مصاحبه شونده
آقای دکتر مسعود کبیری، مدیر داده پردازی مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز با 24 سال سابقه آموزشی و پژوهشی، رشته تحصیلی سنجش آموزش
س - لطفا بفرمائید در رابطه با آزمون های تیمز و پرلز تا کنون به چه کشورهایی سفر نموده اید؟
ج - آلمان سال 93 – کانادا سال 95 طراحی سوالات مطالعات تیمز و پرلز
س - لطفا زمینه های مطالعاتی خود را بیان کنید.
ج - تصمیمگیری، سیاستگذاری و طراحی سوالات و نحوه تصحیح جواب به سوالات در حیطه مطالعات تیمز و پرلز
س - لطفا بفرمائید آزمونهای تیمز و پرلز چیست و مرکز مطالعات آن در کدام کشور قرار دارد؟
ج - مطالعه بینالمللی روندهای آموزش ریاضیات و علوم یکی از مهمترین و وسیعترین مطالعات تطبیقی در قلمرو ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که زیر نظر انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی(IEA ) انجام میگیرد.
و مرکز مطالعات تیمز و پرلز در آمستردام هلند مستقر می باشد ولی بخشی از ماموریت های آن به سایر کشورها واگذار شده به عنوان مثال:
- طراحی و مدیریت مطالعه تیمز و پرلز با انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی*** در آمستردام هلند است.
- هدایت علمی مطالعه تیمز و پرلز را مرکز بین المللی مطالعه در دانشگاه بوستون آمریکا, دانشکدة علوم تربیتی به عهده دارد.
- برنامه ریزی و کنترل مراحل مختلف نمونه گیری مطالعه تیمز و پرلز را مرکز آمار کانادا انجام می دهد.
- بررسی صحت داده های دریافتی از کشورهای مختلف, توسط مرکز پردازش داده ها DPC در هامبورگ آلمان صورت می گیرد.
- کشورهای شرکت کننده در این مطالعه از طریق ”هماهنگ کننده های ملی در نشست های منظم آموزشی و تخصصی با مراحل و شیوه های انجام این مطالعه آشنا میشوند.
- این افراد مسئول هماهنگی، سازماندهی و اجرای عملیات مطالعه در کشور خودشان هستند.
- درایران نیز مدیریت و اجرای مطالعات تیمز و پرلز در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز) انجام می گیرد.
مرکزمطالعات تیمز و پرلز بطور منظم، هر 6 ماه یا یکسال نشستی برگزار میکنند که از تمامی کشورهای دنیا نمایندگانی (اعم از کشورهایی آسیایی، اروپایی، آمریکایی، آفریقایی، اقیانوسیه ، و از هر کشوری تیمهایی که متشکل از 2 تا سه نفر هستند) در آن شرکت می نمایند که عمدتا کسانی هستند که در این زمینه مطالعات و اطلاعات کامل و کافی دارند.
نماینده جمهوری اسلامی ایران از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جناب آقای دکتر عبدالعظیم کریمی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هستند .
س - هدف اجرای آزمونهای تیمز و پرلز چیست؟
ج - هدف اصلی بررسی نتایج، استفاده از یافتههای ملی و بینالمللی تیمز و پرلز در جهت ارتقاء سطح آموزش کشور و آشنایی روزافزون کارشناسان و معلمان با چارچوب و ویژگیهای این مطالعه، میباشد.
س - آیا منبعی برای کسب اطلاعات بیشتر برای علاقه مندان وجود دارد؟
ج - بله. علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب «یافتههای ملی تیمز 2015 ، روند 20 ساله آموزش علوم و ریاضیات ایران در چشمانداز بینالمللی»، که اخیراً با تلاش تیم پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی توسط آقایان دکتر مسعود کبیری و دکترعبدالعظیم کریمی و خانم شهرنازبخشعلیزاده تدوین و به چاپ رسیده است، مراجعه نمایند.
س - آیا نظام آموزشی و ساختار آن در همه کشورها یکسان است؟
ج - خیر. ساختار آموزشی هر کشوری در مجموعهای بنام دایرهالمعارف وجود دارد . و از این طریق میتوان به ساختار آموزشی هر کشوری دست یافت و آشنا شد.
برخی از کشورهای آسیایی مانند سنگاپور، چین تایپه، کره جنوبی ، ژاپن ، هنگ کنگ، و تایوان میتوان گفت کشورهای موفق در امر پیشرفت تحصیلی هستند
س - لطفا پیشنهادات و نظرات خود را در جهت بهبود فراین اجرای این آزمون ها بیان نمائید.
ج - بهتر است تعامل بیشتری با مردم، با معلمان و کارشناسان، با متخصصان و همینطور با کشورهای دیگر داشته باشیم. در همایشهای ملی و بینالمللی بیشتری در زمینه آموزش شرکت و حضور داشته باشیم.


ارسال نظر