مقاله «بازنمایی سیره و شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) در کتابهای درسی دوره متوسطه» منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، متون درسی دوره مدرسه فرصت ایدهآلی برای تربیت و پرورش شخصیت دانشآموزان محسوب میشود و برای تحقق این مهم اغلب از شخصیتهای برتر و الگو بهره گرفته میشود. سیره و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) فرصت مناسبی را برای سیاستگذاران آموزش دوره متوسطه و مؤلفان کتابهای درسی فراهم میآورد تا بتوانند با بهرهگیری از آن، سبک زندگی اسلامی و شیعی را با اتکا بر شخصیت تاریخی و چند وجهی آن حضرت به دانشآموزان مقطع متوسطه آموزش دهند.
در این پژوهش که به شیوه تحلیل محتوا صورت گرفته، کتابها و متون درسی دوره متوسطه (اول و دوم) بررسی شده است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که اگرچه تلاش مناسبی در این کتابها برای معرفی فاطمه (س)صورت گرفته، اما بازنمایی ابعاد شخصیتی و سیره آن حضرت در این متون، آنگونه که باید ترسیم نشده است.
به طور کلی میتوان گفت که تصویر ارائه شده از آن حضرت در متون درسی عمدتاً متکی بر قالبهای مرسوم، ثابت و تکراری است و بهرغم وجودِ درس «برترین بانو» در پیامهایآسمان پایه هفتم دوره اول متوسطه، ارتقاء کیفی و هدفمند وجوه شخصیتی آن حضرت در کتابهای درسی این مقطع ضروری بهنظر میرسد.
نویسنده: زینب فضلی
فصلنامه تربیت اسلامی، دوره 16، شماره 38 - شماره پیاپی 38، زمستان 1400، ص.:30-7
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article