نمایش فیلم های منتخب جشنواره بین المللی فیلم رشد در استانها



 اجرای جشنواره بین المللی فیلم رشد در استانها

برادران لومیر در سال 1895 دوربین را اختراع کردند و بلافاصله پس از آن اولین فیلم آموزشی در فرانسه ساخته شد. در همان ایام ادیسون برای انجمن سل، فیلم آموزشی با موضوع مضرات شیر ناخالص تهیه کرد و پس از جهش‌های چشمگیری که در صنعت سینما و همچنین فیلم‌های آموزشی صورت گرفت، در ایران نیز فستیوال فیلم‌های آموزنده با هدف «گردآوری» و «ارائه آخرین تولیدات آموزشی» و «یافتن راه‌های جدید برای پرورش و آموزش کودکان و نوجوانان» برگزار آغاز به کار کرد.

نهایتاً جشنواره در مسیر پر پیچ و خم تاریخ آموزش و پرورش در چهل و ششمین ایستگاه خود حضور دارد. جشنواره ای که با پوست‌اندازی در مسیر خود به «رشد» رسید  تا مخاطبین خود را در رشد  سهیم کند و دست آنها را در عبور از یادگیری و رسیدن به بصیرت را بگیرد، یار و یارای آنها باشد.

قدیمی‌ترین و تخصصی‌ترین جشنواره در حوزه فیلم‌های آموزشی که بیش از نیم قرن قدمت دارد. جشنواره‌ای که نه تنها رسالت شناسایی، انتخاب و معرفی فیلم‌های برتر آموزشی و تربیتی را دارد،  بلکه نهایتاً‌ می‌بایست در برنامه‌های درسی موجب توسعه، تعمیق و تسهیل فرایند یاددهی و یادگیری شود. جشنواره‌ای سراسر ایرانی که تجاربیات سایر کشورها را نیز دریافت و به دنبال تبادل تجارب در تولید فیلم آموزشی و ارتباط سازندگان فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی است.

این جشنواره می‌تواند نشاط و شادابی را به کلاسهای درس تزریق کند و دستیار توانمند و با انرژی برای معلمان باشد. همان معلمانی که از خود می‌پرسند:

 چرا برخی از دانش‌آموزان‌شان از یادگیری لذت نمی‌برند؟

 چگونه می‌توانم یادگیری  را عمق ببخشم؟

چگونه می‌توانم چالش نبود تجهیزات آزمایشگاهی را مرتفع سازم؟

 چگونه می توانم یادگیری را تسهیل کنم؟

چگونه می‌توانم همه دانش‌آموزان را درگیر فعالیت‌های آموزشی کنم؟

...

 پاسخ بسیاری از سئوالات یا حداقل بخش مهمی از پاسخ‌ها در ظرفیت و توان جشنواره‌ بین‌المللی فیلم رشد وجود دارد. وقتی معلم پایه ششم در فصل چهارم کتاب تفکر و پژوهش موضوع هویت و خودشناسی را با نمایش فیلمی  از جشنواره شروع می‌کند، باید باور داشت که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جشنواره را برای جشنواره اجرا نمی‌کند و یا جشنواره فیلم رشد فقط در حد فاصله افتتاحیه تا اختتامیه نیست، بعد از اختتامیه جشنواره، کاراصلی آغاز می‌شود مولفان، برنامه‌ریزان به سراغ فیلم‌های منتخب می‌روند چرا که را‌ه ‌حل بسیاری از مسئله‌ها در فرایند یاددهی و یادگیری در فیلم‌های آموزشی مناسب نهفته است.

و این تمام کار نیست بلکه همه معلمان و کارشناسان و مسئولان ستادی و استانی باید به گنجینه فیلم‌های رشد مراجعه کنند تا کاربست فیلم‌های آموزشی صرفاً معطوف به برنامه‌های درسی نشود. فیلم های آموزشی ابزاری برای تسهیل، جذابیت، ماندگاری و لذتبخش کردن یادگیری است.

حال که جشنواره بین المللی فیلم رشد به بخش اجرا در استانهای غیرهمزمان با تهران رسیده است می تواند از سوی همه فرهنگیان و کسانی که در عرصه آموزش و پرورش و فیلم های آموزشی فکر می کنند، تدریس می کنند و در اندیشه یاری به نظام آموزشی می باشند، موشکافانه بررسی و مورد مداقه قرار گیرد. در جلسات گروههای آموزشی، در جلسات شورای معلمان، شورای معاونین ادارات ، شورای تحقیقات و دهها شورا و کمیته که همگی در راستای کیفیت بخشی به امور آموزشی و نهایتاً یادگیری است، طرح شود و بپرسیم ، برای آموزش و پرورشی پویا و جذاب آیا بخشی از تدبیرمان نمی تواند فیلم های آموزشی باشد که قریب به نیم قرن است که جشنواره با ما حرف می زند؟

ارسال نظر

Image CAPTCHA