آموزش وپرورش، از نهادی آموزشی تا نهادی فرهنگی وتربیتی



تبدیل آموزش وپرورش از یک نهاد آموزشی به نهادی فرهنگی وتربیتی اساسی ترین وجدی ترین مطالبه سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است.

روح سند وبند بند راهبردها وراهکارهای عملیاتی آن جز تحول، تغییر نگرش ورفتارنیست.

پرواضح است که انجام این مهم باسخنرانی ها وشعارهای که مصرف رسانه ای دارد حاصل نخواهد شد، بلکه؛ نیازمند عزمی جدی واراده ای استوار درانجام مفاد وماموریت های آن است.

شاید بتوان گفت که اصلی ترین الزامات سند وجود کارگزارانی باورمند ومعتقد به ضرورت تغییر وایمان به ناکارآمدی مدرسه آموزش محور است و تا زمانی که باوربه ناکارآمدی نظام آموزش محور ایجاد نشود؛ سند تحول ازنوشتاری ساده به نسخه ای علاج بخش تبدیل نخواهد شد.

سند تحول پیام آور گذر از وضعیت سرد، خشک وکم سوی فضای آموزش محور به فضای سرشار از مهر ورزی وانس والفت تربیت محور است. تحول در مولفه های فعال مدرسه  بویژه در چرخه استاد شاگردی نیاز مند ایمان به تغییر از سوی مدیران وکارگزاران نهاد عظیم تعلیم وتربیت است. و این نیاز می تواند بسترتحرک، توسعه وپیشرفت باشد

ایمان به این واقعیت که همه مشکلات ما در آموزش وپرورش، بویژه مدرسه ناشی از این نگاه است می تواند سر آغاز این تحول وحرکت به آموزش وپرورش مدرن ومکتبی باشد

ناگفته پیداست مدارس ما  به عنوان  عرصه وزمینه اصلی اجرای سند تحول از این تغییر استقبال واز مقاومت ها و کارشکنی هایی که اقتضای چنین انتقالی است برخواهد آمد وسند نوید بخش مدارسی با فضای آرام، مطلوب وشایسته تکریم واحترام خواهد شد

براساس این طرح فعالیت های علمی آموزشی وتربیتی مبتنی برحیات طیبه بوده ونظام وساختارهای آموزشی برمدار مهارت، فرهنگ وبه زیستی خواهد شد

اگر سند تحول اجرا شود، دیگر در مدارس ما موفقیت  های دانش آموزی با شاقول نمرات برگه امتحانی اندازه گیری نخواهد شد وآفتی چون نمره سالاری ذهن وفکردانش آموزواولیای آنان را پریشان نخواهد کرد؛ اجرای سند نمی گذارد صنعت کاذبی چون کنکور و مواد کمک آموزشی دوپینگی به غارت سرمایه ملی ما بپردازد.

با عیار سند، تبسم وقهرهای ریاکارانه جای خود را به مهرورزی وشوق وشیفتگی استاد وشاگردی خواهد داد. در سند همه اقدامات نیک اندیشانه و زوایای مختلف  حضور، فعالیت وتلا ش های  دانش آموز ونیز نقش های  تربیتی وسازنده معلم دیده و ارزش گذاری خواهد شد.

درمدرسه مبتنی بر سندتحول دیگر آموزش؛ کاریکاتوری بزرگ نمی شود و امورتربیتی به عنوان مخاطب اصلی سند درحوزه ماموریت، وظایف واعتبارات لاغر وتنیده نخواهد شد.

"محمدابراهیم محمدی"

 

 

نظرات

تا زمانیکه مدیران اموزش وپرورش خودبه این باورنرسند نمی توان باوررابه معلمان منتقل کرد ویا اگر معلمی به این باوررسیده باشد با ممانعت ومخالفت مدیر دراجرای طرحهایش روبرو خواهد شد انچه بدیهی است عدم استقبال از طرحها ی نو در مدارس است وهمیشه با پتک طرح شما دراین مدرسه قابل اجرانیست مخالفت خودرا اعلام می نمایند.معلم گوشش از شنیدن اینجا یک مدرسه ی عادی است نه استثنائی وتیزهوشان پرشده وسکوت را به اجرای طرحش ترجیح می دهد/طرحی که امروزه طرح از یک معلم بود همان را چندسال بعد از وزیر به عنوان مصوبه می بیند یعنی می شد 8سال قبل این طرح به مصوبه تبدیل شود ولی بسته بودن افکار بعضی مدیران حتی سبب عدم انتقال طرح به مراتب بالا می شود.

ارسال نظر

Image CAPTCHA