
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علیرضا کمرئی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزشوپرورش در گردهمایی سهروزه روسای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استانهای سراسر کشور در ارومیه و در جمع روسای ادارات سراسر با اشاره به اینکه وظیفه ادارات ارزیابی عملکرد کنترل نبض حیاتی سیستم و برنامههای آن بهمنظور آگاهی از صحت امور و سلامت نظام آموزشی است گفت: تقویت این حوزه توسط مدیران در سطوح مختلف نشانه هوشمندی مدیران در حفظ و تأمین سلامت سازمان استوکم توجهی به آن ممکن است سبب عدم فهم دقیق از مسائل سازمان و غفلت از نواقص و اشکالات کار و مغفول ماندن اولویتها در حوزههایی شود که بهبود آنها متضمن سلامت سیستم است.
وی ارزیابی عملکرد را بهعنوان یک رکن مهم از مدیریت عملکرد برشمرد و ادامه داد: بهبود عملکرد و بهرهوری سیستم درگرو استقرار کامل نظام مدیریت عملکرد در وزارت آموزشوپرورش است.
علیرضا کمرئی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تنوع بالا، سیال بودن مسائل جامعه و سرعت تحولات در حوزههای مختلف علوم بهویژه در فناوریهای جدید گفت: لازمه انطباق با شرایط جدید، افزایش توان سیستم آموزشی در پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه، توسعه و تقویت توانمندی حرفهای کارکنان، تدوین و طراحی برنامهریزی استراتژیک و اعمال مدیریت استراتژیک در سازمان است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: برنامهریزی استراتژیک به مدیران و کارکنانی برخوردار از تفکر استراتژیک نیازمند است تا قادر باشند ضمن ترسیم و توجه به چشماندازهای سازمان و راهبری همه اجزاء و ارکان سیستم در مسیر چشمانداز، تناقضها را خوب بفهمند و مسیر حرکت خود را در درون ضربآهنگهای جامعه و در راستای چشماندازهای سازمان تعیین کند.
وی توجه به چرخه عمر ایدهها را از ویژگیهای مدیران دارای تفکر استراتژیک و ناظر به پویایی و تحولخواهی آنان دانست و چسبیدن به شیوهها و ایدههای کهنه و ناکارآمد و آموختهشده از پیش را مخل مدیریت در نظام آموزشی امروز و در شرایط پویایی جوامع تعریف کرد.
کمرئی با برشمردن سایر ابعاد تفکر استراتژیک گفت: بدون تفکر استراتژیک ادعای توفیق در راهبری سازمانهای بزرگ و برنامهریزی و اعمال مدیریت استراتژیک یک شعار بیش نخواهد بود.
مدیرکل ارزیابی عملکرد به تشریح روش منطقی ارزیابی عملکرد سازمان و برنامهها پرداخت و ضرورت آشنایی کارشناسان این حوزه در فهم و تولید شاخصهای کلیدی عملکرد را یک عامل مهم در صحت و اعتماد به نتایج ارزیابی برنامهها دانست و روش علمی تولید شاخص را با توجه به ویژگی اسمارت بودن شاخصها یعنی (خاص بودن، قابلاندازهگیری بودن، قابلیت دستیابی، مرتبط بودن و به هنگام بودن) تشریح کرد.
گفتنی است در این گردهمایی سهروزه روسای ادارات ارزیابی عملکرد استانها و مدیران حوزه ستادی با تشکیل گروه های سهگانه بهنقد موضوعات کاری سالانه خود پرداختند و در پایان دبیران کمیسیون ها نتایج جلسات را در جمع مدیران ارزیابی عملکرد ارائه دادند.
در روز پایانی همایش معاونین ارزیابی عملکرد، به تشریح دیدگاههای خود در سه محور کلیدی فعالیت این اداره کل پرداختند و تعدادی از روسای ادارات ستادی نیز بطور خاص پیرامون موضوعات سلامت اداری، حقوق شهروندی در نظام اداری، میز خدمت، اخلاق حرفهای، تحلیل سامانههای نظارت و عملکرد سالانه حوزه رسیدگی به شکایات تحلیل خود را به حاضرین ارائه کردند.
ارسال نظر