کتاب نامه‌هایی به یک وزیر جدید آموزش‌و‌پرورش منتشر شد



این کتاب روایتگر تجربیات مدیران آموزش‌وپرورش کشورهایی مثل استرالیا، برزیل، کلمبیا، هندوستان، ژاپن، مکزیک، لهستان، پرتغال، روسیه و سنگاپور است.

به‌گزارش پایگاه خبری رب، فرناندو ریمرز، نویسنده کتاب نامه‌هایی به یک وزیر جدید آموزش‌وپرورش، دارای دکترای آموزش‌وپرورش از دانشگاه هاروارد است. این کتاب با سفارش دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1399 به‌کوشش دکتر سیدمحمدحسین حسینی به فارسی برگردانده و از سوی انتشارات پارپیرار منتشر شد.

کتاب یادشده در 177 صفحه‌، روایتگر تجربیات مدیران آموزش‌وپرورش کشورهایی مثل استرالیا، برزیل، کلمبیا، هندوستان، ژاپن، مکزیک، لهستان، پرتغال، روسیه و سنگاپور است.

ریمرز در کتاب مذکور با این استدلال که «دانش مدیریت و آموزش حرفه‌ای» برآمده از دانشگاه، بیش از حد نظری و جدا از حوزه‌های عملی است و به تنهایی نمی‌تواند به حل مسائل و مشکلات پیچیده، آشفته و واگرا بیانجامد و با استناد به نظر دونالد شون در کتاب «کارگزار فکور» که عقیده دارد در هنگام مواجهه متخصصان با مسائل آشفته چنین دانشی محدود و ناقص است و توانایی پشتیبانی کامل از عمل حرفه‌ای اثربخش را ندارد، بر دانش مبتنی بر عمل انگشت می‌گذارد.

 فرناندو ریمرز در این کتاب از دانش مبتنی بر عمل تعدادی از وزیران، مدیران و کارشناسان ارشد آموزش‌وپرورش برای ایجاد تغییر در نظام آموزش‌وپرورش سخن به میان آورده و نام آن را نامه‌هایی به یک وزیر جدید آموزش‌وپرورش نهاده است.

اگر بخواهیم نام دیگری بر این کتاب بگذاریم شاید عنوان «مدیریت تغییر آموزش‌و‌پرورش» زیبنده آن باشد؛ زیرا نویسندگان نامه‌ها به دقت و عالمانه به واکاوی چگونگی ایجاد تغییر و اصلاح در سازمان بزرگ و پیچیده آموزش‌وپرورش پرداخته‌اند و با استفاده از تجربیات تلخ و شیرین، موفق و ناموفق خود به نکات ارزشمند مفیدی اشاره کرده‌اند که برای تمام دست‌درکارن تحول و آموزش‌و‌پرورش آموزنده است.

این اثر همانطور که ریمرز اظهار می کند دستورالعمل، راهنمای گام‌به‌گام یا راه‌حل‌هایی روشن برای تغییرات آموزشی نیست، بلکه ابزاری اکتشافی است که وزیر جدید یا هر خواننده دیگر می‌تواند از آن ایده بگیرد و از چشم‌اندازها و تجربیات همکاران قبلی خود برای انجام موفقیت‌آمیز تغییرات آموزشی بهره بگیرد.