دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شرایط پیش آمده برای آموزش در کشور با توجه به شیوع کرونا، گفت: باید فضای دوم آموزشوپرورش را بهعنوان حوزه مکمل آموزش حضوری در کشور مهیا و برای پلتفرم فضای دوم سرمایهگذاری کنیم.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه سوم شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی به ریاست سعید رضا عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
عاملی با اشاره به گزارش ارائهشده در جلسه قبل و این جلسه بهعنوان نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش گفت: مناسبتر است که این رویکرد و نقشه راه در یک بسته مشخصتر و زمانمندتر قرار گیرد و مورد بررسی و تصویب شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی قرار گیرد.
وی افزود: استنادات در گزارش ارائه شده باید پر رنگتر و مشخص شود که اقدامات به کدام یک از بندهای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ارتباط دارد.
عاملی با اشاره به شرایط پیشآمده برای آموزش در کشور با توجه به شیوع کرونا اظهار داشت: فضای دوم آموزشوپرورش را بهعنوان حوزه مکمل آموزش حضوری در کشور مهیا کنیم. به نظر میآید این شرایط استمرار داشته باشد و ضرورت دارد سرمایهگذاریهای جدیتری در حوزه فضای مجازی برای آموزش در کشور برای شرایط کرونا و مشابه آن داشته باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبیین سطح دسترسی کاربران در فضای مجازی خاطرنشان کرد: گروههای سنی در آموزشوپرورش باید با اقتضائات خود دسترسی به اینترنت داشته باشند و در فضای مجازی که با انبوه کاربران مواجه هستیم باید دستورالعملهای لازم برای بهرهگیری مناسب از این بستر تدوین شود. در همه کشورهای پیشرفته دنیا نرمافزارهای مدیریت شده برای استفاده کودک و نوجوان وجود دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در شرایط آلوده بودن فضای مجازی به محتوا و دسترسیهای مخرب، حضور بدون بینش مجازی، قرار گرفتن در فضای گمراهی و آلودگی را به دنبال دارد.
وی با تأکید بر اهمیت نقشه راه و شاخص برای سنجش میزان تحقق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش گفت: باید مسیر ارزیابی میزان اجرایی شدن نقشه سند را پیدا کنیم که نیازمند شاخص تحول آموزشوپرورش مبتنی بر سند تحول است.
ارائه گزارش برنامههای پیش روی وزارت آموزشوپرورش برای اجرای سند تحول
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پروش در خصوص موضوع عملکرد وزارت آموزشوپرورش پیرامون سند تحول بنیادین گفت: تولید بستههای یادگیری نقطه عزیمت سند تحول است که سازمان پژوهش و برنامهریزی این مأموریت را دارد تا انتهای سال 1399 این بستهها را تدوین و تولید کرده و در شورای عالی آموزشوپرورش به تصویب برساند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به قانون استخدام معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اظهار داشت: تاکنون 197 هزار نفر با 11 بار اصلاح این قانون وارد آموزشوپرورش شدهاند و 100 هزار نفر نیز در نوبت جذب و استخدام قرار دارند که 48 درصد آنها را نیروهای وزارت آموزشوپرورش تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه باید در این زمینه به یک وضعیت با ثبات برسیم گفت: بیش از 65 درصد این افراد از دانشگاههای درجه دو و سه کشور جذب شدهاند و کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار داده است.
حاجی میرزایی با اشاره به جلسات خود با مدیران آموزشوپرورش و پرسشهای طرح شده در این جلسات برای سنجش میزان تحقق سند تحول بنیادین اظهار داشت: سندی که میخواهد این رسالت مهم را به دوش بکشد اگر نتواند تمام ذینفعان خود را قانع کند پیشرفتی در اجرا نخواهد داشت و به همین دلیل دورههای آموزشی برای مدیران استانها برگزار شد.
وی افزود: سند تحول بنیادین وقتی تبدیل به گفتمان میشود که یک مطالبه و تقاضای اجتماعی در تمام عناصر ذینفع آن مانند معلم، دانشآموز و خانواده به وجود بیاید و مشارکت آنها به کار گرفته شود.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه در این زمینه 25 بسته تحولی تدوین شد، خاطرنشان کرد: به طور متوسط هر 10 سال یک تغییرات اساسی در آموزشوپرورش داشتهایم و نباید بگذاریم این سند به سرنوشت اسناد دیگر دچار شود.
وزیر آموزش و پرورش در تشریح این بستههای اجرایی عنوان کرد: مدرسه خوانا، هر دانشآموز حداقل یک مهارت، هر دانشآموز یک نقش اجتماعی، کنترل وزن و چاقی در دانشآموزان، طرح آجر به آجر، ارتقای مهارتهای روانی اجتماعی دانشآموزان، بالندگی و توانمندسازی نیروی انسانی، مدرسه کانون تربیتی محله، مهارت محوری و سمپاد برخی از عناوین بستههای اجرایی است.
حاجی میرزایی با اشاره به اهمیت متناسبسازی شرایط با کرونا، گفت پیشبینی سه وضعیت احتمالی برای سال آینده و راهاندازی و فعالسازی شبکه دانشآموزی از اهم این اقدامات بود.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه اقدامات زیادی برای انجام آموزش از طریق صداوسیما انجام شد و استقبال خوبی نیز از طرف مردم در این زمینه انجام شد، گفت در این زمینه امکان برقراری ارتباط با مخاطب و بازخورد سنجی وجود نداشت و حتی در شبکههای اجتماعی نیز این امکان و همچنین امکان سنجش وضعیت در آن وجود نداشت.
شرایط کرونا آرایش جدیدی را در نظام آموزشی ایجاد کرد
حجتالاسلاموالمسلمین مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در این جلسه گفت: شرایط کرونا آرایش جدیدی را در این شرایط خطیر در نظام آموزشی کشور به ویژه دبیران و معلمان ایجاد کرد که جای تشکر و قدردانی دارد.
وی افزود: آفتی که وجود دارد این است که اقدامات خوب جاری در نظام تعلیم و تربیت به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش انتساب داده شود و ضرورت دارد که مشخص شود هر بسته و اقدام طراحی شده مبتنی بر کدام اقدام یا هدف سند است.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری درباره نرمافزار شاد نیز گفت: در کنار نرمافزار شاد که به صورت رسمی توسعه یافت، سامانههای دیگر نیز به صورت غیر رسمی فعالیت داشتند که باید به نحوی فعالیتهای آنها نیز ارزیابی شود.
وی پیرامون اصلاح و بازنگری سند تحول بنیادین نیز اظهار داشت: ما در کشور اسنادی را مینویسیم که زحمات قبلی را نباید زیر سؤال ببریم و باید دقت شود که بازنگری سند در اجرا تزلزل ایجاد کند.
نقشه راه تحول سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود
محمدرضا مخبر دزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه “سند تحول بنیادین نسخه شفابخشی است که اکنون در دسترس ماست” گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب این سند گرهگشایی از کار آموزشوپرورش کرده است و همه عناصر ذینفع در تدوین سند مشارکت داشتهاند و کارهای علمی برای تدوین آن انجام شده است.
وی افزود: 72 پروژه تحقیقاتی پشتیبان سند تحول بنیادین بوده است و این سند متصلب نیست و بهروزرسانی در دل آن دیده شده است که باید برای آن نیز کمک شود.
مخبردزفولی گفت: اگر این 25 بسته بهعنوان نقشه راه تحول سند در نظر گرفته شده است مناسب است که در این جلسه بررسی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود تا در مسیر دولتها با تغییر مواجه نشود.
وی با بیان اینکه تصویب نقشه راه قوانین مورد نیاز برای تصویب در مجلس را نیز مشخص میکند، گفت: برای اجرای این کار هم شاخص و هم نظارت مستمر در این جلسات را نیاز داریم.
بزرگترین مسائل آموزشوپرورش مانند کنکور و آموزش مهارتی در آموزش عالی قرار دارند
عباس صدری، عضو شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی در ادامه گفت: تهیه بستهها سند را به اجرا نزدیک میکند و ما نیازمند مدیریت یک دوران انتقال هستیم.
وی با تأکید بر اجرای سند از طریق پروژه به جای عملیاتی دنبال کردن آن گفت: در فاز اول اجرا این بستهها باید تبدیل به پروژه شوند تا زمان و مسئول پروژه مشخص و از دل پروژه برنامهها مشخص شود.
صدری اضافه کرد: امروزه ما پوسته شاخصی برای این سند تهیه کردیم که نتوانستیم آن را شاخص بندی کنیم و از دل آن ابعادی را درآوریم و باید نقشه راه را از برنامهها که از دل پروژهها بیرون میآید تهیه کنیم.
وی همچنین تصریح کرد: بزرگترین مسائل آموزشوپرورش مانند کنکور و آموزش مهارتی در آموزش عالی قرار دارند.
عضو شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی گفت: در بحث فنی و حرفهای و کار دانش تصمیمات به سمت وزارت علوم میروند که باید ظرفیتهای دانشگاه فنی و حرفه فعال و جریان آموزشوپرورش مهارتی در آموزش عالی پیگیری شود.
وی افزود: مسیر هدایت تحصیلی در آموزشوپرورش سخت شده است و صداوسیما نتوانسته فضایی در جامعه ایجاد کند که کمک آموزشوپرورش باشد و دانشآموزان بتوانند مسیر درست را انتخاب کنند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی بیشازپیش کمک یکدیگر باشند
علیرضا منادی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ستادی است که میتواند تمدن نوین اسلامی را فرماندهی کند تا به آن نقطه مطلوب برسیم.
وی مباحث مهارتی در جامعه و نهاد خانواده را بسیار مهم دانست و گفت: دانشآموزان امروز با گذشته متفاوت هستند و با نسل باهوشتری مواجه هستیم.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مفاد بسته اجرایی ارائه شده را خیلی خوب خواند و بر اجرایی شدن آن تأکید کرد.
وی همچنین پیشنهاد داد که شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی بیشازپیش کمک یکدیگر باشند و در کمیسیونهای مجلس دبیر اعضا و مدیران شورای عالی رفتوآمد داشته باشند.
ارسال نظر