مقدمه
- ما وزرا ،سران و اعضای هیأتهای نمایندگی 36 کشور در آسیاو اقیانوسیه، نمایندگان کارگزاری های سازمان ملل متحد ، شرکای توسعه و سازمانهای جامعه مدنی و اعضای جوامع تحقیقاتی و تدریس در اجلاس سیاستگذاری آموزش و مراقبتهای اوان کودکی که در پوتراجایای مالزی از 19 لغایت 21 ژوئیه 2016 برگزار میشود دور هم جمع شده ایم. ما از یونسکو،یونیسف ،شبکه آسیا،اقیانوسیه اوان کودکی (ARNEC ) و دولت مالزی برای دعوت از ما جهت حضور در این اجلاس و از دولت مالزی برای میزبانی آن تشکر می کنیم.
- یادگیری از زمان تولد آغاز می شود. این جمله ساده اما پرمغز در اعلامیه جهانی آموزش برای همه ،مصوب اجلاس جامتین،تایلند در سال 1990 ارائه گردید. یک سال قبل از آن پیمان نامه حقوق کودک تأکید کرد که کودکان خردسال از حق حیات و شکوفایی کامل استعدادهای خود برخوردارند. در این راستا بود که اولین هدف یا آرمان طرح" آموزش برای همه در اجلاس داکار (سال 2000) گسترش و بهبود آموزش و مراقبتهای جامع اوان کودکی " بویژه برای آسیب پذیرترین و محرومترین کودکان تعیین گردید.
- ما آرمانهای جهانی و آرمانی توسعه پایدار ( بویژه آرمان چهارم،یعنی حصول اطمینان از ارائه فرصتهای فراگیر و عادلانه آموزشی کیفی و ترویج فرصتهای یادگیری مادام العمر برای همه و هدف 2-4 یعنی" حصول اطمینان از اینکه تا سال 2030 همه دختران و پسران دسترسی به توسعه،مراقبت و آموزش پیش دبستانی کیفی اوان کودکی داشته باشند و آمادگی ورود به مقطع آموزش ابتدایی را پیدا کنند" را کاملا تأیید میکنیم. این هدف نمایانگر این باور ماست که آموزش و مراقبتهای اوان کودکی سنگ بنای یادگیری، توسعه و رفاه بلند مدت کودکان خواهد بود.
- دومین اجلاس سیاستگذاری بر پایه مجموعه ای از نشستها و همایشهای کلی مربوط به آموزش و بویژه آموزش و مراقبتهای پیش دبستانی برگزار می شود.این مجموعه عبارت بود از: اولین اجلاس سیاستگذاری در آموزش و مراقبتهای پیش دبستانی ( سئول سپتامبر 2013)، مجمع جهانی آموزش ( اینچئون، 2015)، اجلاس سران توسعه پایدار ملل متحد (نیویورک، 2015).ما با سهیم شدن در تجربیات و آموخته ها در تدوین و اجرای سیاستهای آموزش و مراقبتهای اوان کودکی و بحث و تبادل نظر درباره راهبردها برای بهبود برابری و کیفیت خدمات آموزشی و مراقبتهای اوان کودکی در منطقه این بیانیه را تصویب می کنیم .
قدرت دگرگون ساز اوان کودکی
- آنهایی که اینجا گردهم آمده اند به قدرت دگرگون ساز اوان کودکی باور دارند. ما متقاعد شده ایم که اوان کودکی،از بدو تولد تا هشت سالگی مبنای توسعه پایدار است.
تجربه های اولیه بر سلامت کودک و پرورش مغز و دامنه وسیعی از مهارتها،ظرفیتها و رفتارهای دوران زندگی تأثیر می گذارد. آموزش و مراقبتهای اوان کودکی در داخل و خارج از خانه بنیان رفاه آینده و برابری بیشتر بویژه برای کودکان محروم را فراهم می کند. شواهد تحقیقات انجام شده بر منافع آموزش و مراقبتهای اوان کودکی با کیفیت به لحاظ بهره وری بیشتر، برابری جنسیتی بهتر و کاهش هزینه های آینده از طریق کاهش ترک تحصیل و تکرار پایه،سلامت بهتر و کاهش رفتارهای جرم آمیز در بزرگسالی اشاره دارد.
- امروزه در پرتو تحقیقات قوی و حمایت مداوم جامعه آموزش و مراقبتهای اوان کودکی،آگاهی بیشتری میان سیاستگذاران،برنامه ریزان،دست اندرکاران و والدین نسبت به اهمیت این گونه آموزشها پدید آمده است. کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه پیشرفتهای بسیاری در هر یک از زمینه ها از جمله کاهش فقر مفرط،مرگ و میر نوزادان و کودکان، سوء تغذیه کودکان و افزایش نرخ واکسیناسیون و شرکت در آموزشهای پیش دبستانی داشته اند.اما بسیاری از کودکان و خانواده ها در این منطقه از چنین پیشرفتهایی محروم بوده اند و نابرابری های بسیاری در میان و درون کشورها بر مبنای جنسیت،ثروت،موقعیت جغرافیایی،نژاد،معلولیت و سایر عوامل محرومیت وجود دارد.
- برنامه های کیفی آموزش و مراقبتهای اوان کودکی جامع بوده و با عناصری چون حمایت،سلامت،تغذیه،انگیزش و یادگیری زودهنگام در هم آمیخته اند. از آنجایی که نابرابری از اولین روزهای زندگی و حتی قبل از تولد آغاز می شود،تلاشها بایستی زود آغاز شود تا از عدم برخورداری میلیونها کودک از حق بقا،شکوفایی و رشد کامل پیشگیری شود. کیفیت آموزش و مراقبتهای اوان کودکی ارائه شده توسط والدین،خانواده ها، کودک یاران و مربیان یکی از عوامل تعیین کننده رفاه آینده کودکان است. این عوامل کلیدی در کمک به کودکان برای انتقال موفق و یکنواخت از خانه به محیط آموزش اوان کودکی و سپس به آموزش ابتدایی از اهمیت بسزایی برخوردارند. حمایت از والدین و خانواده ها، توسعه ظرفیت نیروی انسانی در آموزش و مراقبتهای اوان کودکی برای بهبود کیفی این نوع آموزشها ضروری هستند.
- آموزش و مراقبتهای اوان کودکی مسئولیت همه افراد است،اما دولتها نقشی اساس در تدوین و نظارت بر قوانین آموزش و مراقبتهای اوان کودکی،چارچوبهای مقرراتی،استانداردهای کیفی و رهنمودهای برنامه درسی و همچنین تخصیص و توزیع منابع در تضمین برابری و کیفیت به عهده دارند. بسیاری از کشورها سیاستهای ملی،چارچوبها یا طرح عمل هایی را درباره آموزش و مراقبتهای اوان کودکی تدوین کرده اند. اگرچه این اسناد معمولاً بر ماهیت جامع آموزش و مراقبتهای اوان کودکی تأکید دارند،اما شمار اندکی از آنها به لحاظ پوشش همه زمینه های توسعه کودک و گروههای سنی ،جامع هستند.
- اکثر کشورها در این منطقه هنوز در طرحهای اجتماعی و اقتصادی خود به اوان کودکی الویت نمی دهند و سرمایه گذاری دولتی در آموزش و مراقبتهای اوان کودکی در مقایسه با معیارهای بین المللی تخصیص 1% از تولید ناخالص داخلی و 10% از اعتبارات آموزش عمومی به آموزش و توسعه اوان کودکی اندک است.
دستور کار اجرایی برای تحقق هدف 2-4 توسعه پایدار در آسیا و اقیانوسیه
- . ما بدین وسیله تعهد خود را برای تحقق هدف 2-4 توسعه پایدار با توجه به اعمال دگرگونی مورد نظر جهان به منظور تحقق تا سال 2030 با اتخاذ اقدامات زیر اعلام می داریم:
الف- اجرای قوانین، سیاستها و برنامه های منسجم و فراگیر برای تضمین حداقل یکسال آموزش کیفی رایگان و اجباری پیش دبستانی با توجه ویژه به کودکان محرومترین مناطق
- بهره گیری از راهکارها و سیاستهای چند بخشی آموزش و مراقبتهای اوان کودکی، با هماهنگی میان وزارتخانه های مسئول سلامت، حمایت اجتماعی و حمایت از کودک، آب / بهداشت، دادگستری و آموزش زود هنگام و تخصیص منابع کافی برای اجرای آنها
- تدوین سیاستها،راهکارها و طرح عمل های روشن برای حرفه ای سازی نیروی انسانی در" آموزش و مراقبتهای اوان کودکی " از طریق توسعه شغلی و ارتقاءجایگاه و شرایط کاری آنان
- طراحی برنامه ها،خدمات و زیرساختهای قابل دسترس و منسجم در خصوص آموزش و مراقبتهای اوان کودکی،بویژه برای کودکان معلول و حمایت از خانواده ها بعنوان اولین مربیان کودک
- افزایش سرمایه گذاری دولتی در آموزش و مراقبتهای اوان کودکی وتقویت مشارکت با بخش غیر دولتی، جامعه مدنی و شرکای توسعه وبهره گیری موثر از منابع مالی و نیروی انسانی موجود برای اطمینان از دسترسی برابر به آموزش و مراقبتهای اوان کودکی.
- نظارت و ارزیابی پیشرفت کشورهادر جهت هدف 2-4 با استفاده موضوعی از شاخصهای آمادگی (توسعه کودک و نتایج یادگیری)،مشارکت(ثبت نام) و تامین( قابلیت دسترسی) و همچنین تامین اعتبار دولتی و خصوصی در اموزش و مراقبتهای اوان کودکی.این فرآیند بایدبخشی از فرآیند هماهنگی آرمان شماره 4 توسعه پایدار آموزش 2030 را تشکیل دهد که بهسیستمهای نظارت و ارزیابی جامع در سطوح ملی و فرو ملی منتهی می شود.
- تقویت گردآوری،تحلیل و استفاده از داده ها برای بررسی برابری و پیچیدگی سنجشهای همه جانبه نتایج یادگیری وتوسعه کودک.
- افزایش آگاهی شرکا و دست اندر کاران از طریق حمایتهای مبتنی بر شواهد با مشارکت یونسکو،یونیسف،شبکه آسیا- اقیانوسیه اوان کودکی (ARNFC) و سایر شبکه ها و کارگزاری های کلیدی منطقه ای برای اجرا و نظارت بر آرمان شماره 4 توسعه پایدار به طور اعم و هدف 2-4 به طور اخص .
- آغاز فرآیند تدوین یک چارچوب منطقه ای برای هدف 4-2 توسعه پایدار و نقشه راه ملی برای اجرا با زمان بندی روشن در قالب یک سازوکار منطقه ای حمایت و هماهنگی برای آرمان شماره 4 آموزش 2030.
ارسال نظر