چه کتاب‌هایی از نمایشگاه کتاب بگیریم؟



شماری از اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های روانشناسی و علوم تربیتی کشور، ۷۰ عنوان کتاب را برای دانشجویان و پژوهشگران حوزۀ تعلیم و تربیت پیشنهاد دادند.

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از ۴اردیبهشت۱۳۹۸ به روی کتاب‌دوستان و کتاب‌خوانان گشوده شد و تا ۱۴اردیبهشت‌ماه پذیرای اهالی علم و فرهنگ است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب، هر ساله با حضور ناشران زیادی ازسراسر کشور و ارائۀ انبوهی از کتاب‌ها، امکان انتخاب‌ بهترین‌ها و به‌روزترین‌ها‌ را برای کتاب‌دوستان و کتاب‌خوانان فراهم می‌کند. اما آنچه در ایام برپایی نمایشگاه ذهن مخاطبان را درگیر می‌کند این پرسش است: چه کتابی انتخاب کنیم؟

 

در پایگاه خبری رب، برای پاسخ به این پرسش در حوزۀ تخصصی تعلیم و تربیت، از شماری از استادان علوم تربیتی پرس‌وجو کردیم. دکتر رضا محمدی، دکتر علی خورسندی طاسکوه، دکتر نرگس سجادیه، دکتر زهرا نیک‌نام، دکتر سیدنقی موسوی، دکتر رمضان برخورداری و دکتر حمیدرضا حسن‌آبادی در تهیۀ بستۀ پیشنهادی خرید کتاب یاری‌مان کردند.

عنوان کتاب‌های پیشنهادی را می‌بینید که استادان علوم تربیتی خواندن آن‌ها را توصیه می‌کنند:

دکتر رضا محمدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی:

  • آموختن آزادی؛ بازخوانی فلسفۀ ریچاردستنلی پیترز. کیوان بلندهمتان، نشر معاصر؛
  • دانشگاه‌ها در قرون وسطی. ژاک ورژه، ترجمۀ امیر رضایی. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛
  • تربیت به‌مثابۀ بودن. عبدالعظیم کریمی.
  • استاد نادان: پنج درس در باب رهایی فکر. ژاک رانسیر، ترجمۀ آرام قریب. شیرازۀ کتاب ما؛
  • اسلام و مدرنیته: تحول یک سنت فکری. فضل‌الرحمان، ترجمۀ زهرا ایران‌بان. کرگدن؛
  • نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن. دیوید مناشری، ترجمۀ محمدحسین بادامچی و عرفان مصلح. حکمت سینا؛
  • رویکردهای نوین در تربیت اخلاقی. محمد حسنی. انتشارات مدرسه؛
  • بسته‌شدن ذهن آمریکایی؛ نگاهی انتقادی به فرهنگ دانشگاهی. الن بلوم، ترجمه مرتضی مردیها. پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛
  • انسان دانشگاهی. پی‌یر بوردیو، ترجمۀ حسن چاوشیان. پارسه؛
  • ادب الهی: تربیت مربی؛ آیت‌الله مجتبی تهرانی. مصابیح‌الهدی؛
  • یادگیری سیار نوین: فنون و فن‌آوری‌ها. هوکیونگ ریو و دیوید پارسونز، ترجمۀ اسماعیل زارعی زوارکی و سونیا موسی رمضانی. دنیای اقتصاد.

دکتر زهرا نیک‌نام، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی:

  • برنامه درسی: نظرگاه‌ها، رویکردها و چشم‌‌اندازها. محمود مهرمحمدی و همکاران. سمت؛
  • دانش رسمی؛ آموزش دموکراتیک در عصر محافظه‌کاری. مایکل دبلیو اپل با ترجمه نازنین میرزابیگی. آگاه؛
  • مرگ مدرسه؟ ؛ گفتارهای انتقادی در آموزش و پرورش ایران. به کوشش مرتضی نظری. مشق شب.
  • الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران. خسرو باقری نوع‌پرست. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با همکاری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری.
  • مردم‌نگاری آموزش: چند مطالعه مردم‌نگارانه در زمینۀ آموزش و پرورش امروز ایران، نعمت‌الله فاضلی. نشر علم؛
  • درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران (جلد دوم). خسرو باقری نوع‌پرست. انتشارات علمی و فرهنگی؛
  • سواد در نظریه و عمل. برایان استریت. با ترجمۀ مهسا شیخان. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • آموزش انسان را آزاد می‎کند؛ مروری بر طرح مشارکتی مراقبت از رشد و تکامل کودکان در محله ۱۳ آبان تهران. ناصر یوسفی. انتشارات کارگاه کودک؛
  • فبک در ترازو. خسرو باقری نوع‌پرست. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  • دکتر علی خورسندی طاسکوه، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره):
  • آموزش عالی بین‌المللی؛ استراتژی‌ها و شرایط امکان. علی خورسندی طاسکوه. پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛
  • ایده دانشگاه. کارل یاسپرس، ترجمه مهدی پارسا و مهرداد پارسا. ققنوس؛
  • کاربردهای دانشگاه. کلارک کر. ترجمه سیدمصطفی حدادی و علی گل‌محمدی. پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛
  • گفتمان میان‌رشته‌ای دانش. علی خورسندی طاسکوه. پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛
  • برنامه درسی به سوی هویت‌های جدید. کورش فتحی واجارگاه. آییژ؛
  • تحلیل تاریخی مدیریت آموزشی به عنوان یک حوزه علمی. اپلاتکا، ترجمه ناصر شیربگی. آثار معاصر؛
  • از مدرسه تا دانشگاه. محمد یمنی دوزی. پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛
  • مدیریت یادگیری در سازمان‌ها (آموزش و بهسازی منابع انسانی در هزاره سوم). کورش فتحی واجارگاه و فیروز نوری. علم استادان.
  • مکاتب فلسفی و آرائ تربیتی. جرالد گوتک، ترجمه محمدجعفر پاک‌سرشت. سمت؛
  • مباحث پیشرفته در اقتصاد آموزش: کارایی و اثربخشی درونی. ابوالقاسم نادری. دانشگاه تهران؛
  • تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران. علی‌محمد الماسی. امیرکبیر؛
  • مسائل آموزش عالی ایران. غلامرضا ذاکرصالحی. پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛
  • گاه و بی‌گاه دانشگاهی در ایران: مباحثی نو و انتقادی در باب دانشگاه‌پژوهی مطالعات علم و آموزش عالی. مقصود فراستخواه. آگاه.

دکتر نرگس سجادیه، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران:

  • درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. خسرو باقری نوع‌پرست. انتشارات علمی و فرهنگی؛
  • نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. میرعبدالحسین نقیب‌زاده. طهوری؛
  • تبارشناسی و تعلیم و تربیت. نرگس سجادیه. دانشگاه تهران.
  • عقل و اعتقاد دینی؛ درآمدی بر فلسفه دین. دیوید بازینجر، بروس رایشنباخ، ویلیام هاسکر، مایکل تاد پترسون، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. طرح نو.
  • روان‌درمانی اگزیسناسیال. اروین یالوم. ترجمۀ سپیده حبیب؛ نشر نی.
  • یک رؤیا و دو بستر. خسرو باقری. پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛
  • فرهنگ‌های برنامۀ درسی. پاملا‌بلوتین و دیگران، زیر نظر محمود مهرمحمدی. سمت؛
  • مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد. ققنوس؛
  • رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. خسرو باقری، نرگس سجادیه، طیبه توسلی. پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  • روانشناسی پرورشی نوین. علی اکبر سیف. دوران.

دکتر سیدنقی موسوی، عضو هیئت‌علمی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی:

  • مبانی علم تربیت اسلامی. علی لطیفی. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
  • روانشناسی تحول دینداری. محمود نوذری. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
  • فقه تربیتی: تربیت جنسی. علیرضا اعرافی، تحقیق و نگارش: احمد امامی‌راد. مؤسسه اشراق و عرفان؛
  • تربیت دینی کودکان. محی‌الدین حائری شیرازی. نشر معارف؛
  • روش‌های تربیت در قرآن. سیدعلی حسینی‌زاده. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
  • تربیت انقلابی: چیستی، چرایی و چگونگی. سیدنقی موسوی. زمزم هدایت؛
  • واکاوی بنیان‌های ایدئولوژیک سند۲۰۳۰. رضا حبیبی. کتاب فردا؛
  • درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت تکلیف‌گرا. محمود سعیدی رضوانی، مصطفی امه طلب. پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد؛
  • تحول فهم دعا در کودکان و نوجوانان. سیدمحمدرضا موسوی نسب. موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛
  • تعلق؛ محور تحول در انسان. محی‌الدین حائری شیرازی. نشر معارف.

دکتر رمضان برخورداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی:

  • درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش. رابین بارو رونالد وودز، ترجمه فاطمه زیباکلام. دانشگاه تهران؛
  • منطق تربیت. هرست و پیترز، ترجمه فرهاد کریمی. علمی فرهنگی؛
  • چشم‌اندازهای فلسفه تعلیم و تربیت. نل نادینگز، ترجمه رمضان برخورداری. نشر نخستین؛
  • پساساختارگرایی و خوانش گفتمان. مایکل پیترز و نیکلای بوربولوس، ترجمه رمضان برخورداری. گام نو؛
  • فلسفه تعلیم و تربیت معاصر؛ مجموعه مقالات. ترجمه خسرو باقری. نقش هستی؛
  • در باب استعدادهای آدمی. ایزرییل شفلر، زیر نظر خسرو باقری. سمت؛
  • فلسفه تعلیم و تربیت (قدیم و معاصر). جان الیاس، عبدالرضا ضرابی. پژوهشکده امام خمینی(ره)؛
  • رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، خسرو باقری و همکاران. پژوهشگاه مطالعات فرهنگی؛
  • تاریخ آموزش و پرورش در قرن بیستم. کانل. ترجمه حسن افشار. نشر مرکز؛
  • پژوهشی فلسفی دربارۀ امکان تربیت دینی. مایکل هند، ترجمه سیدمهدی سجادی. شرکت چاپ و نشر بین‌الملل.

دکتر حمیدرضا حسن‌آبادی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی:

  • روانشناسی تربیتی. رابرت ایی اسلاوین. ترجمه یحیی سیدمحمدی. روان؛
  • روانشناسی پرورشی نوین. علی اکبر سیف. دوران؛
  • روانشناسی تربیتی. پروین کدیور. سمت؛
  • نظریه‌های انگیزش در تعلیم و تربیت. پینتریچ و شانک، ترجمه مهرناز شهرآرای. علم؛
  • نظریه‌های یادگیری. هرگنهان و اولسون، ترجمه علی اکبر سیف. دوران؛
  • نظریه‌های یادگیری. پروین کدیور. سمت؛
  • روانشناسی تربیتی؛ اصول و کاربرد آن. گلاور و برونینگ، ترجمه علی نقی خرازی. مرکز نشر دانشگاهی؛
  • روانشناسی تربیتی. یوسف کریمی. ارسبارن؛
  • انگیزش در یادگیری و آموزش. حسین کارشکی و نیک‌چهره محسنی. آوای نور؛
  • نظریه‌های یادگیری. شانک. ترجمه یوسف کریمی. ویرایش.
امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA