بهداشت روانی دانش آموزان مقدم بر بهداشت زیستی آنها است



باهدف اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح مهارت ماندن خانواده‌ها در خانه به ویژه در زمان تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور؛ دکتر غلامعلی افروز، پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش و استادممتاز دانشگاه تهران با مجله تصویری، خبری، تحلیلی و آموزشی نگاه گفت‌وگو کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، دکتر غلامعلی افروز با حضور در مجله تصویری نگاه در مورد مهارت‌های ماندن در خانه در تعطیلات ناشی از شیوع ویروس (COVID19)، گفت: اضطراب و استرس و تنش آفرینی آرامش ما از بین می برد، در حالی که آرامش سلول‌های بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

وی ادامه داد: در بسیاری مواقع دانش آموزان تیزهوش یا باهوش به دلیل اضطراب زیاد، حتی قدرت پاسخگویی صحیح به مسائل را از دست داده و پاسخ مسائل را به اشتباه می‌دهند.

افروز با اشاره به اینکه اضطراب زیاد حافظه را ضعیف می‌کند و باعث تنش‌های روانی برای دانش آموزان می‌شود، گفت: اضطراب ایمنی بدن را کم می‌کند و در شرایط کنونی کشور و شیوع  بیماری کرونا باید مراقب باشیم با اضطراب و تنش در درون خودمان به استقبال آفت‌ها و ویروس‌ها نرویم.

پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش گفت: در کنار رعایت کامل اصول بهداشتی، لازم است آرامش خود را هم حفظ کنیم. افرادی که اضطراب دارند بی قرار و ناشکیبا می‌شوند، قدرت صحیح فکر کردن را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: پدر و مادرها باید بهداشت روانی فرزندانشان را مقدم بر بهداشت زیستی آنها مورد توجه قرار دهند. بهداشت زیستی یک امر حیاتی است و با کنار هم داشتن این دو بهداشت باعث می‌توانیم با خطرات مواجه و جان سالم بدر ببریم.

افروز با تاکید بر ایجاد آرامش در منزل، اظهار کرد: پدران و مادران باید ضمن رعایت حقوق فرزندانشان در منزل، با واژه‌های انضباطی با فرزندشان صحبت نکنند و بیشتر از واژه‌های عاطفی در منزل استفاده کنند.

وی ادامه داد:کودکان حق دارند پدر و مادر را دوست داشته باشند و پدر و مادرهایی محبوب دل فرزندان می‌شوند که شخصیت‌شان آمیزه‌ای از محبت، عطوفت، منطق و استواری باشد.

افروز با تاکید بر اینکه فرزندانی که در خانه با والدین ارتباط خوبی دارند، کمتر آسیب می‌بینند، گفت: تحقیقات نشان داده است این بچه‌ها از قدرت تفکر و خلاقیت بیشتری نسبت به همکلاسی‌هایشان برخوردار هستند.

ارسال نظر

Image CAPTCHA