، آدلر، شفر، وینتر باتم، زیگلمن، مبتنی بر فرهنگ و آموزههای ایرانی- اسلامی، ...)
- نتایج حاصل از پاسخ به سوالات بسته و بازپاسخ پرسشنامههای والدین و دانشآموزان
- نتایج حاصل از مصاحبه با والدین و صاحبنظران با سابقه در حوزهی علوم تربیتی آشنا با فاوا و حوزهی فناوری آشنا با علوم تربیتی
- ویژگیهای برگرفته از اسناد بالادستی به ویژه مبانی نظری سند تحول بنیادین
پژوهشگر اظهار داشت نتایج پژوهشی بدست آمده از این تحقیق، در چارچوب یک الگوی تربیتی مناسب برای بهبود روابط والدین و دانشآموزان (مبتنی بر فاوا) معرفی شده است. در این الگو ابتدا به معرفی ویژگیهای کلی الگو پرداخته شده، سپس ویژگیهای مورد انتظار دانشآموزان و اولیا آنها فهرست شدهاند. در ادامه با تمرکز بر تعامل و ویژگیهای ارتباطی اولیا و دانشآموزان مبتنی بر فاوا، آسیبها و راهکارهای استفاده از فاوا در قالب 4 عامل تربیتی، فرهنگی و اخلاقی، آموزشی، خانوادگی، روانی و اجتماعی و جسمانی، به تفکیک برشمرده شدهاند.
در پایان گزارش ایشان ضمن اظهار امیدواری برای انجام پژوهشهای بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به گسترهی روزافزون استفاده از ابزارها و تجهیزات فناوری در بین دانشآموزان و همچنین تعمیم اجرای این طرح پژوهشی به دورههای تحصیلی بالاتر( دورهی اول و دوم متوسطه)، به این نکته تاکید داشتند که یافتههای این پژوهش میتواند پیامها و توصیههای موثر و مفیدی برای اولیا دانشآموزان، کارشناسان و مشاوران انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در سطح ستاد، ادارات کل، مناطق و حتی مدارس داشته باشد.
این نشست با پرسش و پاسخ بین پژوهشگر و مدعوین و بحث و بررسی پیرامون مطالب مطرح شده از یافتههای پژوهش و همچنین دیگر مسائل و چالشهای مرتبط به تعاملات خانوده تا قبل از ظهر ادامه داشت.
ارسال نظر