ایران آنلاین :
نظام آموزش و پرورش و به عبارت بهتر نهاد تعلیم وتربیت به طور بالقوه یکی از محوریترین و تعیین کننده ترین نهادهای اجتماعی در تحقق توسعه کشور به حساب میآید. یکی از اساسیترین وظایف هر نظام تربیتی ارائه تصویری از انسان مطلوب است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بخوبی ترسیمگر این مهم است و گویاترین شاهد بر ضرورت وجود یک نظام آموزشی و تربیتی و پویا وکارا، توجه به آیندههاست. آموزش و پرورش پیشدبستانی تا پیش دانشگاهی باید آینده مدار باشد. موضوعی که سابق بر این توجهی به آن نمیشد. در ابتدا میخواهم به نکاتی که در آن سالها در آموزش و پرورش وجود داشت اشاره کنم. به دلیل تغییر ساختار نظام آموزشی و استقرار نظام 3-3-6 و آغاز تغییرات در دورههای تحصیلی و افزودن پایه ششم از میانه راه و برخلاف دیدگاه و نظر بسیاری از صاحبنظران دستگاه تعلیم و تربیت بویژه در دوره ابتدایی با چالشهای گوناگونی مواجه شد. این چالشها در ابعاد گوناگون و در بخشهای مختلف آموزشی، پرورشی، فضا و تجهیزات، منابع انسانی، منابع مالی و اعتبارات و تغییر ساختار رخ داد. این موضوع موجب شد تا مردم در جریان کامل نظام 3-3-6 قرار نگیرند و از سوی دیگر موجب بیاطلاعی مسئولان، مدیران مدارس، معلمان و والدین نسبت به تغییر ساختار نظام آموزشی بود.
علاوه بر آن باید اشاره کنم که سال 92 سال تغییر ساختار آموزشی کشور و چالش کتابهای درسی بود. متأسفانه استانداردهای لازم درتولید کتابهای درسی رعایت نشد. همچنین هدفگذاریها نامشخص بود. ما در بررسیهایمان متوجه شدیم که مسئولان سابق نتوانستند توزیع مناسب و بموقع کتابهای جدید التألیف را داشته باشند چرا که این کتابها فرایند تغییرات را طی نکرده بود. علاوه بر آن باید اشاره کنم که وزارت آموزش و پرورش در سه سال گذشته در وضعیت نیروی انسانی در دورههای مختلف تحصیلی بههم ریخته بود. به این موضوعات دقت کنید در مردادماه سال 92 در آستانه آغاز سال تحصیلی که پایه ششم تحصیلی هم به دوره متوسطه اضافه شد. ما در آموزش و پرورش حدود 24 هزار نفر معلم در دوره ابتدایی کمبود داشتیم و اصلاً نمیدانستیم که این نیروی انسانی را چگونه باید فراهم کنیم. همچنین یک پایه از دوره راهنمایی کم شد و ما در این بخش مازاد نیروی انسانی داشتیم که نمیدانستیم از این معلمها در کدام بخش استفاده کنیم. همین به هم ریختگی و نبود تمهید مقدمات موجب شد، تأمین نیروی انسانی پایه ششم با شتابزدگی و از طریق نیروهای آموزش ندیده و کوچ اجباری نیروی انسانی از دورههای تحصیلی دیگر انجام گیرد. متأسفانه شدت به همریختگی نیروی انسانی به حدی بود که ساماندهی نیروی انسانی از دستور کار خارج و نیروهای ورودی تناسبی با نیاز نداشتند. خب وقتی نیرویی آموزش ندیده باشد درنتیجه ما در آن سال شاهد مشکلات بسیار زیاد آموزش و تربیت بودیم.
زمانی که بنده وزارت آموزش و پرورش را تحویل گرفتم مشکل عمده این وزارتخانه وضعیت منابع مالی و اعتبارات و سهم آن از بودجه عمومی دولت بود.
اعتبارات این وزارتخانه از سهم بودجه عمومی نامناسب بود به گونهای که آموزش و پرورش در دهها زمینه مانند بیمه طلایی، طرح ضیافت، مطالبات بازنشستگان و حقالزحمه امتحانات به معلمان و مدیران مدارس و ذینفعان و ذیربطان بدهکار بود. علاوه بر آن به خاطر اضافه شدن یک پایه به مقطع تحصیلی ابتدایی و نبود امکانات لازم برای آن تمام کتابخانهها، نمازخانهها، آموزشگاهها، دفاتر معلمان و حتی زیر زمینها بهکلاس تبدیل شدند که آثار تربیت و فرهنگ زیربنایی را ایجاد کرد. با این حال زمانی که وارد وزارتخانه شدم با این مشکلات روبه رو بودم. ابتدا جلساتی را با مدیران وزارتخانه برگزار کردم و بعد با کمک مدیران مجموعهام راهبردهایی برای برون رفت از چالشهای موجود اتخاذ کردیم. هزار چالش را استخراج کردیم و 5 سیاست کم هزینه برای عبور از بحران درنظر گرفتیم.
ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی، توسعه و گسترش مشارکتهای مردمی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، تمرکززدایی و عملیاتی کردن بودجه از مهمترین سیاستهای ما بود. علاوه بر این در طول سه سال گذشته توسعه عدالت آموزش از طریق انسداد مبادی بیسوادی به طور جدی پیگیری شد.
نظام جامع دوره آموزش پیش دبستانی و حمایت کامل از پوشش رایگان پیش دبستانی در مناطق محروم و جذب و تربیت 40 هزار نوآموز در این مناطق از دیگر اقدامات وزارتخانه در این مدت بوده است. آییننامه کلاسهای چندپایه و اساسنامه مدارس عشایری برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش تصویب شد که براساس آن همه مدارس کوچ رو به رایانه تجهیز شد.
آموزش حقوق و تکالیف به دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم در پانزده استان کشور و استمرار آن تا رسیدن به مقطع مطلوب، افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم و جذب 195 هزار دانشآموز در مناطق مرزی، کم برخوردار و صعبالعبور به صورت رایگان از طریق طرح خرید خدمات از مدارس غیردولتی، ایجاد 13 هزار و 113 مدرسه با جمعیت زیر 15 دانشآموز، افزایش پوشش تحصیلی دانشآموزان ابتدایی از 98/3 در سال تحصیلی 93-92 به 98/45 در سال تحصیلی 95-94، افزایش پوشش پیشدبستانی از 38/2 در سال تحصیلی 93-92 به 57/1 در سال تحصیلی 95-94، افزایش پوشش تحصیلی دختران از 47/7 در سال تحصیلی 93-92 به 48/20 در سال تحصیلی 95-94، از دیگر اقدامات ما در این بخش بوده است.
همانگونه که میدانید یکی از مطالبات مهم مسئولان ارشد نظام، توجه جدی به عملیاتی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است. در همین راستا زیرنظامهای اصلی سند تحول بنیادین اجرایی شده و ترتیبی اتخاذ شده تا در سال 95 و در طول برنامه ششم، همه برنامههای آموزش و پرورش، مبتنی بر سند تحول اجرا گردد به گونهای که بعد از استقرار موفقیتآمیز پایه نهم در سال تحصیلی گذشته، در سال تحصیلی 96-95 نیز شاهد استقرار دهم و آمادهسازی 140 عنوان کتاب جدیدالتألیف با رویکردی تحولی باشیم و نیز تلفیق برنامه درسی ملی با فعالیتهای پرورشی و تدوین و تألیف کتابهای جدید دوره متوسطه و طراحی رشتههای جدید فنی و حرفهای و کاردانش و تهیه نرمافزارها، فیلمها و بستههای آموزشی مبتنی بر اهداف تحول و مطالعات زیستاجتماعی و سواد رسانهای بخش دیگری از اقدامات این وزارتخانه در راستای اجرای تحول آموزش و پرورش است.
علاوهبر این در راستای توجه به مشکلات و مسائل معلمان، تقویت انگیزه و بهبود معیشت آنان با حمایتهای ارزنده رئیس جمهوری محترم از مهرماه سال 1394، برنامه رتبهبندی اجرا شد و در سال 1395 نیز استمرار خواهد داشت. وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده است با تسهیل شرایط علمافزایی معلمان در تولید علم و فناوری و توسعه فناورانه کشور مشارکت داشته باشند. علاوهبر این حرکتهای علمی، آموزش و پرورش، ترویج فرهنگ قرآنی، معرفی نقش الگویی اهل بیت(ع) به جامعه و تقویت هویت دینی، علمی و انقلابی و تعمق فرهنگ اقامه نماز نگاهی ویژه داشته باشد. همچنین توسعه فعالیتهای پرورش و فرهنگی، حاکمیت امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی، توسعه فضاها و تجهیزات، برنامههای آموزشی و علمی توسعه اعتبارات در دولت یازدهم از دیگر اقدامات مهم بوده است. به عنوان نمونه سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت از 12/3 درصد در سال 1392 به 13/8 درصد در سال 1395 رسیده است. همچنین افزایش میانگین حقوق کارکنان آموزش و پرورش از 12.900000 ریال در سال 1392 به 23.817000 ریال در خرداد 1395 رسیده است.
همچنین طرح رتبه بندی معلمان در سال 94 اجرا شد و 156 مرکز رفاهی و درمانی هم برای معلمان ساخته شد.
ارسال نظر