همه معلمین باید مربی پرورشی باشند



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ رضا مددی در دومین روز گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور که 27 اردیبهشت ماه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد اظهار داشت: سندتحول بنیادین نگاه متعالی به حوزه پرورشی دارد و در تحول مطلوب در آموزش و پرورش نقش آفرینی می کند.
وی افزود: سند تحول طی 4 سال است که در آموزش و پرورش در حال اجرا شدن است و آغاز آن از تصویب و اجرایی شدن برنامه درس ملی است این که آیا تحول سند تحول بنیادین به خوبی در آموزش و پرورش اجرا شده است یا خیر و اینکه بهتر بود تا زیرساخت ها فراهم می شد تا بتوانیم سندتحول بنیادین را اجرا کنیم از نکات قابل بحث است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین گفت:یکی از نقاط قوت مدیریت در آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید که مغفول مانده است مدیریت اجرای سندتحول بنیادین است که با تغییر ساختار در سیستم آموزشی آغاز شد و ساماندهی نیروی انسانی آن و مدیریت آثار تربیت اجتماعی آن از نکات قابل ذکر است.
وی ادامه داد:یکی از مهمترین فعالیت های ما درسال تحصیلی 96-95 استقرار پایه دهم و هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم است که می خواهند به پایه دهم وارد شوند. در اجرای سندتحول بنیادین شورایی تحت شورای راهبری سند در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است تا با تدبیر و خرد جمعی مراحل اجرا و سیاست گذاری سندتحول بنیادین را مورد بررسی قرار دهد تا مقوله تحول را به صورت یکپارچه و به دور از پراکندگی در آموزش و پرورش اجرا کنیم.

نظارت و پیگیری اجرای سندتحول بنیادین
مددی افزود: یکی از دغدغه های وزیر آموزش و پرورش نظارت و پیگیری اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش است تا بتوانیم موانع پیش روی اجرای سند را از پیش روی خود برداریم. چارت اجرای سند تحول بنیادین درسال تحصیلی 96-95 مشخص شده و شامل 90 فعالیت است که مربوط به حوزه پرورشی و بحث هدایت تحصیلی و تولید کتب درسی و آماده سازی تامین نیروی انسانی می شود همه این موارد از سوی دفتر وزارتی پیگیری می شود و دستورالعمل ها به استان ها ابلاغ می شود.
وی گفت: در اجرای سند تحول بنیادین چندراهکار پیش روی ماست که یکی از این راهکارها اجرای مستقیم سند است و راهکار دیگر تعریف زیرنظام برای سندتحول بنیادین است که ما بحث زیرنظام را در نظر گرفتیم و زیرنظام های پنچگانه در شورای عالی آموزش و پرورش در حال انجام است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین ادامه داد: یکی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید تهیه نقشه راه برای راهکارهای 131 گانه سندتحول بنیادین است تا بتوانیم چندین برنامه برای اقدامهای کلان و توزیع وظایف معاونت های مختلف وزارتخانه تا سال 99 فراهم کنیم که برای سال 95 – 58برنامه برای راهکارهای سند تحول بنیادین مشخص شده است.
وی تصریح کرد:تمرکز سیاست های سال تحصیلی جدید اسناد جهت ساز اصلی در آموزش و پروش و به ویژه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که منطبق با سندتحول بنیادین است مدنظر قرار گرفته است.

راهبردهای هشتگانه ای
مددی افزود: راهبردهای هشتگانه ای هم در نظر گرفته شده که از جمله آنها فراهم کردن زیرساختها برای اجراری سند، ارتقای راهبری و مدیریت در اموزش و پرورش، ارتقای مدیریت منابع نیروی انسانی، توسعه مشارکت ها ، مدیریت مالی که با هدف رفاه فرهنگی ، برنامه درسی ، توسعه عدالت آموزشی ، پرورشی و ورزشی و تامین و تجهیز فضاها و محیط های آموزشی است.
وی گفت: یکی از اهداف ما اجرای متوازن سندتحول بنیادین آموزش و پرورش است که به تصویب دولت رسیده است که راهکارهای سند باید تا افق 1404 و هر مقداری که در برنامه توسعه ششم و هفتم قابل اجرا است، اجرا شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین اضافه کرد: فلسفه تربیتی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش فلسفه تربیتی اسلام است که برگرفته از چارچوب های فکری جمهوری اسلامی ایران و آیات و روایات است.

نیاز به فلسفه تربیتی داریم
وی افزود: بدیهی است که در هر آموزش و پرورش ما به یک فلسفه تربیتی نیاز داریم که این فلسفه تربیتی ناشی از جهان بینی های افراد آن جامعه است که به چیستی ، اهداف و چگونگی تربیت پاسخ می دهد همانطور که می دانید در سندتحول بنیادین بازه زمانی 5 ساله ای در نظر گفته شده است تا در صورت نیاز در سندتحول بنیادین بازنگری شود.
مددی خاطرنشان کرد: اینکه عده ای نقد می کنند که چرا تربیت به صورت آرمانی در سندتحول درنظر گرفته شده است باید بدانیم که بهترین راه در تربیت این است که اهداف آرمانی مشخص کنیم و در مقام عمل باید این اهداف آرمانی را به برنامه اجرایی تبدیل کنیم تا نتایج آن را در آموزش و پرورش مشاهده کنیم البته اجرایی کردن سندتحول بنیادین و اهداف تربیتی آن کار آسانی نیست اما محال هم نیست.
وی ادامه داد: وقتی که بحث از حیات طیبه در سندتحول بنیادین مطرح می شود و ساحت های ششگانه تربیتی آن برای رسیدن به این حیات طیبه مطرح می شود به همه ابعاد تربیتی پرداخته شده و اگر با دقت این ساحت ها را مورد مطالعه قرار دهیم می توانیم همه ابعاد تربیتی را از آن استخراج کنیم.

مدرسه کانون اصلی تربیت است
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین افزود: با توجه به اینکه نظام سیاسی ما یک نظام سیاسی متمرکز است در سندتحول بنیادین باید به صورت نیمه متمرکز عمل کنیم و همانطور که در سند اشاره شده است مدرسه کانون اصلی تربیت است .
وی گفت: در سیستم آموزش و پرورش فعلی تنها ما پس از 8 ماه آموزش می توانیم نتایج آموزشی را دریافت کنیم اما نتایج عملکرد تربیتی مدارس در آموزش و پرورش قابل ارزیابی نیست اما باید سعی کنیم که عملکرد آموزشی و پرورشی و تربیتی در آموزش و پرورش قابل ارزیابی باشد.تا بتوانیم نتایج اجتماعی، هنری و اخلاقی و سیاسی را در بین دانش اموزان طی یکسال تحصیلی بررسی کنیم و بتوانیم آموزش و پرورش را به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی تبدیل کنیم.

کارهای تربیتی فقط مختص مربیان پرورشی نیست
مددی ادامه داد: بر اساس دیدگاه سندتحول بنیادین کارهای تربیتی فقط مختص مربیان پرورشی نیست بلکه کار تربیتی در آموزش و پرورش باید توسط همه عوامل مدرسه و به ویژه معلمان اجرا شود.
وی گفت: مبانی سندتحول بنیادین بر اساس مبانی حقوقی، سیاسی، روانشناسی و جامعه شناسی است و تشکلهای دانش آموزی به ویژه سازمان دانش آموزی می تواند در احصاء حقوق تربیتی دانش آموزان به کمک شوراهای دانش آموزی کمک شایانی کند و این حقوق تربیتی را به دانش آموزان آموزش دهد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین اضافه کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی باید سیاست های فرهنگی آموزش و پرورش را بر اساس سندتحول بنیادین تدوین کند و وزیر و همه معاونت ها از این سیاست ها تبعیت کنند.
وی گفت: اگر بتوانیم روحیه معاونین پرورشی را به دهه های 70 و 60 بازگردانیم و روحیه مدیریت جهادی را در نیروهای پرورشی تقویت کنیم اتفاق خوبی در حوزه پرورشی و فرهنگی می افتد. 

ارسال نظر

Image CAPTCHA