یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم، بلکه یک سری از دروس داریم که فقط گسترده کردن تعلیم است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء، محسن حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش که برای دیدار با مراجع تقلید به قم سفر کرده بود با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتوگو کرد.
آیت الله جوادی آملی در این دیدار بیان داشت: یک اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد وآن این است که در گذشته «تعلیم» بود اما خبری از «تربیت» نبود اما بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم چرا که در حقیقت کاری که آموزش و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند!
وی ادامه داد: ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و خیال کردیم که این تربیت است در حالی که این تربیت نیست بلکه گسترده کردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی سخن میگوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را میطلبد.
این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: امام علی علیه السلام به فرزندشان نامهای نوشتند که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب میشویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما میتوانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم لذا در این ایام که ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است ما ادعای خون خواهی حسین علیه السلام را داریم چون ما فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندشان فرمود «معلم، امام است!»
طیب و طاهر بودن معلم تعلیم را به تربیت برمیگرداند
وی تصریح کرد: هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش هستند میباشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمیگرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.
آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک راه گوش و یک راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمیکند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد کنند که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.
در ابتدای این دیدار وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز سال جدید تحصیلی مدارس، گزارشی از وضعیت مدارس کشور و فعالیتهای آموزش و پرورش در راستای آمادهسازی فضاهای آموزشی کشور خدمت آیت الله جوادی آملی ارائه کرد.
ارسال نظر