پته آموزشی؛ حق انتخاب یا مالکیت؟



پته آموزشی از روشهایی است که دسترسی والدین را به مدارس افزایش می‌دهد و سبب ایجاد حق انتخاب مدرسه برای والدین می شود. با توجه به اینکه در نظر گرفتن حق قانونی برای والدین از طریق پته آموزشی مستلزم در نظرگرفتن ملاحظاتی در مشارکت با دولت است؛ لذا مشخص کردن محدوده حق قانونی برای والدین، تعیین می‌کند که بدانیم آیا پته آموزشی صرفا سبب ایجاد حق انتخاب برای ثبت‌نام دانش‌آموزان خود در مدارس می‌شود یا  این حق، نوعی مالکیت اعتباری برای والدین ایجاد می‌کند که براساس آن می‌توانند در بخشی از برنامه آموزشی مدرسه‌ای که ثبت‌نام نموده‌اند حق رای  داشته باشند. در این صورت والدین می‌توانند براساس حق قانونی خود در تصمیماتی اساسی‌تر از برنامه ریزی آموزشی مدرسه مشارکت داده شوند. این مسئله مستلزم ایجاد توانمندسازی برای خود-گردانی و مسئولیت‌پذیری بیشتر والدین برای روبه­‌رو شدن با رویدادهای آموزشی است که دولت می‌تواند آن را برنامه‌ریزی و نظارت کند. چون  طرح پته آموزشی یک نوع سرمایه‌گذاری از سوی دولت محسوب می‌شود و با توجه به سرمایه بودن پته آموزشی برای دولت و انتقال آن به والدین؛ در واقع دولت بخشی از مالکیت خود را به والدین واگذار می‌کند. بنابراین می‌توان پته آموزشی را مالکیت نیز بحساب آورد که این نوع از مالکیت اعتباری برای والدین تعیین کننده عدالت در بخش آموزش خواهد شد. این مقاله با تطابق ویژگیهای سرمایه با پته آموزشی بدنبال این است که نشان دهد پته آموزشی ذاتاً سرمایه‌گذاری توسط دولت محسوب می‌شود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش نمودشناسی هرمنوتیکی بهره گرفته شده است.

سال عرضه: 
97
امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA