
نوزدهمین جشنوارهی کتابهای آموزشی و تربیتی رشد با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و با تقدیر از ناشران برگزیده و برتر به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، اختتامیهی نوزدهمین جشنوارهی کتابهای آموزشی و تربیتی رشد عصر امروز یکشنبه 30 آبان ماه در مدرسهی دارالفنون برگزار شد.
در ابتدای این برنامه دکتر کیومرث جهانگردی دبیر این جشنواره ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده و همکاریهای انجام شده در این رویداد، گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری و طبق مصوبهی انجام شده، بنا بر این قرار گرفت که هر کتابی در حوزهی تعلیم و تربیت، حداقل توسط دو داور و ارزیاب بررسی شود. در این راستا اگر نظر داوران همسو نبود، کار به یک داور سوم ارجاع داده خواهد شد.
او افزود: در صورت اعتراض ناشران به اقدام انجام شده، قطعاً اثر در یک کمیتهی علمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا رعایت انصاف را برای آثاری که در مدارس قابل ارائه هستند، داشته باشیم. اگر نظر داوران با یکدیگر همسو نبود، به داور سوم ارائه خواهد شد و اگر ناشر اعتراضی داشته باشد، یک کمیتهی علمی از اعضای حقیقی و حقوقی به این بخش خواهند پرداخت تا رعایت انصاف را در آثاری که به مدارس میرسند داشته باشیم. برای اینکه همهی اولیا و مربیان و هم معلمان و دانشآموزان بتوانند نسبت به اطلاعات دسترسی داشته باشند، نشان استاندارد بهصورت الکترونیکی مورد بهرهبرداری قرار گرفته بود، از طریق سایت قابل دریافت است و امکان درج این نشان برای اطلاع مخاطبان وجود دارد.
معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی دربارهی برگزاری نوزدهمین جشنوارهی کتابهای رشد، گفت: در رابطه با جشنواره، آثار در یک مرحله مورد غربالگری قرار گرفتند و سپس داوران بر اساس فرمهای ویژه نسبت به انتخاب بهترین آثار، تلاش کردند. در نهایت نیز کار داوران به تایید کمیتهی علمی رسید تا طی یک فرایند درست، کار از هر لحاظ مطمئن و درست به دست خانوادهها، دانشآموزان و معلمان برسد.
جهانگردی ادامه داد: در این جشنواره از بین آثاری که به سازمان رسید، 1338 کتاب مورد تایید قرار گرفت و در سامانهی تخصصی اطلاعرسانی شد. این آثار پس از ورود به جشنواره، در 27 گروه تخصصی مورد غربالگری قرار گرفتند. از بین این آثار در مرحلهی بعد، 11 اثر بهعنوان برگزیده انتخاب شدند. همچنین 22 اثر نیز بهعنوان آثار قابل تقدیر و شایسته شناخته شد و سایر آثار نیز بهعنوان آثاری که وارد مرحلهی نهایی و نامزد دریافت جایزه هستند، معرفی شدند.
او خاطر نشان کرد: در این دوره، ما تلاش کردیم، به تخصصیتر کردن این جشنواره توجه کنیم لذا میتوان تفاوتی جدی را در این دوره دید که در سراسر جشنوارههای جهان شاید کمتر دیده شده است. در تمام دنیا آثار نوع جشنوارهها بر مبنای مؤلفه بهعنوان مهمترین محوریت، مورد ارزیابی قرار میگیرند اما، ما سعی کردیم که این آثار را در قالب معنا و فرم نیز مورد بررسی قرار دهیم لذا در این جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی هم بر مبنای مؤلفه و هم ابعاد دیگر مورد بررسی قرار گرفتند و مباحثی مانند تحریک فکر و افزایش انگیزهی مخاطب نیز در مؤلفههای ارزشیابی مورد توجه قرار گرفتند چرا که تلاش ما این بود که بر جنبه و وجهی تخصصی جشنواره تأکیدی جدی داشته باشیم.
جهانگردی در ادامه به بیان خلاصه نظر هیأت داوران در بخشها و گروههای مختلف پرداخت و گفت: بر مبنای نظر داوران این جشنواره، آثار به لحاظ نقاط قوت، در شرایطی بودند که میتوان وضع موجود و آثار این عرصه را متوسط اما رو به جلو توصیف کرد.
او ادامه داد: بهنظر میرسد که برگزاری این جشنواره موجب ارتقای کیفیت نشر دانش و ایجاد انگیزهی بیشتر مؤلفان و ناشران خواهد شد.
معاون سامان دهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به توضیح پیشنهادات گروه داوران معارف و قرآن پرداخت و گفت: از نگاه داوران این گروه، بیان شده که شایسته است کتابهایی که در حوزهی معارف و قرآن چاپ میشوند، در درجهی اول برای دبیران دینی و قرآن راهگشا باشند و از نظر تدریس آنها را پشتیبانی کنند. در درجهی بعدی نیز ضروری است که این آثار بتواند برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات دانشآموزان گام بردارد.
در ادامه وی به بیان پیشنهاد هیأت داوران برای اهل قلم، پرداخت و بیان کرد: لازم است که اهل قلم، دیدگاههای خود را به مدیران سازمان و دفتر ارسال کنند تا به آنها توجه شود.
او تأکید کرد: با توجه به اینکه اغلب ناشران با معیارها و ضوابط مدارس آشنایی لازم را ندارند، ضروری است که برای ناشران کارگاههایی را در سازمان برگزار کنیم که البته این کار تا حدودی انجام شده و در دستور جدی برای آینده نیز قرار داده شده است.
همراهی کتاب درسی و غیردرسی به تربیت انسانهای خلاق و آگاه در جامعه میانجامد
عبدالعظیم فریدون، رئیس هیأت مدیرهی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در بخش دیگری از این مراسم، گفت: هدف از تولید کتابهای درسی افزایش دانش مخاطبان، در محدودهی کلاس درس و زمانی است که برای ساعت درسی مد نظر قرار میگیرد. در واقع این افزایش آگاهی با توجه به تنوع موضوعاتی که در کتابهای درسی وجود دارد، محدود به ساعت و تعداد دانشآموزان صورت میپذیرد اما مطالعهی کتابهای غیردرسی قطعاً این محدودیت را ندارد.
او افزود: این کتابها با هدف رشد فکری و تربیت انسانهای خلاق، آگاه و متفکر تدوین و منتشر میشود. حال اگر این دو در کنار یکدیگر قرار گیرند قطعاً در یک جامعه انسانهای بهتری تربیت میشوند که آیندهی آن جامعه را تضمین میکنند.
رئیس هیأت مدیرهی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان تصریح کرد: در این جشنواره بخش دوم یعنی کتابهای کمک درسی و آموزشی مد نظر قرار گرفته است زیرا این کتابها ابعاد مختلفی را مد نظر قرار میدهند، بهعنوان مثال در بخش ادبیات، این نوع آثار، انسانها را با خود همراه میکند و بسیاری از مشکلات تربیتی و روحی کودکان را از بین میبرد.
فریدون ادامه داد: مسئلهی اصلی اینجاست که کودکان تا پیش از ورود به دبستان، بسیار کتاب را دوست دارند اما به محض ورود به مدرسه، این ارتباط گسسته میشود زیرا بین کتابهای درسی و غیردرسی، در بدنهی مدارس ارتباطی وجود ندارد و عملاً کتابهای غیردرسی جایگاه خود را در کنار کتابهای درسی نیافتهاند لذا ضروری است که به این موضوع بیاندیشیم.
او افزود: تقدیر از کتابهای برتر در این جشنواره باعث خرسندی است اما، ما در این بخش نیازمند حمایت بیشتر هستیم تا تمام حمایتها صرفاً به جشنواره ختم نشود و آثار برتر در هیاهوی دنیای امروز گم نشوند. بهنظر من ضروری است که حداقل کتابهای مورد تایید و تقدیر در این جشنواره، در کتابخانههای مدارس قرار گیرند و حتی در صورت کمبود بودجه و امکانات، از خیرین و افراد حاضر در این عرصه برای حمایت استفاده کنیم زیرا بخش خصوصی در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و ما باید از این حوزه حمایت کنیم.
تعامل ناشران با سازمان پژوهش طی یک سال اخیر در چهل سال گذشته بیسابقه بود
سپس وحید تمنا، رئیس هیأت مدیرهی انجمن فرهنگی ناشران آموزشی نیز در بخش پایانی این مراسم، گفت: توسعه در یک کشور، الزاماً وابسته به آموزش است و همهی ما این امر را میدانیم. از سوی دیگر همهی ما میدانیم که مهمترین منبع آموزشی برای شکلدهی به توسعه، منبع کتبی است که بهصورتهای گوناگونی ارائه میشود. از همین زاویه باید میان کسانی که بهعنوان بخش خصوصی وظیفهی تولید کتاب را بهعهده میگیرند و نقطهای که وظیفهی آموزش و پرورش کشور را بهصورت کلان بر عهده دارد، تعامل ایجاد شود.
او ضمن تشکر از همکاری انجام شده در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، بیان کرد: طی 40 سال گذشته، میزان جلساتی که انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با آموزش و پرورش داشت، به ارتباط ما در سال 99 و ابتدای سال جاری محدود میشود، و ما تاکنون این میزان از ارتباط را نداشتیم زیرا معمولاً نوع روابط این دو بخش تعاملی نبود.
تمنا، خاطر نشان کرد: 90 درصد کتابهای تولیدی که ما در حوزهی آموزشی داریم، توسط دو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی و انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان تولید میشود اما آنچه که توسط این دو بخش به تولید میرسد، نتیجهی تجربهای است که بر حسب ضرورت جامعه شکل گرفته است این در حالی است که عموماً اسناد بالادستی برای چگونگی این کتابها، بدون حضور ناشران به تصویب قوانینی میپردازد لذا ما در اغلب موارد دخالتی نداریم.
او ادامه داد: با توجه به تعامل مثبتی که امروز رخ داده، امیدواریم که بتوانیم در اسناد تنظیمی نقش داشته باشیم و خروجی بهدست آمده بتواند مورد تایید دو طرف باشد.
بر اساس این گزارش، در مراسم اختتامیهی نوزدهمین جشنوارهی کتاب رشد، دکترعلی محبی، معاون برنامهریزی و تولید بستههای تربیت و یادگیری، محمد علویتبار، معاون توسعهی منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، صادقی معاون مرکز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مشاوران، مؤلفان، ناشران و نمایندگان مؤسسات فرهنگی و آموزشی فعال در حوزهی منابع آموزشی و تربیتی حضور داشتند.
شایان ذکر است، نمایشگاه آثار نوزدهمین جشنوارهی کتاب رشد با حضور 15 شرکت و مؤسسه فرهنگی و آموزشی تولید کنندهی منابع آموزشی و تربیتی در حوزهی محصولات مکتوب و غیرمکتوب، تجهیزات، نرمافزارها، فیلمهای آموزشی و تربیتی، 29 و 30 آبان ماه برای بازدید علاقمندان منابع آموزشی و تربیتی فعال در مدرسهی دارالفنون برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات
مشاور و مدرس آموزش خانواده و طراح کتابخانه پیوند مدارس.
تشکر
ارسال نظر