به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز به مناسبت ششمین سالگرد رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش اجرای سند تحول را با پیش فرضهایی آغاز کرد؛ اول اینکه نظام موجود با کاستیهای فراوانی روبهروست و نمیتواند استعدادها را شکوفا کرده و مهارتهای لازم را به دانشآموزان بدهد.
وی افزود: پیش فرض دوم این بود که تغییر یک نظام آموزشی که بیش از صد سال در کشور سابقه دارد، کار سادهای نیست و اجرای تحول بنیادین نیاز به یک عزم ملی دارد و تنها از آموزش و پرورش بر نمیآید.
نوید ادهم با تأکید بر اینکه گفتمانسازی و جامعهپذیر کردن سند به وسیله اصحاب رسانه فراهم میشود، گفت: سند تحول بنیادین یک پروژه ملی است و اصحاب رسانه باید نقش خود را در خصوص اجرای آن ایفا کنند.
وی ادامه داد: اهداف شورای عالی آموزش و پرورش را برای تحول بنیادین بازنگری کردیم زیرا تحول بنیادین صرفاً تغییر ظاهری نظام آموزشی نیست بلکه این است که مأموریتها و کارکرد آموزش و پرورش در تحول بنیادین دگرگون شود.
* برنامهریزی در آموزش و پرورش طولانی مدت و زمانبر است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه چیزی که همواره از آن رنج بردیم تغییرات وزرای آموزش و پرورش بوده است، اظهار داشت: وقتی به دلایل مختلف مدیران ارشد تغییر میکنند و در کنار آن کار برنامهریزی در آموزش و پرورش طولانی مدت و زمانبر است، نمیتوان به راحتی کار برنامهای را پیش برد.
وی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باعث ایجاد همگرایی بین سیاستگذاران و ثبات برنامه خواهد شد، عنوان کرد: در اجرای سند برای اینکه زمان را از دست ندهیم اصل مهندسی همزمان را اجرا کردیم و همزمان با تصویب زیرساختها، برخی الزامات سند را اجرا کردیم.
نوید ادهم افزود: از نظر مفهومی چهار گام باید برداشته شود که خوشبختانه اکنون در گام چهارم هستیم؛ تدوین، تصویب، تبلیغ و اکنون در مرحله تبیین سند هستیم.
وی توضیح داد: تبیین سند یعنی همگان فهم مشترک از سند داشته باشند و مفاهیم سند باید در جامعه ترویج شود که رسانهها در آن نقش مهمی دارند؛ مثلا تکریم و تعالی هویت در سند آمده است که اکنون هویتیابی دانشآموزان دچار اختلال شده است پس باید چگونه نسلی تربیت کنیم که به ایرانی بودن افتخار کند و مهارتها برای زندگی را هم پیدا کند؟ باید معلمان فهم دقیق تری از موضوع هویت با مطالعه رسانهها پیدا کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از مسائلی که به هویتیابی لطمه میزند، گزارشهای منفی دادن و ایجاد نگاه منفی در جامعه است.
وی در خصوص نظارت بر سند تحول، ادامه داد: در فصل هشتم سند تکلیفی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده است و ما باید به آنها در خصوص اجرای سند گزارش بدهیم.
نوید ادهم افزود: ما در شورای عالی این رویکرد را انتخاب کردیم که اجرای سند و تحول خواهی هم در ستاد و هم در کف مدرسه باید ایجاد شود و از زمان تصویب تاکنون 118 جلسه داشتهایم که در آنها 34 مصوبه وجود داشته است.
وی اضافه کرد: شورای عالی متناسب با سند تغییر رویکرد داد؛ قبلا رویکرد بر تصویب قانون بود و اکنون بر سیاستگذاری و نظارت بر اجرای سند تمرکز داریم.
* اشاعه فرهنگ تحول خواهی
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اشاعه فرهنگ تحول خواهی با انتشار مطالب مختلف و ترجمه سند به زبانهای مختلف و برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی از کارهایی بود که برای تبیین سند انجام دادهایم.
وی با بیان اینکه مجریان باید نگاه و ذهن خود را متحول کنند، افزود: مجریان سند باید نگاه جدید به آموزش و پرورش داشته باشند و یکی از سختیهای کار ما این است که به معلمانی که مثلا 25 سال تدریس کردهاند روش جدید را توصیه کنیم که نمونه بارز آن در ارزشیابی توصیفی نمود داشته است.
نوید ادهم اضافه کرد: زمانی که والدین دانشآموزان با منطق سند بیندیشند و مطالبه کنند، سند تبیین شده است و زمینه اجرای سند با این مطالبات فراهم میشود اما هنوز هم مطالبه و مطلوب والدین و دانشآموزان این است که در کنکور پذیرفته شوند و مثلا کتابی مثل تفکر و ... که در کنکور از آن سوال نمیآید، کم ارزش تلقی میشود.
وی گفت: با مراجع سیاستگذار برای رسیدن به فهم مشترک، جلسات متعددی داشتیم و امیدواریم منابع مورد نیاز اجرا را به ما تخصیص دهند و مجلس به کمک ما در این زمینه بیاید.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: ساختارها را بازنگری کردیم و کمیته پایش را در شورای عالی ایجاد کردهایم که با حضور معاونان وزارتخانه، کار اجرای سند را رصد میکنیم.
وی افزود: اساسنامه مدارس عشایر و آییننامه کلاسهای چند پایه با الهام از مفاهیم سند تحول، تنظیم شد؛ ضمن اینکه تصویب زیرنظامها زمان زیادی برد و تاکنون چهار زیرنظام تصویب و ابلاغ شده و دو زیرنظام دیگر مراحل آخر را طی میکند.
نوید ادهم با بیان اینکه مدل نظارت بر سند و تقسیم کار آن را طراحی کردیم، گفت: ما چالش مدیریتی و درون سازمانی داریم؛ تثبیت وضع موجود و تغییر وضع موجود پارادوکسی است که با آن روبهرو هستیم و چالشهای برون سازمانی که دغدغه ماست یکی منابع مالی است.
وی تأکید کرد: منابع انسانی و فاصله میزان بازنشستگی و ورود به آموزش و پرورش در سالهای آتی، لزوم هماهنگی و تقسیم کار ملی برای کمک گرفتن از برخی نهادها و مشکل کنکور که تصمیم گیری در مورد آن تنها به آموزش و پرورش مربوط نمیشود، از دغدغههای ماست.
* برخی اقدامات برای اجرای سند تحول، شتابزده بود
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش فارس در خصوص «ارزیابی از اجرای سند از زمان آغاز تا کنون»، با بیان اینکه این سالهایی که پس از تصویب سند پشت سر گذاشتیم فرآیند اجرای سند را رشدیابنده میبینم، اظهار داشت: امروز بیش از گذشته گفتمان سند در بیرون و درون آموزش و پرورش جاری است؛ اگر در گذشته شاهد بودیم که جمع محدودی از سند سخن میگفتند اکنون سخن از اجرا گسترده شده است و برنامههای سال 97 بر اساس سند نوشته شده و روند التزام رشدیابنده بوده است.
وی ادامه داد: اجرای سند در زمانهایی با قوت و اعتقاد بیشتر و گاهی هم با قوت و التزام کمتر بوده است و هم اکنون هم برخی معاونتها بیشتر و برخی کمتر ملتزمند که باید به توازنی در این زمینه برسیم.
نوید ادهم اضافه کرد: برخی اقدامات آن زمان شتابزده بود و زیرساختهای اجرای آن آماده نبود مثلا دانشگاه فرهنگیان خیلی خوشبینانه سالی 20 هزار نیرو می گیرد در حالی که 940 هزار نیرو اکنون باید مجری و باورمند به اجرای سند باشند.
وی در خصوص حذف کنکور و فعالیت مجلس، اضافه کرد: برای حل مشکل، مجلس ورود خوبی داشته است و این نیست که ما سنجش عدالت محورانه برای ورود به دانشگاه نداشته باشیم اما این روش کنکور اگر خیلی هم دقیق اجرا شود فقط در بعد علمی کار میکند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص بودجه آموزش و پرورش، گفت: کاستیهای منابع مالی آموزش و پرورش اظهار من الشمس است و حداقل بودجهای که ما احصا کردیم 50 هزار میلیارد تومان است که فاصله جدی با آنچه باید باشد، وجود دارد.
وی با بیان اینکه درخواست کردم برای رتبهبندی و تعمیر نگهداری مدارس اعتبار جدی در نظر گرفته شود، اظهار داشت: عدم اجرای مصوبات شورای عالی، زیر پا گذاشتن قانون تلقی میشود و خیلی اندک گزارش داریم که اجرای مصوبات عامدانه زیر پا گذاشته شود.
* به عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش به عنوان یک مشکل نگاه میکنم
نوید ادهم در خصوص مدارس تیزهوشان گفت: اصل را بر عدم جداسازی گذاشتیم و جداسازی در حداقل و کاهش تعداد دانشآموزان قرار داده شد و طرح شهاب متولد شد.
وی درباره عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش، گفت: به مسئله عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش و تغییر وزرا به عنوان یک مشکل نگاه میکنم و این مشکل ساختاری حکمرانی است که باید نهادهای سیاستگذار کلان برای آن چاره اندیشی کنند؛ گاهی وزرا با عمر یکساله بودهاند در حالی که برنامههای آموزش و پرورش زمانبر است؛ البته زمانی این موضوع را در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کردیم که آن زمان موافقت نشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: به شدت خواهان تغییر مصوبه مجلس در خصوص تقویم آموزشی و شروع مدارس در اول مهرماه هستیم زیرا مغایر با اصول آموزشی فرهنگی و اقتصادی است و سه ماه تعطیلی تابستانی آسیبهای فراوانی دارد.
وی تأکید کرد: مذاکرات فراوانی با مجلس داشتیم که تصمیمگیری در مورد تقویم آموزشی به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شود.
* بحث کاهش ساعت درس دینی صحت ندارد
نوید ادهم درباره موضوع کاهش ساعات درس دینی گفت: بحث کاهش ساعت درس دینی مطرح نبوده و صحت ندارد و اگر مدرسهای آن را کاهش دهد، تخلف اجرایی کرده است.
وی درخصوص طرح رتبهبندی معلمان اظهار داشت: طرحی که درباره رتبهبندی اجرا شد بر مبنای قانون مدیریت و قانون پنجم بود و چیزی که اجرا شد رتبه بندی مورد نظر سند تحول آموزش و پرورش نیست زیرا ابتدا نظام سنجش حرفهای باید مستقر شود و بعد براساس آن معلمان در رتبههای مختلف قرار بگیرند؛ ما فرآیند کار را در شورای عالی طی کرده و در جلسات متعدد، مراحل نهایی آن را طراحی کردهایم.
* سیستم آموزش و پرورش مبرا از دخالت در مافیای کنکور است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره حذف کنکور و آمادگی آموزش و پرورش برای امتحانات نهایی استاندارد، گفت: ریشه بحث، به باور به حذف کنکور باز میگردد چون اعتقاد به حذف کنکور به آن معنایی که مورد نظر آموزش و پرورش است، در سایر دستگاهها وجود ندارد.
نوید ادهم ادامه داد: امتحانات نهایی در آموزش و پرورش استاندارد طراحی شده و میتوان به آن اعتماد کرد و سیستم آموزش و پرورش هم مبرا از دخالت در مافیای کنکور است.
وی افزود: در مسایلی که ادعا می شود 80 درصد سوابق تحصیلی را اعمال کردهاند؛ در رشته های با داوطلب کمتر از ظرفیت سازمان سنجش تغییر ماهیت داده و صرفا برگزار کننده کنکور شده است.
ارسال نظر