
کتاب «مهارتهای زندگی؛ در اندیشه و کلام بزرگان علم و دین» به قلم دکتر بتول بصیری از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان منتشر شد. نویسنده تأکید دارد آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی هر کشوری نقش اساسی در آموزش مهارتهای زندگی بر عهده دارند.
به گزارش پایگاه خبری رب، کتاب «مهارتهای زندگی؛ در اندیشه و کلام بزرگان علم و دین» نوشتۀ دکتر بتول بصیری از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان منتشر شد. مخاطبان این کتاب معلمان، مشاوران، دانشجویان و علاقهمندان است.
این کتاب تلاش میکند تا مهارتهای زندگی را با تأسی از متون معتبر دینی، فرهنگ اسلامی و سبک زندگی ایرانی ارائه دهد.
در پیشگفتار کتاب آمده است:
سازمان بهداشت جهانی در سال (۱۳۷۷) ده مهارت اصلی را از مهمترین مهارتهای زندگی در جهت افزایش سلامت همهجانبۀ کودکان و نوجوانان ارائه نموده و بر آموزش آن تأکید کرده است. مهارتهای زندگی عنوانی برای آن دسته از آموزشهایی است که به افراد یاد میدهد چگونه با چالشهای زندگی روزمره مواجه شوند. گفتنی است مهارتهای زندگی متعددند و هر یک برحسب نیاز در یک موقعیت خاص مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع هریک از این مهارتها به افراد توانایی خاصی میبخشند تا در موقعیتهای مختلف عکسالعمل مناسبی را از خود نشان دهند.
بنابراین اگر بخواهیم زندگی موفق و سرشار از کامیابی داشته باشیم، باید همۀ این مهارتها را فراگرفته و در موقع لازم بهکار ببریم. آنچه مسلم است آن است که آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی هر کشوری نقش اساسی را در آموزش این مهارتها به عهده دارند؛ در همین راستا انتظار میرود که مراکز آموزشی برنامه درسی مهارتهای زندگی را با توجه به سن فراگیران و دورۀ تحصیلی آنان، به صورت یک واحد درسی اجباری در مدارس و دانشگاهها آموزش داده و به اجرا درآورند و حتی به صورت کلاسهای فوقبرنامه و با استفاده از روشهای مختلف تدریس به متربیان خود آموزش دهند تا در وجود آنها نهادینه، تقویت و کاربردی شود. بهعلاوه شایسته است که به همین منظور، فرصتهایی عملی نیز برای فراگیران به وجود آورد تا دانشآموزان و دانشجویان بتوانند مهارتهای زندگی خود را بهبود و ارتقا بخشند.
در زمینۀ مهارت دینداری، پرورش مذهبی و تربیت دینی، همانگونه که در فصل ۱۳ اشاره میشود «پرورش مذهبی» و «تربیت دینی» مجموعه دگرگونیهایی است که در اندیشه و عقیدۀ فرد بهمنظور ایجاد نوع خاصی از عمل و رفتار، که متکی بر ضوابط مذهب باشد انجام میشود. به عبارت دیگر در سایۀ آموزشهای مذهبی، دگرگونیهایی در فکر و عقیدۀ فرد ایجاد میشود، علاوه بر اخلاق و عادات، آداب و رفتار افراد نیز همراه با روابط فردی و اجتماعی آنان صورت مذهبی و شرعی میگیرند و بالطبع مذهب به عنوان عامل مسلط بر زندگی فرد و جنبههای آن خودنمایی میکند. از دیدگاه نویسنده، آموزش ضوابط مذهبی و اسلامی و اخلاقیات برای برقراری روابط انسانی موفق و ایجاد مهارتهای زندگی سالم، ضروریتر از آموزشهای دیگر است.
این کتاب در ۱۳فصل نوشته است که در ادامه، فهرست مطالب کتاب را میخوانید:
فصل اول: کلیات؛
فصل دوم: مهارت خودشناسی (خودآگاهی)؛
فصل سوم: مهارت تصمیمگیری؛
فصل چهارم: مهارت برنامهریزی و مدیریت زمان؛
فصل پنجم: مهارت تفکر؛
فصل ششم: مهارت حل مسأله؛
فصل هفتم: مهارت همدلی؛
فصل هشتم: مهارتهای اجتماعی و ارتباطی؛
فصل نهم: مهارتهای مواجهه با فشارهای اجتماعی (ترس – پرخاشگری)؛
فصل دهم: مهارت مقابله با خشم (صبرـ مدارا ـ بردباری)؛
فصل یازدهم: مهارت مقابله با افسردگی – تحمل فقدان (مرگ)؛
فصل دوازدهم: مهارت مقابله با اضطراب و استرس (تنیدگی) – اضطراب آموزشگاهی؛
فصل سیزدهم: ارتباط مهارتهای زندگی با دین و مذهب.
گفتنی است جهاد دانشگاهی اصفهان این کتاب را در ۵۵۴ صفحه چاپ کرده است.