به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دکتر محمود امانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مدتهاست کلاس داری جای مدرسه داری را گرفته، افزود: مدیران باید درراستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ویژه دستیابی دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه که در افق 1404 پیش بینی شده تلاش کنند.
وی اضافه کرد : در اسناد تحولی، مدرسه محور تغییر و تحول در آموزش و پرورش است و باید براساس ارزش های نظام اسلامی و با مشارکت و حمایت خانواده ، نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی این جایگاه را باید ارتقاء بخشیم.
امانی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت : مدرسه هویت ساز است و باید فعالیت ها و اموراتی که موجب تحکیم هویت اسلامی- ایرانی دانش آموزان می شود را توسعه بخشید.
وی افزود: برای کیفیت بخشی به نظام آموزشی باید 8 محور عوامل مادی زیر بنائی، محیط یادگیری، معلم و کارکنان، برنامه درسی و مواد آموزشی، فرایند یاد دهی و یادگیری، زمان آموزش، ارزشیابی از دانش آموزان و ارزشیابی از نظام آموزشی، مشارکت و حمایت خانواده و جامعه مورد توجه قرار گیرد.
دکتر امانی کیفیت بخشی به مدارس را در فرایند یادگیری تاثیر گذار دانست و افزود : متناسب سازی فضای فیزیکی مدارس متناسب با تفاوت های جنسیتی دانش آموزان ، تنوع بخشی به محیط های یاد گیری و ایجاد شبکه ای از محیط های یادگیری مانند پژوهش سراها، خانه های فرهنگ، اردوهای آموزشی و موزه ها برای ارتقا کیفیت آموزشی ضروری است .
مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی بر استفاده از تکنولوژی روز و نرم افزارهای درسی برای افزایش یادگیری و جذابیت بخشی به امر یادگیری تاکید و اضافه نمود : مدیران مدارس در تهیه کتاب راهنمای تدریس و نرم افزار های آموزشی جدیت بیشتری داشته باشند.
ارسال نظر