یادگیری یعنی گذر از کسب اطلاعات به خلق دانش



یادگیری یعنی گذر ازکسب اطلاعات به خلق دانش(با نقش آفرینی معلمان)

دکتر عظیم محبی

1) معنای یادگیری ... یادگیری کلمه پر رمز و رازی است از تولد با ماست، عاقل تر از ماست . ..دست ما را می گیرد .کسب اطلاعات در واژه یادگیری است، نه خود یادگیری. اکثر مردم با اطلاعات زندگی می کنند نه با یادگیری؛ چون یادگیری دانش است .دانش مال خود فرد است اطلاعات را با پردازش، تجزیه و تحلیل، ارزیابی وخلاقیت به دانش تبدیل می کنیم...پس یادگیری خلق است نه صرفا کسب اطلاعات.

ماندن در اطلاعات مثل ماندن در آب راکد است .باید شنا کرد تا از آب راکد، خودت را کشف کنی و خلق کنی ...لذا یکی از چرخش های تحولی گذر از انباشت اطلاعات به کسب شایستگی است ....گذر از یادگیری موضوعات به اندیشه ورزی و درک معناست .پس یادگیری با تفکر  ایمان، اراده، عشق، توکل، اخلاق و....همنشین است .با درک موقعیت خود را می سازد بقول دکتر آرانی یادگیری «خود بودگی» است . یادگیری مبتنی بر عقل همان تربیت است( خودتربیتی ) البته با عنایت به فرا موقعیت ...یادگیری یعنی بازبینی، باز اندیشی، باز افرینی ...یاد گیری یعنی فهم، ارزیابی، تصمیم گیری.

برنامه درسی با همه ادعای خود طرحی است برای یادگیری، تدریس و ارزشیابی  با همه  پیچیدگی خود قطره است در مقابل دریای یادگیری. یادگیری آغازگری و عمق نگری است.

2) و اما معلمی ....یادگیری با همه عظمتش در مقابل معلم (به معنای وسیع خود یعنی مدیر، مربی، استاد).سر تسلیم فرود می آورد .چون اگر نبود یادگیری نبود، کشف نبود، خلق نبود و از همه مهم تر زندگی نبود، معلم براساس تعریف تربیت، زمینه ساز یادگیری است .زمینه ساز شکل گیری هویت است . معلمی عشق است، دانش آموزان عاشق محبت هستند. عاشق احترام هستند .پس باید به معلمان  احترام گذاشت ...چون توسعه کشور به دست اوست .او می تواند سردار سلیمانی ها، دکتر حسابی ها و پرفسور سمیعی ها، بابایی ها و ... به جامعه تقدیم کند که بشود خود هویت ساز یک کشورنه بلکه یک عالم. معلمی معجزه می کند.ابن جمله را که می گویم یاد در روستای ملک آباد  می افتم .که معلمی را از آنجا شروع کردم .هنوز چشمان معصوم دانش آموزان را در ذهن دارم....

 3) چه باید کرد؟ معلم از ما چیزی نمی خواهد جز پشتیانی .پشتبانی علمی و رفاهی. همه کشور را به سپرده ایم، به قول مقام معظم رهبری آموزش و پرورش یعنی خلق آینده...خلق آینده  را به او سپرده ایم، پس دریغ نکنیم ..ستاد اموزش و پرورش اگر این کار را درست مدیریت کند به شعار جهش تولید کمک کرده است .پس بیاییم از حواشی کم کنیم  و دو مقوله را حل کنیم ....پشتبانی علمی باید با مشارکت خود آنها باشد (درس پژوهی ) .نه سیستم فعلی آموزش ضمن خدمت.

و شایستگی حرفه ای را باید براساس مفاد سندتحول استخراج کنیم ... .آموزش ونظارت و ارزیابی را برآن سوارکنیم. این کار متولی می خواهد، و سازمان پژوهش متولی این کار است .برنامه ریزی این کار را به صاحبش طبق قانون برگردانید تا با کمک بخش های دیگر کار سامان یابد.درود برمعلمان.

ارسال نظر

Image CAPTCHA