حمایت از برنامه درسی ملی و کتابهای درسی با استفاده از ظرفیت های انتشارات مدرسه صورت می گیرد



جلسه‌ی هیأت اندیشه‌ورز مؤسسه‌ی فرهنگی مدرسه برهان و هیأت مدیره‌ی انتشارات مدرسه با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، یکشنبه 18 مهر 1400 تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه دکتر حسن ملکی بیان کرد: در جلسه‌ی گذشته مطرح شد که این جلسه که تحت عنوان هیأت اندیشه‌ورز مؤسسه‌ی فرهنگی مدرسه‌ی برهان تشکیل شده، هدفش کمک به هیأت مدیره و مدیرعامل محترم است تا این مؤسسه و انتشارات مدرسه رونق بیشتری پیدا کنند و در تراز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار بگیرد. بنده به‌عنوان مسئول سازمان اعتقاد دارم که این مهم هنوز حاصل نشده، در عین حال که انصافاً تلاش‌های خوبی هم انجام شده که از این بابت متشکرم. کار عظیمی است و انتظارات نوپدید هم متعدد است، پس طبیعتاً باید کمک کنیم. لذا مقصود از تشکیل این جلسه همین است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: در جلسه‌ی قبل مطرح شد برای رسیدن به مقصود، نیازمند یک نقشه و طرح حرکت و عمل هستیم. مرادم از طرح و نقشه چیز پیچیده‌ای نیست. اول بدانیم وضع موجودمان چیست و سپس بدانیم در انتشارات مدرسه و مؤسسه‌ی برهان به کجا می‌خواهیم برسیم و برای اینکه از وضع موجود به مطلوب برسیم طرح‌های عملیاتی ما چه چیزهایی هستند. قاعدتاً در این جلسه باید از یک ضلعی از بررسی وضع موجود کارمان را آغاز کنیم. البته وقتی از وضع موجود حرف می‌زنیم طبیعتاً نگاه‌مان به مأموریت‌ها و رسالت‌های سازمان و انتشارات مدرسه است، در غیر این صورت درباره‌ی مسائل فرهنگی و مسائل نشر می‌توان حرف‌های زیادی بیان کرد که خیلی از آن‌ها مربوط به جلسه ما نیست.

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: این یکی از جلسات راهبردی بسیار مهم ما است و این جلسات تعطیل نخواهد شد جز اینکه ان‌شاءالله به نتایج مثبتی در این خصوص برسیم.

گزارشی درباره‌ی وضع موجود انتشارات مدرسه

سپس حمیدرضا شاه آبادی، مدیرعامل انتشارات مدرسه به ارائه‌ی گزارشی در خصوص وضع موجود این انتشارات پرداخت و گفت: جلسه‌ی مشترک هیأت اندیشه‌ورز و هیأت مدیره‌ی مؤسسه‌ی مدرسه‌ی برهان تلاش می‌کنند که نقشه‌ی راه آینده را ترسیم کنند. ما در جلسات گذشته که با حضور ریاست محترم سازمان برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که باید تغییر کنیم و برای این تغییر به تنهایی نمی‌توانیم تصمیم بگیریم و باید بازوهای اندیشه‌ای و فکری را در کنار خودمان داشته باشیم. به همین دلیل از دیگر کارشناسان محترم دعوت کرده‌ایم که در جمع ما حضور داشته باشند و کمک کنند تا بتوانیم به آنچه که می‌خواهیم برسیم.

وی اظهار داشت: انتشارات مدرسه سال 1368 در قالب یک دفتر تولید کتاب در دل دفتر انتشارات کمک آموزشی شکل گرفت. بنای قضیه بر این بوده که حمایت از برنامه‌ی درسی ملی و کتاب‌های درسی باید توسط مجموعه‌ای از کتاب‌های دیگر صورت بگیرد، کتاب‌هایی که بتوانند مکمل کتاب‌های درسی باشند و یا مباحث آن‌ها را تعمیق کنند و یا کمک کنند که دانش‌آموزان مباحث کتاب‌های درسی را بهتر بفهمند و روح برنامه‌ی درسی را بهتر درک کنند.

مدیرعامل انتشارات مدرسه بیان کرد: انتشارات مدرسه در همان سال‌های اولیه به واسطه‌ی مخاطبان گسترده‌ای که دارد بسیار موفق شد. مخاطبان ما مخاطبانی هستند که از جهات مختلف با برنامه‌ی درسی ملی ارتباط دارند. بزرگ‌ترین بخش‌ آن‌ها دانش‌آموزان هستند و در کنار آن‌ها معلمین، کارشناسان، دانشجویان معلمی و اولیا نیز مخاطب ما هستند بنابراین ما بدنه گسترده‌ای از مخاطبان داریم که گاهی اوقات خود آن‌ها به‌دنبال ما می‌آیند چون احساس نیاز می‌کنند. همین باعث شده که ما در مواقعی انتشارات مدرسه را در قالب بزرگ‌ترین ناشر کشور مشاهده کنیم. مثلاً در اواخر دهه‌ی 80، انتشارات مدرسه از جهت تعداد عناوین، تیراژ و بقیه‌ی جهات در رأس ناشران مختلف بود.

او افزود: انتشارات مدرسه مثل خیلی از انتشارات دیگر، افت و خیزهای زیادی در کارش دیده می‌شد. مثلاً در اواسط دهه‌ی 80 مشکلات زیادی از نظر اقتصادی پیش می‌آمد و ما با افت مواجه می‌شدیم و این افت موجب شد که یک چاره‌اندیشی روی قضیه صورت گیرد و این چاره‌اندیشی در انقباض فعالیت‌ها و انقباض سازمانی تعریف شد. در این مسیر تصمیم گرفته شد که انتشارات مدرسه خودگردان ‌شود که این موضوع انتشارات مدرسه را با موقعیت‌هایی مواجه کرد که بعضی از این موقعیت‌ها می‌توانست فرصت باشد و بعضی‌ها به تهدیدهایی تبدیل می‌شدند که می‌توانست مضر هم باشد.

حمیدرضا شاه‌آبادی اظهار داشت: شاید بزرگ‌ترین مسئله‌ی انتشارات مدرسه این است که بتواند به‌عنوان یک نهاد اقتصادی خودگردان مطرح باشد و در عین حال وظایف حاکمیتی که الزاماً درآمدزا نیستند را هم انجام دهد و در عین حال که دارد ساز و کار بخش خصوصی خودگردان را دنبال می‌کند محدودیت‌های یک نظام دولتی را هم بتواند تحمل کند و در قالب آن محدودیت‌ها کار کند و جلو برود.

انتشارات مدرسه فرهنگ توسعه‌ی کتاب‌خوانی را در مدارس ترویج کند

در ادامه‌ی جلسه، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، عضو هیأت مدیره‌ی مؤسسه‌ی فرهنگی مدرسه‌ی برهان بیان کرد: اگر انتشارات مدرسه در وضع مطلوب بود این جلسه اصلاً لازم نبود، بنابراین ما قبول کرده‌ایم که انتشارات مدرسه خیلی بهتر از این می‌تواند باشد کما اینکه رئیس سازمان نیز پای کار ایستاده‌اند. بنابراین بحث این جلسه بحث یک کار فوق مهم و فوق عظیمی است که می‌تواند جریان‌سازی نظام تعلیم و تربیت را دچار تحول کند و من فکر می‌کنم پرچم این تحول می‌تواند دست انتشارات مدرسه باشد.

او با بیان اینکه باید بین انتشارات مدرسه و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی احساس خوبی رقم بخورد، اظهار داشت: به‌نظرم خصوصی‌سازی نقطه‌ی قوت این انتشارات بوده است و اگر انتشارات مدرسه در وضعیت مطلوب قرار ندارد به خاطر رقبای جدیدی است که در این عرصه به‌وجود آمده‌اند. لذا انتشارات مدرسه برای اینکه موفق باشد باید توانایی خود برای رقابت با رقبای جدید را افزایش دهد.

حجت‌الاسلام حمید محمدی افزود: به اعتقاد من مهم‌ترین کاری که انتشارات مدرسه می‌تواند انجام دهد این است که فرهنگ توسعه‌ی کتاب‌خوانی را در مدارس ترویج کند زیرا با این کار 15 میلیون دانش‌آموز و معلم را اهل مطالعه می‌کند و نتیجتاً صنعت نشر در جامعه احیا خواهد شد.

سپس محمدابراهیم محمدی، رئیس هیأت مدیره‌ی مؤسسه‌ی فرهنگی مدرسه‌ی برهان (انتشارات مدرسه) نیز گفت: اگر بنا بود انتشارات مدرسه، دولتی باشد، این وضعیت را نداشت و وضع آن بسیار نامرغوب بود. اداره شدن این انتشارات به شکل خصوصی یک مقدار آن را پیشرفته کرده است ولی اگر غیردولتی باشد قطعاً رشد بیشتری خواهد کرد.

او افزود: انتظار ما از این شورا این است که بتوانیم به یک برنامه‌ی تحولی مدرن دست پیدا کنیم و همچنین ان‌شاءالله اساسنامه‌ی سابق مؤسسه را با کمک اعضای شورا نوسازی کنیم که ناظر به نیازهای سند جدید باشد.

وضع موجود انتشارات مدرسه را با رویکرد عارضه‌شناسی بررسی کنیم

در بخش پایانی جلسه، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بحث‌های خوبی مطرح شد ولی سؤال همچنان باقی‌ است و ما وضع موجود را در حدی که لازم داریم، نشناخته‌ایم. معمولاً در سازمان‌ها در بررسی وضع موجود، عمیق و درست عمل نمی‌شود و من شخصاً از این بابت تصور روشن و امیدبخشی در ذهن ندارم در حالی‌که معتقدم اگر وضع موجود عالمانه بررسی شود افق صراط تحول در آن سازمان دیده می‌شود. این باور من است و در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی و آموزشی نیز می‌خواهیم به همین عمل کنیم.

دکتر ملکی بیان کرد: ما وضع موجود را می‌خواهیم با رویکرد عارضه‌یابی، پاتولوژیک و آسیب‌شناسانه بررسی کنیم و می‌خواهیم ببینیم مشکل و عیب کجاست زیرا اگر مشکل و عیب نبود ما اصلاً این جلسه را تشکیل نمی‌دادیم. تردید نداریم که دوستان اداره‌‌ کننده‌‌ی انتشارات مدرسه جزو افراد سالم، صادق و خوش‌نیت هستند، اما انتشارات مدرسه در تراز سازمان پژوهش نیست و ما می‌خواهیم آن را به این تراز نزدیک کنیم. برای انجام این کار باید وضع موجود را عارضه‌یابی کنیم و بعد برای مداوای آن عارضه‌ها برنامه‌ی تحولی خودمان را طراحی کنیم. خروجی ما در این جلسه باید برنامه‌ی تحولی مؤسسه‌ی فرهنگی مدرسه‌ی برهان و انتشارات مدرسه باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بخواهیم عارضه‌یابی کنیم قطعاً و یقیناً این جلسه کافی نیست و باید وضع موجود را عمیق‌تر نگاه کنیم. بنده از آقای دکتر ایزدخواه، آقای حسینی و آقای تأملی می‌خواهم از طرف این شورا به‌عنوان مأمور پژوهشی به قصد بررسی عمیق وضع موجود با نگاه پاتولوژیک به انتشارات مدرسه بروند و عارضه‌یابی کنند و تا یک ماه آینده گزارش این بررسی را به ما ارائه نمایند تا در جلسه‌ی آینده راجع به آن گفت‌وگو کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: واقعیت این است که وضعیت انتشارات مدرسه برای من به‌عنوان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، روشن نیست. بنده، آقای شاه‌آبادی و سایر دوستان هم‌نظر هستیم که انتشارات مدرسه باید تغییر کند اما این کار مستلزم نقشه است و برای طراحی نقشه نیز در قدم اول باید وضع موجود به‌طور عمیق بررسی شود.

نادری، محمد علوی‌تبار، فریدالدین حدادعادل و حیدر تورانی از دیگر حاضران در این جلسه بودند که به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA