غلبه مهارت‌های تست زنی به جای فهم درست کتاب‌های درسی



غلبه مهارت‌های تست زنی به جای فهم درست کتاب‌های درسیحیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه پژوهش در کتاب‌های درسی دانش آموزان اظهار کرد: از گذشته موضوع پژوهش در مدارس مطرح بوده است اما دانش آموز معمولا با مرور بر یک کتاب و اخیرا به کمک مطالب تکراری و کمترین جستجو در اینترنت تحقیق کلاسی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اما سعی کردیم موضوع پژوهش در کتاب‌های درسی را متفاوت از گذشته مورد توجه قرار دهیم بر همین اساس سعی شده است تا دانش آموز برای یافتن پاسخ سوالات موجود در کتاب‌های درسی جستجو کند؛ علاوه بر آن معلمان هم در ایجاد این روحیه پژوهشگری موثر هستند.

ارزشیابی ها به سمت توسعه  فرضیه سازی در دانش آموزان  است

تورانی با اشاره به اینکه مبنای پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی و مقالات در سطح دانش آموزی و همین طور معلمان را ترویج روحیه پژوهشی قرار دادیم، گفت: سعی شده در ارزش‌یابی‌ها دانش آموزان به سمت فرضیه سازی و یافتن پاسخ برای این فرضیه‌ها پیش روند.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد:‌ اکنون مطالبه خانواده‌ها از مدرسه و دانش آموز اغلب کسب نمره قبولی است و کسب رتبه‌های برترکنکور است در حالی که اگر مطالبات به سمت پرسشگری و تقویت روحیه پژوهشگری برود این موضوع در دانش آموزان نهادینه می‌شود و معلمان قطعا برای پاسخ به این مطالبه باید با روش‌های به روز این هدف را دنبال کنند.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی دانش آموز بدون آن که به فهم درستی از مطالب درسی برسد مهارت تست زنی را دنبال می‌کند و این موضوع نه تنها به حذف کنکور کمک نمی‌کند بلکه درک درست از مطالب درسی را هم خدشه‌دار می‌کند بنابراین باید رویکرد خود در مقابله با کنکورمحوری را مشخص کنیم تا تبیین مطالب درسی برای دانش آموزان در مسیر صحیح انجام شود.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA