متولی برنامه راهبردی تدوین استاندارد بسته تربیت و یادگیری شاخه فنی وحرفهای و کاردانش در دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش، اهداف و کلیات این برنامه مهم را تشریح و تببین کرد.
رقیه متحیر پسند کارشناس رشته حمل و نقل دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش در گفتگویی اظهار داشت: برنامه درسی یکی از زیر نظامهای مهم نظام آموزش وتربیت فنی، حرفهای و مهارتی است و لازمه اثر بخشی برنامه درسی، داشتن محیط یادگیری و منابع آموزشی کافی و مناسب است بگونهای که بتواند فرایند یاددهی-یادگیری اثربخش را هدایت و تسهیل کند. این فرایند در آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش میتواند در محیطهای مختلف با روشها و ابزارهای متنوعی تحقق پیدا کند و یادگیری ممکن است در موقعیتهای دیگری ورای کتابهای درسی و کلاس درس یا از طریق تجربهها و مواد و منابع آموزشی متنوع و به عبارت جدیدتر بستههای تربیت و یادگیری گوناگون رخ دهد. بسته های تربیت و یادگیری شامل کتاب و سایر منابعی که تکمیل کننده یادگیری هستند، می توانند اثربخشی یادگیری را افزایش و یادگیری مادام العمر و خودمدار را پشتیبانی کنند، لذا زمانی بستههای تربیت و یادگیری مؤثر و کارآمد خواهند بود که بر اساس استاندارد تولید شوند و شاخصهای لازم را رعایت کرده باشند.
وی افزود: استاندارد سازی آموزشی درحقیقت، ایجاد یک هماهنگی معقول در فرآیند یاددهی یادگیری متناسب با زمان و تحولات توسط معلمان به فراگیران برای ایجاد یک جامعه شایسته است که در این راستا استاندارد از منابع انسانی یعنی معلمان و مدیران شروع و به استاندارد فراگیران می رسد و موارد دیگری همچون محتوا، برنامه ریزی، ارزشیابی، فضاها، تجهیزات و غیره...را نیز شامل می شود.
کارشناس رشته حمل و نقل دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش در خصوص اهداف تولید استاندارد بستههای تربیت و یادگیری گفت: توسعه مشارکت بخشهای دولتی و غیردولتی در انجام امور مربوط به تولید، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی در چارچوب سیاستهای آموزش و پرورش، حاکمیت رویکرد فرهنگی- تربیتی در تولید استاندارد محتوا و تقویت شایستگیهای پایه، هدایت و راهبری تولیدکنندگان بستههای تربیت و یادگیری در راستای هماهنگی با اهداف آموزشهای فنی و حرفهای، تولید و به کارگیری محتوای آموزشی و تربیتی الکترونیکی متناسب با نیاز هنرجویان و هنرآموزان با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی، تولید بستههای تربیت و یادگیری در برنامههای درسی با رعایت اصل هنرجو محوری، تولید بستههای تربیت یادگیری فنی و مهارتی، بر اساس شرایط، امکانات و ظرفیت اشتغال مناطق در راستای پیشرفتهای علمی و فنی و عدالت آموزشی دنبال می شود .
متحیر پسند با اشاره به اینکه کیفیت انواع بسته تربیت و یادگیری به خصوص کتابهای درسی چاپی و الکترونیکی، یادگیرنده را بر محتوای برنامه درسی و عناصر محوری متمرکز در برنامه هدایت میکند و در این رسانهها راهبردهای مفیدی برای مطالعه و یادگیری مطالب ارائه می شود، ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، لازم است دقت و توجه بیشتری در تدوین اجزای بستههای تربیت و یادگیری علی الخصوص کتابهای درسی و استاندارهای آموزش شغل(در شاخه کاردانش) رعایت شود. در تهیه و تولید بسته تربیت و یادگیری توسط دفتر برنامهریزی درسی فنی و حرفهای و کاردانش براساس رویکرد مبتنی بر شایستگی، علاوه بر کتاب و فیلم آموزشی به چند رسانهای ها از جمله اینفوگرافی، پوستر، موشن گرافی، انواع پادکست همچنین کتاب همراه هنرجو، راهنمای هنرآموز، نرم افزارهای تخصصی برای کمک در امر آموزش فنی و حرفهای و مهارتی استفاده شده است.
این کارشناس آموزش و پرورش یادآور شد: به منظور مواجه با شرایط کنونی و پاسخگویی به نیازهای آموزشی هنرجویان و هنرآموزان اتخاذ راهبرد طراحی و تدوین استانداردها برای تولید اشکال مختلف محتوا همراه با شاخصهای کیفی جهت تولید بستههای تربیت و یادگیری اهمیت زیادی دارد و با توجه به مطالب بیان شده میتوان گفت طراحی و تدوین استانداردهای تربیت و یادگیری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نه فقط به کارشناسان برنامهریزی درسی، مؤلفان و پدید آوردندهگان کمک میکند تا بتوانند محتوا را در چارچوب تعریف شده ایجاد نمایند بلکه اهداف تولید محتوا را که توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تعیین شده، محقق میسازد.
برنامه راهبردی تدوین استاندارد بسته تربیت و یادگیری در مرحله اعتبارسنجی اولیه
متولی برنامه راهبردی تدوین استاندارد بسته تربیت و یادگیری شاخه فنی وحرفهای و کاردانش در خصوص محتوای استاندارد بسته تربیت و یادگیری فنی و حرفهای و کاردانش گفت: استاندارد شامل کلیات، ویژگیهای محتوایی شاخه فنی و حرفهای ، ویژگیهای محتوایی شاخه کاردانش، ویژگیهای ساختاری و ظاهری بسته تربیت و یادگیری و در انتها ضمایم سند است و از مهمترین ویژگیها استاندارد بسته تربیت و یاد گیری توجه به رویکردهای اساسی در یادگیری از طریق طراحی آموزشی و طراحی پیام آموزشی در تولید محتوای اجزاء بسته تربیت و یادگیری است.
وی افزود: فرصتهایی که این برنامه ایجاد کرده شامل: راهنمایی منسجم و کاربردی برای تولیدکنندگان و مولفان فرا سازمانی در تولید محتوا در شاخه فنی وحرفهای و کاردانش، ارتقاء کیفی محتوای تولید شده هر یک از اجزاء بسته تربیت و یادگیری و بهبود یادگیری، جلوگیری از ناهماهنگی ها در تولید محتوا، هماهنگی در تولید قالبهای محتوایی اجزاء بسته تربیت و یادگیری فنی و حرفهای و کاردانش، آگاهی رسانی به مولفان و کارشناسان برنامهریزی درسی در ارتباط با شرایط استفاده از چندرسانهای ها در رشته – درس– پودمان و لزوم توجه به آنها ، تاکید بر نظارت بیشتر در رعایت اصول حاکم بر تولیدمحتوا توسط شورای برنامه ریزی درسی، صرفه جویی بیشتر در زمان و استفاده صحیح از منابع می باشد.
وی با اشاره به چالش های موجود در این زمینه گفت: نبود روانشناس یادگیری و تکنولوژیست آموزشی در کمیسیونهای گروههای درسی، پیچیدگی در طراحی آموزشی محتوا با توجه به کمبود تجهیزات کارگاهی، یکسان نبودن رویههای تولید استانداردهای آموزشی در کاردانش، عدم آگاهی مولفان و تولید کنندگان با شیوه طراحی آموزشی و پیام آموزشی در تولیدمحتوا ، یکی نبودن رویکرد ارزشیابی در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش ، الزام دستگاههای متولی رشتههای مهارتی کاردانش در مورد استفاده از استاندارد بسته تربیت و یادگیری در تولید محتوا ، ضرورت وجود نیروی انسانی توانمند از جمله این چالشها است.
متحیرپسند تاکید کرد که بعد از اعتبارسنجی نهایی قرار است در استاندارد تهیه شده مصادیقی متناسب با زمینههای صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر توسط گروههای درسی به آن اضافه شود .
انتهای پیام
ارسال نظر