
رؤسای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با یکدیگر دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، صبح امروز یکشنبه 30 آذرماه دکتر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و دکتر الهام یاوری رئیس سازمان استعدادهای درخشان در سالن شهید سلیمی جهرمی سازمان پژوهش با یکدیگر دیدار کردند.
دکتر ملکی در ابتدای این نشست با اشاره به ارتباط سازمان پژوهش با بخشهای مختلف حوزه ستادی، یادآور شد: ارتباط ما با برخی از این بخشها، ارتباط طراحی و اجرا است به این شکل که ما برنامه آموزشی را طراحی و تدوین کرده و آنها اجرا می کنند. ارتباط ما با سازمان استعدادهای درخشان و سازمان استثنایی، ارتباط با متن برنامه درسی است.
وی با تأکید بر اینکه باید این ارتباط را غنی و قویتر کرد، افزود: اگر بخواهیم برنامه درسی متناسب با استعدادهای درخشان داشته باشیم لازم است برنامه درسی درخشان طراحی شود. برنامه درسی درخشان برنامهای است که ظرفیت بالای دانشآموزان مستعد را خوب بفهمد، درک کند و محتواهای آموزشی متناسب با آنها را به اجرا درآورد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت سازمان استعدادهای درخشان اعلام کرد: سازمان پژوهش تمام توان خود را برای تحقق این منویات به کار خواهد گرفت.
در ادامه الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ضمن اشاره به ارتباطات این دو سازمان ابراز امیدواری کرد سه ویژگی، برنامههای عمیق و چند لایه؛ کلنگر و پیوندساز و کاربردی بودن در تعاملات پیش روی این دو سازمان مد نظر قرار گیرد.
وی بازنگری در محتواهای تکمیلی، تألیف کتابهای تکمیلی در حوزه علوم انسانی و هنر، تألیف محتواهای تکمیلی برای دیگر حوزهها، توسعه ساختار مناسب برای آموزش و پرورش خودآموز و خودخوان را از جمله انتظاراتش از برگزاری این جلسه و تعامل با سازمان پژوهش دانست.
سپس هر یک از حاضران به بیان نظرات خود پرداختند.
دکتر ملکی در جمعبندی این جلسه با اشاره به اینکه نگاهمان به برنامه درسی مکمل استعدادهای درخشان نگاهی نیست که آن را وابسته به کتاب درسی بدانیم بلکه عوامل دیگری در این مسأله دخیل است، یادآور شد: تحولات علمی روز، ارائه تعاریف نوین در اسناد بالادستی، روانشناسی دانشآموز مستعد، انتظارت فرهنگی و علمی نظام از دستگاه تعلیم و تربیت، ظرفیت شناسی و کتابهای درسی بخشی از این عوامل مؤثر هستند.
وی پیشنهاد کرد دو کارگروه در رابطه با همکاریهای این دو سازمان تشکیل شود تا این ارتباط به صورت مستمر وجود داشته باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین بر رجوع به پژوهشهای صورت گرفته، استفاده از صاحبنظران این عرصه و بهرهگیری از تجارب بینالمللی تأکید کرد.
در این نشست مشورتی دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری، کوروش امیرینیا مدیرکل دفتر کتابهای آموزش عمومی و متوسطه نظری، عبدالله اسدی مشاور رئیس سازمان، صدیقه حسن زاده رییس اداره روابط عمومی سازمان پژوهش و همچنین فتحی نژاد از سازمان استعدادهای درخشان حضور داشتند.
ارسال نظر