کتاب درسی یک رسانه است
تاریخ 23 شهريور, 1399 - 20:46.معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد کتاب درسی صرفاً وسیله آموزش و مشتمل بر مجموعهای از دادهها و اطلاعات نیست، بلکه یک رسانه درآمیخته با بُعد تربیتی است.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد کتاب درسی صرفاً وسیله آموزش و مشتمل بر مجموعهای از دادهها و اطلاعات نیست، بلکه یک رسانه درآمیخته با بُعد تربیتی است.
نمیتوان درباره عملکرد دستگاههای مختلف کشور در آخرین سال دولت تدبیر و امید سخن گفت، اما روزهای سختِ رفته و سایه سنگین حضور ویروس کرونا در برنامهریزیهای آتی را نادیده گرفت. وزارت آموزش و پرورش در کنار تلاش برای مدیریت جریان آموزش در دوران تعطیلی مدارس به علت کرونا، برنامههای دیگری را در زمینههای مختلف به اجرا درآورده است و اکنون بر بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریورماه با سناریوهای از پیش تعیین شده، متمرکز است.
آنچه در اینجا مطرح میشود ویژگیهای یک کتاب درسی مطلوب را نشان میدهد و در شرایط کنونی ایران انتظار نمیرود همهی این ویژگیها در کتابهای درسی وجود داشته باشد یا رعایت شود. امید میرود کارشناسان و نویسندگان کتابهای درسی با توجه بیشتر به این ویژگیها در راستای آمادهسازی کتابهای بهتر گامهای بلندتری بردارند. همچنین، در نظر داشتن این ویژگیها به معلمان و کارشنان امکان میدهد که نقد علمی بهتری از کتابها و مواد آموزشی داشته باشند و این توانایی را به معلم میدهد که هنگام تنظیم طرح درس به همهی هدفها و معیارهای آموزشی توجه داشته باشد.
.برخی مدارس هستند که پُز کاذب علمی میدهند مثلا برای اینکه بگویند ما خوب کار میکنیم مطالبی به دانشآموزان یاد میدهند که در آن پایه تحصیلی نیست و مربوط به سالهای بعد است.
پیش نویس کتاب های پایه دوازدهم شاخه فنی- حرفه ای جهت آشنایی بیشتر دبیران، صاحب نظران و کارشناسان در دسترس عموم قرار گرفت.
مولف کتابِ«مهارتهای زندگی برای دختران» اظهار کرد: این کتاب حل تعارضها و مهارت تصمیمگیری را به دختران میآموزد.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از تمدید مهلت ثبت نام اینترنتی کتب درسی پایههای دوم تا ششم برای افرادی که جامانده اند، خبر داد.
وزیر آموزشوپرورش در هشتمین اردوی ملی دانش آموزان پیشتاز کشور؛ کاهش حجم کتابهای درسی و افزایش فعالیتهای نشاط آور را از سیاستهای آموزشوپرورش دانست.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه در تولید کتابهای درسی باید از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده کنیم، افزود: حجم بالای کتب، حافظه محور بودن و عدم آمادگی لازم معلمان از جمله ایرادات کتابهای درسی است.