
به دعوت پژوهشگاه و پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی، نشستی به منظور بررسی اهداف و ابعاد پیش نویس دستورالعمل جدید صادر شده در خصوص ساماندهی آزمون ها از ساعت 11 الی 13 روز 98/2/24 در طبقه هفتم سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد. با توجه به ارتباط موضوع با مأموریت های مرکز سنجش، از آقای خسرو ساکی- رئیس محترم مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی جهت حضور در جلسه دعوت شد. در این جلسه آقایان دکتر کریمی(رئیس پژوهشگاه)، خسرو ساکی (رئیس محترم مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت متبوع)، دکتر حسنی(سرپرست پژوهشکده برنامهریزی درسی)، دکتر حیدر تورانی، دکتر احد نویدی، دکتر کبیری، دکتر سلسبیلی، دکتر خالقی نژاد، دکتر سیدمحمد حسین حسینی، حکمتی، ابدی( معاون مرکز سنجش) و خانم ها دکتر غلام آزاد و دکتر رحیمی نژاد حضور داشتند. در آغاز جلسه آقای دکتر کریمی هدف از تشکیل جلسه را بیان نمود و ضمن خیرمقدم به آقای ساکی و معاون محترم ایشان توضیح داد که در حال حاضر درک ناقصی از نقش ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان در فرآیند آموزش وجود دارد و نقش ارزشیابی بسیار مهم و به مثابه کشاننده و موتور محرکه نظام آموزشی در نظر گرفته می شود در حالی که باید هدف های نظام آموزشی، نقش کشاننده را ایفا کنند و ارزشیابی صرفاً در خدمت یادگیری باشد، نه اینکه محتوا و هدف آموزشی و یادگیری تحت تاثیر عامل ارزشیابی قرار گیرد. وی سپس توضیحاتی در خصوص دستورالعمل مذکور ارائه نمود و به نامه ای که پژوهشگاه در رابطه با آن دستورالعمل نوشته بود اشاره کرد. در ادامه آقای ساکی(رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی) سیاست مرکز سنجش را سنجش برای یادگیری و سنجش به عنوان یادگیری عنوان نمود. در ادامه اعضای حاضر در جلسه دیدگاه های خود را در خصوص ابعاد و زوایای مختلف دستورالعمل جدید ساماندهی آزمونها و نقدهای وارد به آن مطرح کردند.
مهمترین دیدگاههای طرح شده در این جلسه به قرار زیر هستند:
- دستورالعمل جدید از نظر زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و نیز زیرنظام برنامه درسی و سیاست های وزیر محترم قابل نقد و بررسی است.
- گسترش ماموریت ها و حوزه وظایف بخش ها در چارچوب زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و بضاعت و توانایی آنها باشد
- مشارکت موسسات بیرونی در آموزش و پرورش هدفمند و براساس برنامه ای باشد که وزارت تعیین میکند و نه نفع و سود مراکز انتفاعی. طبق مبانی نظری سند تحول و حقوق تربیتی دانش آموزان، باید ضوابط معینی برای مشارکت طرفهای بیرونی در فرآیندهای آموزشی در نظر گرفته شود.
- هم ردیف کردن آزمون های ناشناخته و محدود نظیر کانگورو که به نام و عنوان برخی موسسات انتفاعی گره خورده است با مطالعات بین المللی تیمز و پرلز، درست و منطقی نیست.
- موسسات بیرونی از آموزش و پرورش سوءاستفاده میکنند و نظام تعلیم و تربیت کشور ما توسط برخی موسسات آزمون ساز که با حمایت برخی دستگاهها قدرت افزونتری پیدا کردهاند به گروگان گرفته شده است.
- عنوان مرکز سنجش آموزش و پرورش، اصلاح شده و به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تبدیل شده، قاعدتاً این تغییر عنوان مرکز به اصلاح مأموریتها و وظایف خواهد انجامید. یکی از نوآوریهای زیرنظام پژوهش و ارزشیابی به جز استقلال پژوهشگاه، گنجاندن وظیفه پایش کیفیت نظام آموزش و پرورش در وظایف مرکز سنجش بوده است و لازم است زمینه های انجام این ماموریت در آن مرکز فراهم شود.
- تصور عموم براین است که ارزشیابی تحصیلی و برگزاری امتحان در مدارس ما پایان کار آموزش است. ولی باید از نتایج امتحانات در جهت اصلاح فرآیندهای آموزش و یادگیری استفاده کرد.
- مرکز سنجش نهاد سیاست گذار در حوزه سنجش است و سیاستهای کلی را تعیین و تبیین میکند.
- ارزشیابی یعنی قضاوت پیدرپی و قرار دادن یادگیرنده در مسیر پیشرفت- نفس ارزشیابی سبب تقویت یادگیری نمیشود بلکه باید پس از ارزشیابی، اقدامات اصلاحی صورت گیرد.
- زمینه همکاری و تعامل نزدیک پژوهشگاه با مرکز سنجش فراهم شود. همکاران این دو بخش میتوانند رویدادهای مناسبی را رقم بزنند.
- لازم است گفتمان سنجش برای یادگیری و سنجش به مثابه یادگیری به مطالبه عمومی تبدیل شود. دلایل ضعف یا اجرای نامناسب ارزشیابی توصیفی بررسی شود. از ظرفیت رسانهها و صدا و سیما در اصلاح نگرش خانوادهها به امر آموزش و یادگیری استفاده شود.
- زمینه استفاده از آزمونهای آینده نگرانه نظیر پیزا در آموزش و پرورش فراهم شود.
ارسال نظر