
جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و جمعی از مدیران و کارشناسان امروز شنبه 6 شهریورماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه دکتر حسن ملکی گفت: با شروع کار دولت انقلابی و مردمی رئیس جمهور محترم، روند کار ما تغییر نکرده و از ما انتظار میرود که آنچه وعده دادهایم برای آغاز سال تحصیلی آماده کنیم که البته زحمات آن کشیده شده است، لذا ما مسألهی رمزینههای سریع پاسخ را همچنان با جدیت دنبال خواهیم کرد.
برنامه درسی فشرده متناسب با شرایط کرونایی
او افزود: بحث برنامهی درسی فشرده متناسب با شرایط کرونایی نیز بخش دیگری است که در دست اقدام است. در این مسیر چاپ و توزیع کتابهای درسی نیز در دست اجراست البته در این امر، با مشکلاتی رو به رو هستیم بنابراین باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشیم.
ابلاغ چرخشهای تحول آفرین
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: در هفتهی گذشته، طی نامهای، چرخشهای تحول را برای مدیران بخشهای مختلف ارسال کردم زیرا این چرخشها عصارهی سند تحول بنیادین است. در این بخش من علائم و رموز دستیابی به اهداف تحولی را ذکر کردم زیرا باید به آن با قدر و قیمت بالایی نگریست.
دکتر ملکی تصریح کرد: باید توجه داشت که در هر یک از چرخشها، سه مبحث، چیستی، چرایی و چگونگی موضوع مهم است. بر همین اساس لازم است که هر کدام از مدیران در صورت تمایل به یکی از این مباحث بپردازند تا بحثی علمی را در این بخش دنبال کنیم البته امکان نگاه کردن از زوایای مختلف نیز به این بحث وجود دارد. در مرحله بعد نیز، این بحثها را میتوان بهعنوان یک فضای علمی استفاده کرده و سپس به چاپ رساند تا بهعنوان یک دانش برای ما و سازمان باقی بماند زیرا من احساس میکنم این چرخشها نیاز به تحلیل و بازتعریف دارند.
او ادامه داد: زیرنظام برنامهی درسی نیز در این مدت بهعنوان یک سند با تأخیر به ما ابلاغ شده است، لذا ما باید بر روی آن تأمل کنیم تا بدانیم که این زیرنظام در داخل سازمان، باید چگونه عملیاتی و اجرا شود. در این مسیر باید به این نکته توجه داشت که برخی راهبردها بین دفتری هستند و با تفکر تلفیقی باید انجام شود بنابراین نیازمند همراهی و همدلی دفاتر است. برخی از بخشها نیز به نیازهای قوام بخش برنامهی درسی نیاز دارد. در واقع این مباحث امور حاشیهای هستند که مستقیماً در متن تأثیرگذارند.
جذب 20 هزار استادکار برای رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش
در ادامه افشار بهمنی، مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفهای و کاردانش گفت: در بخش رشتههای کاردانش از 10 رشتهای که ابلاغ شد، 4 رشتهی نهایی شده و ابلاغیهی آن نیز در هفتهی آینده خواهد رسید. همچنین در شورای هماهنگی آموزشهای فنی و حرفهای با توجه به حجم مسائل مغفول گذشته، سه مصوبهی پربار داشتیم که یکی از آنها بحث جذب و تربیت اساتید بود.
او افزود: بدیهی است که مدرسین ما در کارگاه فنی وحرفهای، دارای دو نقش هنرآموز و استادکار هستند اما ما در سالهای گذشته، کمبود استادکار داشتیم لذا امروز مصوبهی جذب 20 هزار نفر در این بخش انجام شد. در سنوات گذشته که اسناد درسی را تنظیم میکردیم، یک بخشی به نام سند فضا و تجهیزات وجود داشت که به نحو مطلوب بهرهبرداری نمیشد، لذا یکی از دستاوردهای امروز، این است که در سامانههای ستادی، سامانهای به نام توسعهی متوازن فنی و حرفهای تدوین شود تا تمام اطلاعات نیروی انسانی و فضا و تجهیزات در آن بارگزاری شود و از طریق آن، مسائل و نواقص استانها کاملاً تجمیع شود.
دریافت 10 هزار اثر برای جشنوارهی تولید محتوای الکترونیکی رشد
محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز در این بخش، گفت: تا امروز در بخش جشنوارهی تولید محتوا که بر اساس نیاز رمزینهها سامان پیدا کرده است، 10 هزار اثر دریافت کردهایم که این آثار کاملاً مبتنی بر نیازهای ما و نظاممند است که کاملاً میتواند در روند اقدامات ما مؤثر واقع شود لذا داوری آثار نیز در حال انجام است.
او دربارهی جشنوارهی فیلم رشد نیز، بیان کرد: کارهای جشنوارهی فیلم رشد نیز با تدابیر انجام شده، در حال انجام است و مجوزها بهصورت شفاهی دریافت شده است. امسال واحدها به زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعالیت خواهند داشت و صنعت فیلم آموزشی نیز متناسب با نیاز سازمان برای پشتیبانی مباحث درسی دنبال خواهد شد.
دکتر ملکی نیز در این بخش از روند برگزاری جشنوارهی تولید محتوا ابراز خرسندی کرد و گفت: ما باید در عرصهی کاردانش و فنی و حرفه ای از برنامهی درسی این بخش صیانت کنیم و اجازه ندهیم این وظیفه که بهصورت قانونی بر عهدهی ماست، مخدوش شود، که البته تا امروز نگذاشتهایم. دریافت 10 هزار اثر در جشنوارهی محتوا خبر مهم و خوبی است که جای تشکر از همکاران دارد. این میزان آثار و اتصال آنها به برنامهی رمزینههای سریع پاسخ یکی از کارهای مهم این دوره است و میتواند رویداد بسیار بزرگی باشد.
دکتر علی محبی، قائم مقام ریاست سازمان نیز در این بخش به ارائهی گزارشی از روند اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: در بخش متوسطهی عمومی و نظری، کار بر این اساس بسته شد که شامل محیط یادگیری باشد. بحثی را نیز بهدنبال این بخش داشتیم که شامل خود دروس بود. در این بخش فرمهایی ایجاد شد که طی آن تک تک دروس بر اساس ارزشها و مهارتهای اختصاصی استخراج شدند تا متناسب با آن انتظارات مطرح شود. در واقع تمام تلاش ما این بود که مسألهی افت تحصیلی که شاید در سال گذشته شکل گرفت، را نداشته باشیم بنابراین ما سعی کردیم که آنچه مهم است و حتما باید معلم و مدرسه بر روی آن تأکید داشته باشند، را مشخص کنیم لذا انتظارات کاملاً شفاف مشخص شده است.
او افزود: بحث راهبردها و ارزشیابی نیز بهصورت جداگانه در این بخش، تعریف شد و نقش کنشگران اصلی یعنی والدین، معلم، دانشآموز و مدرسه مشخص شده است. بحث سواد فناوری اطلاعات و دیجیتال نیز، از جمله مباحثی است که ما بررسی کردیم تا بدانیم دانشآموزان به چه بخشهایی در این حوزه نیاز دارند که باید به آن پرداخته شود. برنامهی ما این است که کل فرایند بهنحوی شکل گیرد که انشاءالله تا بیستم این ماه به نتیجه برسد و پس از آن کار اشاعه را دنبال کنیم.
در ادامه معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تألیف آموزش عمومی و متوسطهی نظری به ارائهی گزارشی از روند کار اجرا شده در این بخش پرداخت و گفت: کار در 13 بخش به موازات یکدیگر دنبال میشود و طی جلساتی که برگزار شد، ساختارها مشخص شدند. در این راستا بنا بر این شد که در بخش ابتدایی مهارتها و ارزشهای عمومی را در هر پایهای مشخص کنیم و ان شاءالله بخشهای بعدی نیز در هفتهی آینده انجام خواهد شد.
یکپارچه سازی مباحث را در نظر داشته باشید
دکتر ملکی در این بخش به ارائهی نکاتی پرداخت و گفت: مبادا روند طراحی شما به شکل موزائیکی باشد بنابراین مراقب چنین آسیبی در این بخش باشید لذا لازم است که برای یکپارچهسازی مباحث اندیشیده شود. آنچه که من میخواهم این است که سه محور مطرح شده، با متن برنامههای ما درآمیخته شود لذا باید دربارهی این همراهی و یکپارچگی بین تولیدات 13 تیم با یکدیگر و همراهی این سه مقوله با این تیمها بیاندیشیم.
در ادامه دکتر محبی به توضیح ابهامات مطرح شده از سوی دکتر ملکی پرداخت و گفت: یکپارچگی از جمله مباحث مهمی است که خوشبختانه ما به آن اندیشیدیم و محیط، راهبرها و ارزشیابی را مد نظر قرار دادیم. بر همین مبنا، افرادی را منصوب کردهایم که از ابتدا و بهصورت گام به گام با یکدیگر همراه بودهاند و جدایی از بدو امر شکل نگرفته است.
افشار بهمنی نیز ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده به ارائهی گزارشی از روند کار دفتر فنی و حرفهای پرداخت و گفت: برای هر کدام از درسهای مشترک مصادیق محتوایی احصا شده است و در آن تشریح شده که چه محتوایی به چه صورت ارزشیابی شود اما برای دروس کارگاهی و فنی تأکید شده است که اگر در شرایط قرمز مدارس تعطیل باشد، ما از ظرفیتی که مصوبهی شورای عالی گرفتهایم، استفاده خواهیم کرد یعنی بهصورت تراکمی و فشرده آموزش خواهیم داد.
محمد علویتبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز در ادامهی این جلسه، به ارائهی گزارشی دربارهی اقدامات انجام شده در این بخش پرداخت و گفت: دربارهی زیرساختها و بارگزاری و نرمافزار شبکهی رشد، جلساتی برگزار شده است لذا زمانی نیز برای تست آزمایشی شبکهی رشد و زیرساختها خواهیم داشت تا بدانیم که از نظر سختافزار و نرمافزار تا چه میزان تابآوری داریم و برای مهرماه آماده باشیم. بحث سرور و مباحث زیرساختی نیز توسط همکاران دنبال میشود که در بخش محتوا سه محور شبکهی رشد و بارگزاری QR CODE کتاب الکترونیک نظری و فنی و حرفهای تقسیم کردیم و مدنظر قرار دادیم و امیدواریم که به مشکل خاصی بر نخواهیم خورد و کار در بازهی زمانی خود اجرا خواهد شد.
محمدی نیز خواستار تمدید جشنوارهی تولید محتوا شد و گفت: با توجه به اینکه مؤلفان از ما درخواستهای مکرری برای تمدید این جشنواره داشتهاند، امیدوارم که بتوانیم این امکان را در اختیار آنان قرار دهیم زیرا روند تألیف قطعاًَ زمان بر است و ایجاد زمان برای این گروه نتیجهی مناسبتری برای استفادهی ما از این بخش در دروس خواهد داشت.
دکتر ملکی ضمن ابراز موافقت با این بخش، خواستار توجه به زمانبندی این برنامه و عدم تداخل آن با جشنوارهی فیلم رشد شد و گفت: به یاری خداوند آغاز سال تحصیلی با شکوهی خواهیم داشت زیرا اضافه کردن این بخش فناوریهای مجازی در فضاهای درسی، یک اقدام بسیار مهم و بزرگ است.
وی در خصوص پیشبینی هرسه جشنواره در فصل پاییز نیز تأکید کرد: صلاح نیست جشنوارهها در یک فصل اجرا شوند. جشنوارهی فیلم رشد و جشنوارهی تولید محتوای الکترونیکی رشد در پاییز باشد ولی جشنوارهی کتاب رشد در هفتهی کتاب برگزار شود.
انتهای پیام
ارسال نظر