
پرسش از چیستی موضوع علم تربیتی، نسبت میان علم تربیتی با دیگر علوم، روششناسی پژوهش تربیتی پرسشهایی با ماهیتی فلسفی هستند که در کتاب مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی به رشته تحریر در آمده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در تاریخ تحولات علم تربیتی، پرسش از چیستی و روششناسی علم یا نظریهی تربیتی متضمن پرسشهای فرعی متعددی دربارهی چیستی و انواع علم، چیستی موضوع علم تربیتی، نسبت میان علم تربیتی با دیگر علوم، روششناسی پژوهش تربیتی و … بوده است. از آنجا که چنین پرسشهایی دارای ماهیتی فلسفی هستند، بسترهای فکری-فلسفیِ متفاوت در مواجهه با آنها باعث شکلگیری، رشد و توسعهی دیدگاههای متنوعی دربارهی علم تربیتی شدهاند. کتاب حاضر، نخستین جلد از یک مجموعهی دو جلدی است که به دنبال بازتعریف و بازسازیِ تصویری از چیستی علم تربیتی اسلامی با تکیه بر دیدگاهها و ظرفیّتهای فلسفهی اسلامی است. این کتاب که حاصل بررسی و بازخوانیِ گستردهی آثار حکمت اسلامی است، به توضیح و تبیین آن دسته از دیدگاهها دربارهی هستی، انسان و ابعاد وجودی وی، علم و ادراک، تقسیمات علوم، اعتبارسنجی در معرفت و هویت علم دینی پرداخته که مقدّمات فلسفی مورد نیاز برای پاسخی تفصیلی به چیستی و روششناسی علم تربیت اسلامی را فراهم مینمایند.
نویسنده: علی لطیفی
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
سال نشر: 1396/ 232ص.