
رئیس سازمان پژوهش گفت: باید در برنامه درسی ملی دائماً تناسب برنامهها با نیازهای واقعی دانش آموزان در نظر گرفته شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه، با اشاره به طرح تربیت جنسی، اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین تربیت تمام ساحتی دانش آموزان را باید دنبال کنیم و در این میان تربیت جنسی دانش آموزان نیز مهم است چراکه نحوه مواجهه با دانش آموزان با این مسائل مهم است. در تربیت جنسی نگاه غرب را قبول نداریم اما برای خودمان براساس مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی شاخصها و ضوابطی داریم که مبنا قرار دادهایم و در این موضوع شورای عالی ورود پیداکرده و در حال تدوین است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مدیران مدارس و معلمان مجرب و توانمند تلاش میکنند تا در حد اقتضائات تعلیمها را در تربیت جنسی داشته باشند اما حتماً کافی نیست و باید توجه بیشتری شود.
عملکرد وزراء وارد کتب درسی نمیشود
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ذوعلم در پاسخ به این سؤال که وزیر امور خارجه و برجام به کتب درسی اضافه خواهد شد؟ گفت: تاکنون برجام مطرح نبوده است و نامی از وزیر در کتابهای درسی چه تحلیل، چه تعریف و چه انتقاد نداشتهایم و البته در بحث تاریخ انقلاب چنین موضوعی بوده است.
ساعات آموزشی در ایران نسبت به جهان
ریس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به پرسشی که ساعات آموزشی ایران نسبت به استاندارد جهانی زیاد است و باید کاهش پیدا کند، اظهار کرد: در این موضوع دیدگاههای مختلفی وجود دارد که مبتنی بر پژوهشهای متعدد است و در حال حاضر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش همین برنامه درس ملی است و گلایه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نحوه اجرای برنامه درس ملی است چراکه باید مفاهیم در مدتزمان مناسب تعلیم داده شود. برنامه درس ملی مصوب شده است و باید آن را اجرا کنیم لذا اگر قرار باشد بازآرایی کلان در برنامه درس ملی در ذیل اسناد تحولی انجام بگیرد باید به سهم حوزههای مختلف تربیت پرداخته شود؛ اما تاکنون به جمعبندی نرسیدهایم چراکه باید با توجه به نیازها، افزایش و کاهش ساعات آموزشی مورد بررسی قرار بگیرد.
مشکل کمبود کاغذ
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به چاپ کتابهای درسی، اظهار کرد: متأسفانه مشکل کمبود کاغذ حلنشده است و در تلاش هستیم تا این موضوع حل شود و مکاتبات انجامشده است. تا حدی تولید داخلی کاغذ کمککننده بود و پیگیری شده است تا در این فرایند خللی ایجاد نشود اما نگران هستیم مهر سال ٩٩ در چاپ و تأمین کتابهای درسی چالش داشته باشیم چراکه چهار ماه از زمانبندی موردنظر عقب هستیم و از اسفند ماه مکاتبات را شروع کردهایم اما هنوز با مشکل تأمین ارز موردنیاز مواجه هستیم.
کتب درسی باید کارآمد باشد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ذوعلم با بیان اینکه کتب درسی باید کارآمد باشد، گفت: باید در برنامه درس ملی دائماً تناسب برنامهها با نیازهای واقعی دانش آموزان در نظر گرفته شود و با بازآرایی برنامه درس ملی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی امیدواریم به این رویکرد بیشتر توجه شود؛ چراکه دانش مؤلفان در حال رشد و پیشرفت است و طبیعی است که در محتوای کتاب درسی هم تغییرات داشته باشیم.
نگرانی از فهم زبان فارسی در مناطق دوزبانه
وی با بیان اینکه زبان مادری را دانش آموزان یاد دارند، گفت: زبان آموزش زبان فارسی است و نگران هستیم بچه های دو زبان دچار عقب ماندگی تحصیلی شوند چرا که دانش آموزان در مراحل بعدی وارد دبیرستان، دانشگاه و...خواهند شد ودر فضای آموزشی فقط زبان آموزش مطرح است، البته آشنایی با زبان و فرهنگ بومی بسیار ارزشمند است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: مدیران مدارس در طرح بوم بخشی از برنامه را به آشنایی به زبان مادری تخصیص می دهند که بسیار خوب است اما این ساعات باید با توجه به تمام نیازهای دانش آموزان در نظر گرفته شود. البته مدیران در اختصاص برنامه در نهایت خودشان تصمیم می گیرند.
نیاز به 45 هزار تن کاغذ
حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذوعلم خاطرنشان کرد: برای چاپ کتاب های درسی حداکثر ٣ هزار تن کاغذ داخلی داریم در حالی که به 45 هزارتن کاغذ نیاز داریم و برای سال تحصیلی ٩٩ حل این مسئله عاجل و فوری است که انشالله برطرف خواهدشد.
وی اضافه کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حجیم ترین عملیات چاپ و نشر را در سطح کشور انجام می دهد و در کشورهای پرجمعیت چاپ و توزیع کتاب های درسی متمرکز نیست و آماده کردن این حجم کتاب درسی برای اول مهرماه کار بسیار سنگینی است و بطور متوسط روزانه پنج کتاب برای چاپ به شرکت افست می فرستیم.
انجام 40 نوآوری در برنامه درسی
وی با بیان اینکه در برنامه درسی چهل نوآوری وجود دارد، گفت: نظام آموزشی 6-٣- ٣ در حال اجرا است که همزمان با آن همسوسازی با برنامه درس ملی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را انجام داده ایم و البته اجرای کامل برنامه درس ملی نیاز به توانمندی ها و تخصص دارد و در این بازه زمانی هفت ساله که سازمان درگیر همسوسازی بوده است اقدامات خوبی صورت گرفته است و از نظرات متخصصان دانش آموزان و اولیا برای تغییرات استفاده کرده ایم البته ممکن است انتقاداتی هم وجود داشته باشد که مد نظر قرار گرفته است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یکی از بخش های فعال سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را بخش بین الملل دانست و گفت: در نشست روابط بین الملل سازمان ایدههایی مطرح شده است تا علاوه بر استفاده از تجارب کشورهای دیگر، تجربه های ارزشمند نظام آموزشی ما به کشورهای دیگر انتقال داده شود چرا که ارتقای تربیتی در جهان، نیاز امروز است.
جهت گیری برنامه درس ملی
دکتر ذوعلم با بیان اینکه جهت گیری اصلی در برنامه درس ملی؛ توانمندی اخلاقی، فکری و مهارتی در دانش آموزان است، گفت: در توانمندی فکری و مهارتی تقویت علمی مدنظر است اما در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که به جای تربیتی علمی به سمت محفوظات علمی رفته ایم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: خیرین در کشور منشا خیر هستند و حضور خیرین در فنی حرفه ای در حال پیگیری است چرا که در کنار خیرینی که به کار احداث و کالبد می پردازند، در راستای تحقق اهداف تحولی در محتوای آموزشی هم می توانیم خیرین را داشته باشیم.
اختصاص 20 میلیارد تومان برای توزیع رایگان کتب درسی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ذوعلم تاکید کرد: در استان سیستان و بلوچستان توزیع و تحویل کتاب درسی به دانش آموزان رایگان خواهد بود ٢٠میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است و این کمترین کاری است که برای این مناطق انجام می دهیم چرا که تلاش ملی و جهادی نیاز است تا شکاف امکانات آموزشی را کاهش بدهیم.
ارسال نظر