مهارت های تولیدی زبان در برنامۀ درسی فارسی دورۀ ابتدایی



مسئلة پژوهش حاضر عبارت است از «مقایسة تأثیر کتاب های فارسی بخوانیم و بنویسیم و کتاب های فارسی خوانداری و نوشتاری در تقویت مهارت های تولیدی زبان». روش تحقیق از نوع علّی- مقایسه ای است و جامعة مورد مطالعه دانش آموزان چهارم ابتدایی دبستان های مناطق نوزده گانة شهر تهران در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ (زبان آموزان نظام بخوانیم و بنویسیم) و ۹۴-۹۳ (زبان آموزان نظام خوانداری و نوشتاری) هستند. در نمونه گیری، منطقة ۹ به صورت هدفمند انتخاب شد که منطقه ای گسترده و شامل مدارس دولتی در سه گروه برخوردار، نیمه برخوردار و محروم است. با نمونه گیری خوشه ای از هر گروه، یک مدرسة دخترانه و یک مدرسة پسرانه انتخاب شد و از هر مدرسه یک کلاس به عنوان نمونة پژوهش تعیین گردید و از آزمون های سنجش مهارت های زبانی نیز به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که در مهارت های تولیدی زبان، دانش آموزانی که با فارسی «خوانداری و نوشتاری» آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزانی که با فارسی «بخوانیم و بنویسیم» آموزش دیده اند، به طرز معناداری عملکرد بهتری دارند. تبیین نتایج همچنین نشان داد که مشخص بودن اهداف برنامه و پرهیز از کلی گویی در بیان آن ها، دستیابی به اهداف را میسر کرده است. به بیان دیگر با طراحی آمورشی مشخص، بر مبنای مدل های علمی و آموزش گام به گام در برنامه فرایند-محور، مهارت های زبانی در دانش آموزان بهبود یافته است.

برای مشاهده متن کامل مقاله فوق روی pdf ذیل کلیک نمائید.

سال عرضه: 
1395
محل چاپ: 
فصلنامه نوآوری های آموزشی
سطح مقاله: 
علمی پژوهشی
2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA