دکتر مرتضی سمیعی



مفهوم سواد اطلاعاتی و ضرورت آموزش آن برای دانش‌آموزان در برنامه ویژه مدرسه

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت به معنای "فرایند تعاملی زمینه‌ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان، به صورتی یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی، به منظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد" تعریف شده است و هدف کلی تربیت این گونه تعریف شده است: " تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان به گونه‌ای که بتوانند در موقعیت خود و دیگران در هستی، را به درستی درک و آن را به طور مستمر با عمل صالح فردی و جمعی متناسب با نظام معیار اسلامی اصلاح نماید".



مدرسه محوری و نقش شوراهای درون مدارس

مطابق آیین‌نامه اجرایی مدارس و با توجه به سیاست‌ها و راهبردهای اساسی آموزش‌وپرورش ازجمله تمرکززدایی، مدرسه محوری، مشارکت دهی معلمان و دانش‌آموزان  و در جهت ایجاد شرایط مناسب‌تری برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت، شوراها در مدارس تشکیل شده است. در اسناد تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش موضوع جلب مشارکت عناصر اصلی مدرسه در فرایند تصمیم‌گیری موردتوجه و تاکید قرارگرفته است. دربند 3-6 سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور ذکرشده است که:‌توسعه مشارکت معلمان در فرایند بهسازی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی.



چرخش وظائف و فعالیت ها به کاربست یافته های پژوهشی

هدف اصلی پژوهش‌ها در حوزه علوم تربیتی وآموزشی اصلاح و بهبود وضعیت آموزش و پرورش  است ، اما تحقق این امر منوط به کاربست یافته های پژوهش ها در برنامه ریزی ها، مدارس و کلاس ها ی درس می باشد. اصطلاح  "کاربست " به معنی عملی ساختن یک نظریه یا ایده است .