کتاب «چیستی، چرایی و چگونگی آموزش مفاهیم قرآن کریم» منتشر شد



به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کتاب «چیستی، چرایی و چگونگی آموزش مفاهیم قرآن کریم» تألیف مسعود وکیل به سفارش بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء(ص)، مؤسسه قرآنی مشتاق منتشر شد.

تصحیح متن این اثر را محمود کریمی انجام داده است و نشر کاتبان وحی با همکاری بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء(ص) اقدام به انتشار آن در تیراژ 5000 جلد کرده است.
کتاب «چیستی، چرایی و چگونگی آموزش مفاهیم قرآن کریم» در سه فصل «چیستی آموزش مفاهیم قرآن کریم»، «چرایی آموزش مفاهیم قرآن» و «چگونگی آموزش مفاهیم قرآن کریم» تألیف شده است.

فصل سوم این اثر شامل سه بخش می‌شود، بخش اول به اصول حاکم بر محتوا و سازماندهی آن می‌پردازد. بخش دوم اصول حاکم بر روش تدریس مفاهیم قرآن را بررسی می‌کند و بخش سوم به اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اختصاص دارد.

در پیش‌گفتار این کتاب می‌خوانیم: «آموزش قرآن در طول تاریخ، در کشور ما و سایر سرزمین‌های اسلامی از فراز و نشیب‌های بسیاری برخوردار بوده و با تأثیرپذیری از حیات فرهنگی و اجتماعی مسلمانان با قوت و گاه ضعف‌هایی همراه شده است. اما به لطف الهی و تعالیم پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) و نیز همت اهل ایمان، این چراغ همیشه روشنی‌بخش بوده است».

توجه به القای احساس موفقیت و اعتماد به نفس یکی از مباحث ویژه این کتاب است که به تفصیل به آن پرداخته شده، در این بخش می‌خوانیم: «ارزشیابی همیشه باید به نحوی انجام شود که قرآن‌آموزان از میزان موفقیت خود آگاهی یافته و احساس موفقیت کنند و نیز با راهنمایی‌های لازم، نواقص و اشتباهات خود را یافته و درصدد جبران و رفع آن‌ها برآیند. این چنین است که یاددهی ـ یادگیری هم شیرین می‌شود و هم منجر به اعتماد نفس خواهد شد».

تالیف
1394
مولف یا مترجم: