
نشست شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با حضور ریاست، معاونین و مدیران سازمان، صبح امروز شنبه 13 آذرماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای جلسه، دکتر حسن ملکی، ضمن تشکر از فعالیتهای انجام شده در زمان آقای محمدابراهیم محمدی و بیان اینکه ایشان به لحاظ اخلاقی، فردی سرآمد و قابل احترام است؛ به معرفی محمدصالح مذنبی سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی پرداخت.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: همانطور که میدانید، وزیر محترم آموزش و پرورش، بهصورت کامل در وزارتخانه مستقر شدهاند لذا وظیفهی ما تبعیت از سیاستهای ایشان است چرا که از نظر اعتقادی، بر ما ولایت دارند و به لحاظ قانونی نیز ما تابع نظرات و سیاستهای ایشان هستیم. بسیار خوشحالم که وزیر آموزش و پرورش، بر تحول و ضرورت الگوهای بومی که من سالهاست دغدغهمند اجرای آن هستم، تأکید دارند لذا امیدوارم که بتوانیم در این مسیر گامهای بزرگتری، برداریم.
اجرای 80 درصدی رمزینههای سریع پاسخ
دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری نیز در بخش دوم این جلسه، به ارائهی توضیح دربارهی رمزینههای سریع پاسخ پرداخت و گفت: امروز بهصورت دقیق، در دفتر فنیوحرفهای و کاردانش 100 درصد کارها صورت گرفته و در دفتر تألیف کتابهای آموزش عمومی و متوسطهی نظری صددرصد محتواها آماده و تحویل شده است؛ البته در برخی گروهها، نظیر علوم، هنوز بخشهایی از کار باقی مانده اما بهصورت کلی، میتوان گفت که بیش از 80 درصد کار مربوط به رمزینهها انجام شده و جای نگرانی نیست.
وی افزود: در ادامهی این روند، بنا بر این است که هر سه دفتر با نگاه آسیبشناسانه بررسی شوند، تا بتوانیم این بخشها را در کارگروه مربوطه، مورد بررسی قرار دهیم و پس از آن بتوانیم تصمیمی اتخاذ کنیم که از آسیبهای امسال در آن استفاده شده و از مشکلات سال بعد، پیشگیری کنیم.
دکتر ملکی ضمن ابراز تشکر و قدردانی برای اقدامات انجام شده، گفت: سه ملاحظه اساسی در بررسی رمزینههای سریع پاسخ وجود دارد که باید همواره مد نظر قرار دهیم زیرا آنچه که میخواهد به کتاب درسی افزوده شود و بناست در هر قالبی مانند عکس، فیلم، پادکست و ... به دروس افزوده شود، بسیار مهم به شمار میرود. در این راستا ضروری است که مطالب دارای بُعد فرهنگی و ارزشی باشد لذا باید توجه داشته باشیم که آنچه افزوده میشود، دربارهی این موضوع تأکید داشته باشد و خالی از ایرادات فرهنگی و ارزشی باشد.
او افزود: همانطور که میدانید سازمان پژوهش در معرض نقد و داوری است لذا باید توجه بیشتری بر اقدامات داشته باشیم تا کارها اتقان داشته باشد. وجه دیگری که باید بهصورت جدی مد نظر قرار گیرد، بُعد محتوایی است لذا باید آنچه که افزوده میشود دارای اعتبار علمی و آموزشی باشد، و به هیچ عنوان نباید شاهد مطالب غلط یا منسوخ شده از نظر علمی، در کتابها باشیم. در این مسیر شورای علمی گروه باید در بدو امر این موضوع را بررسی کند و سپس در کارگروه اصلی با نظارت جمعی از کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد، تا اگر نکاتی وجود دارد، اصلاح شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: وجه فنی و تکنولوژی آموزشی موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد تا مطلب از بُعد فناوری زیبا و مناسب ارائه شود. در واقع محتوا و مباحث ارزشی به سیرت کار مربوط هستند اما فناوری آموزشی بیشتر یک امر صوری بهشمار میرود و قطعاً در محتوا تأثیرگذار است لذا باید مراقب باشیم که زحماتی که کشیده میشود با یک اشکال و نقص، مشکل پیدا نکند و به معضل تبدیل نشود.
دکتر ملکی به توضیح مباحث مطرح شده دربارهی درس دهقان فداکار پرداخت و گفت: همانطور که میدانید مرحوم دهقان فداکار، قبلاً در مصاحبههای خود به این اشاره کرده بود که صرفاً کت خود را از تن به درآورده و عملاً عریان نبوده اما همانطور که میدانید، تغییر فضای کتاب و تطبیق آن با گفتههای این فرد فداکار، باعث برداشتهای نادرستی در سطح فضای مجازی و رسانهها شد، در حالی که گروه تألیف سعی کرده بود که بر مبنای صحت و سقم صحبتهای این فرد عمل کند اما موضع جامعه کاملاً برداشت متفاوتی از این مسئله بود.
او خاطر نشان کرد: سازمان در معرض داوری هم به شکل غلط و هم به شکل درست است لذا باید در روند کار دقت بیشتری مد نظر قرار دهیم. نکتهی دیگر این است که، حرف آخر در این مسیر را باید کارگروه تشخیص دهد لذا نباید این رویه دچار خدشه شود البته امیدواریم که در سال آینده و با استفاده از تجربیات امسال بتوانیم کار بهتری را ارائه کنیم و یک آسیبشناسی درست داشته باشیم.
محمدصالح مذنبی، سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در این جلسه بیان کرد: امیدوارم بتوانم در جهت رشد و تعالی سازمان، مأموریتهای اساسی، مهم و راهبردی که بر عهدهی سازمان قرار داده شده را به انجام برسانم و ایفای نقش جدی داشته باشم.
او افزود: کار در دفتر انتشارات با سرعت آغاز و جلساتی نیز برگزار شده لذا بنا داریم که برای اجرای فاز دوم، برنامهریزیهای مشخصی داشته باشیم و اقداماتی را برنامهریزی کنیم.
الگوی ارتباط سازمان با مؤسسات و دانشگاهها بررسی شد
در ادامه رامین نوظهوری مشاور رئیس سازمان به ارائهی الگوی ارتباط سازمان با مؤسسات و دانشگاهها پرداخت و گفت: مطالبی که گردآوری شده است، مقدمهای برای طراحی یک الگوی جامع و در واقع یک بازخورد دانشپژوهانه برای ارتباط با مؤسسات و دانشگاههاست لذا میتوان گفت که یک پیش طرح است و برای یک الگوی کامل نیازمند پژوهش بیشتر هستیم.
او افزود: در این راستا نیازمند مصاحبههای بیشتری هستیم زیرا مطالبی که هم اکنون ارائه شده، تعداد محدودی مصاحبه از همکاران سازمان و دانشگاهها را شامل میشود لذا امیدواریم که در روزهای آتی بتوانیم این الگوی جامع را تهیه کنیم.
مشاور رئیس سازمان در امورعلمی و توسعهبخشی به ارتباطات مؤثر با دانشگاهها و مراکز پژوهشی بیان کرد: در این الگو، اهمیت و ضرورت ارتباط سازمان و نقش دانشگاهها در ایجاد دانش نو، مد نظر قرار گرفته است و مواردی چون: اهداف جزئی و کلی، پیشینهی مطالعاتی سازمان، در کنار نگاهی کلی به وضعیت موجود و برنامههای بلندمدت و کوتاه مدت، مد نظر قرار گرفته است.
نوظهوری خاطر نشان کرد: هر سازمانی برای شکلگیری، ادامهی بقا و دستیابی به اهداف، یک وابستگی به اثربخشی ارتباط سازمانی دارد که این ارتباطات هم درون سازمانی و هم برون سازمانی است. بدیهی است که اگر ارتباطات درون سازمانی وجود نداشته باشد، سازمان عملاً شکل نخواهد گرفت اما نبود ارتباطات برون سازمانی موجب مرگ سازمان مربوطه خواهد شد.
او در ادامه گزارشی مفصل از الگوی تدوین شده، ارائه کرد و اجزای مختلف را تشریح کرد.
دکتر ملکی دربارهی ضرورت این طرح و پژوهش انجام شده، بیان کرد: ممکن است در نگاه نخست بهنظر برسد که ما نیاز به الگو نداریم و صرفاً در زمان مورد نیاز، میتوانیم با دانشگاهها جلسه تشکیل دهیم و اهداف را دنبال کنیم. در این راستا، بدیهی است که ما در سازمان، با افراد دانشگاهی بی ارتباط نیستیم و اینگونه جلسات نیز، بهصورت مداوم برگزار میشود اما نکته اینجاست که آیا سازمان پژوهش با ظرفیت و اهداف علمی، نباید ارتباط ساختارمند، هدفمند، با یک الگوی معین با مراکز دانشگاهی و پژوهشی، داشته باشد تا ارتباط را کارآمدتر و مؤثرتر کند. در واقع تلاش ما این است که بتوانیم از کنار این ارتباط، هم ظرفیت علمی را افزایش دهیم و هم بنیانهای علمی را تقویت کنیم لذا من معتقدم که در این راستا به یک الگو نیاز داریم اما بخشی از این طرح، نیازمند همکاری مؤسسات و دانشگاهها نیز هست.
او افزود: بدیهی است ما نمیتوانیم یک طرفه در این مسیر پیش برویم و سیر تکوینی این الگو باید با مشارکت اعضای علمی دانشگاهها انجام شود اما در این راستا ما باید یک طرح آماده کنیم تا در یک جلسه با گروههای دانشگاهی بتوانیم به طرح مسئله بپردازیم و اهداف را مشخص کنیم لذا باید در این مسیر الگوی ارتباط را کامل مشخص کنیم و اهداف، ارکان و مدل ارتباطی، کامل مشخص شود البته من این طرح را مطالعه کردهام و معتقدم که این یک پیش درآمدی برای گفتگو بهشمار میرود و هنوز فاصلهی زیادی تا شکل نهایی الگو داریم.
در ادامهی جلسه، دکتر علی محبی، معاون سازمان از توجه به این موضوع تشکر کرد و گفت: در برخی موارد، ممکن است که تعامل و ارتباط با سازمانها و دانشگاهها، در حد تفاهمنامه تعبیر شود و در کار به همین بخش بسنده کنیم اما زمانی نیز ما به دنبال مرزهای بیشتری هستیم و سعی داریم که یک الگوی تعامل اثربخش را دنبال کنیم تا همهی ابعاد کار در آن دیده شود.
او افزود: تلاش ما این است که تعامل مستمری را دنبال کنیم تا سازمان از آن منتفع شود لذا لازم است که در این الگو مواردی مانند تعریف و مفهومشناسی ارتباط و تعامل را مد نظر قرار دهیم. ضرورت و امکان تعامل نیز باید در این طرح کاملاً مشخص شود.
معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری تصریح کرد: در این مسیر لازم است که بدانیم اساساً تعامل ما دارای چه ابعاد، بخشها و مؤلفههایی است ضمن اینکه لازم است بدانیم دانشگاهها و مراکز پژوهشی مورد نظر ما نیز، دارای چه ویژگیها و معیارهایی است.
مهدی ایلکا، رئیس ادارهی حراست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز، در ادامه بیان کرد: سالهاست که بخشهایی در حوزهی آموزش مغفول مانده است و این جزیرهای عمل کردن نه تنها در یک سازمان که در اغلب سازمانها وجود دارد لذا اقدام پیش رو مثبت است.
او افزود: ما اعضای علمی زیادی در دانشگاههایمان داریم اما عملاً جایگاه آنان در محتوای آموزش مشخص نیست لذا این الگو میتواند، جایگاه این افراد، نظرات و پیشنهادات آنان را نیز وارد سیستم کند. نکتهی دیگر این است که ما چگونه در بحث محتوا، میتوانیم از 90 هزار دانشجوی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی استفاده کنیم، زیرا بذری که ما امروز در این دانشگاهها میکاریم سالها بعد به سیستم آموزش باز خواهد گشت.
دکتر معصومه نجفی پازوکی، مدیرکل تألیف کتابهای آموزش عمومی و متوسطهی نظری نیز بیان کرد: امروز، هم در گروههای تألیف و هم در کارگروههای تخصصی، استفاده از ظرفیت دانشگاهیان به شکل جدی دیده میشود ضمن اینکه مراجعه به کارهای پژوهشی نظیر پایاننامهها نیز، در این بخشها به صورت جدی مد نظر قرار میگیرد اما اینکه بتوانیم ارتباطی ساختارمند داشته باشیم، بسیار خوب و عالی است و هدفی است که نیازمند یک ارتباط بین دستگاهی بین آموزش و پرورش و وزارت علوم است.
محسن باهو، مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامهریزی نیز در ادامهی جلسه، بیان کرد: در الگوی پیش رو تلاش شده که با نگاه علمی به مسئله نگاه شود اما خلاءهای کوچکی نیز در کار وجود دارد زیرا اینگونه ارتباطات در چهارچوب فعالیتهای روابط عمومی تعریف میشود و روابط عمومیها، عملاً پیشانی هر سازمانی هستند لذا نیازمند کمک این بخش هستیم تا به غنای بهتری در این بخش، دست پیدا کنیم.
او افزود: شاید عدم روحیهی مشارکتپذیری یا به استقبال رفتن مشارکت از جمله مباحثی است که باید برای آن راهکار مشخصی در این الگو پیدا کنیم.
احمدرضا امینی، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش نیز بیان کرد: در حین مطالعهی این طرح، متوجه شدم که ما میتوانیم از کارهایی که برای ارتباط با حوزهی دانشگاه و صنعت انجام شده استفاده کنیم زیرا در این راستا، مقالات و اطلاعات زیادی بهصورت دسته بندی وجود دارد و میتواند در بهبود این طرح به ما کمک کند.
عبدالله اسدی مشاور رئیس سازمان، در ادامه گفت: این موضوع در دو محیط داخلی و خارجی سازمان قابل بررسی است. در محیط داخلی سازمان ضروری است که به قدرتمند کردن ساخت درونی سازمان برای چنین مواجهههایی بپردازیم لذا لازم است که سازوکارهای این بخش بهصورت مشخص طراحی شود.
او افزود: در این راستا ضروری است که جاذبههای تعامل با سازمان، بیشتر شود ضمن اینکه لازم است که نیاز دفاتر به این بخش نیز، پررنگتر شود.
ضرورت تمرکز بر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی
دکتر ملکی در بخش پایانی این جلسه گفت: در الگوی پیش رو باید مشخص شود که قصد ارتباط ما، چه مقصدی است. در این راستا ما باید توجه کنیم که دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، که دانشگاههای مأموریتمدار هستند و به قصد تربیت نیرو برای آموزش و پرورش تأسیس شدهاند، در مسیر هدف ما هستند.
او افزود: دستهی دیگر دانشگاههای دولتی سراسر کشور هستند، ضمن اینکه بخش دیگر نیز، انجمنهای علمی، مراکز پژوهشی و پژوهشگاهها بهشمار میروند. لذا در چنین فضای گستردهای، طبیعتاً یک الگوی طراحی شده، نمیتواند پاسخگو باشد و عملاً اجرا نشدنی است زیرا مخاطبان این بخش، ماهیتهای متعددی دارند ضمن اینکه هر کدام از این بخشها انتظاراتی، برای خود دارند که ما بخشی از آنها را نشنیدهایم لذا نباید انتظارات بزرگ در این مسیر مطرح کنیم.
او افزود: شاید لازم باشد که در قدم اول، مناسباتمان را با دو دانشگاه مأموریتمدار شهید رجایی و فرهنگیان، مشخص کنیم و ارتباطات مؤثری را رقم بزنیم که در حال حاضر نداریم. بهعنوان مثال در دانشگاه فرهنگیان، برنامههای درسی باید با ما همسو باشد اما گفتگوهای گذشته، نشانگر این است که چنین هدفهایی محقق نشده است و عملاً ارتباطات ما ضعیف است لذا ابتدا باید الگو را منحصر به ساماندهی ارتباط سازمان با این دو دانشگاه کنیم.
رئیس سازمان پژوهش تصریح کرد: طبیعی است که در این ساماندهی، چند نکته خود را نشان خواهد داد. نکتهی اول این است که از قبل قوانین و مقررات برای این نظام ارتباطی چه چیزی را معین کرده است و ما باید آن را پیدا کنیم. نکتهی دیگر این است که یک تحلیل از وضعیت موجود به لحاظ آسیبشناسی داشته باشیم تا پس از آن به الگو دست پیدا کنیم. رویکرد ارتباط، هدفها، روشها و سبکهای ارتباطی نیز، میتواند مؤلفههای این الگوی ارتباطی باشد لذا باید بر روی آن کار کنیم.
دکتر ملکی تأکید کرد: در این راستا ضروری است که قلمرو ارتباط در قدم اول بر این دو دانشگاه متمرکز شود و در این کار، تجارب پیشین نیز مد نظر قرار گیرد.
در پایان این جلسه، کارگروهی برای پیگیری مجدد این الگو مشخص شد و بنا بر این قرار گرفت که جلساتی با معاونین پژوهشی دانشگاهها و سازمان برگزار شود.
انتهای پیام
ارسال نظر