پس از نقد و بررسی پیشنویس سند راهبردی و در راستای ارتقاء روند فعالیتهای انتشارات مدرسه، تدوین نسخهی نهایی این سند، در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، شورای اندیشهورز انتشارات مدرسه با حضور اعضا و با مدیریت محمد علویتبار، معاون توسعهی منابع و پشتیبانی سازمان صبح امروز یکشنبه 26 دی ماه برگزار شد.
در ابتدای جلسه، محمد علویتبار گفت: شهادت حضرت امالبنین(سلامالله علیها) که به نام روز مادر شهدا نامیده میشود را تسلیت عرض میکنم و امیدوارم که خداوند ما را در مسیر این شهدا قرار دهد و یاری کند.
بکارگیری شیوههای جدید نشر در انتشارات مدرسه
در ادامه حمیدرضا شاه آبادی، مدیر عامل انتشارات مدرسه دربارهی روند فعالیتهای انجام شده گفت: این شورا با هدف پیدا کردن راهکارهای مناسب برای رسیدن به یک برنامهی راهبردی، در راستای تحول در انتشارات مدرسه شروع به فعالیت کرد. در این راستا دکتر ایزدخواه در کنار دیگر همکاران به بررسی وضعیت موجود در انتشارات پرداختند زیرا بدیهی است که بدون شناخت آنچه که موجود است، امکان حرکت به سمت نقطه مطلوب میسر نخواهد بود.
او افزود: در ادامه گروه مورد نظر، با بررسیهایی که از طریق مصاحبه و مشاهده انجام شد، وضع فعلی را ارزیابی کرد سپس پیشنویس برنامهی راهبردی ارائه شد که در جلسات قبل مورد تحلیل قرار گرفت. در ادامهی مسیر نیز ضروری است که به سمت جمعبندی موضوعات در این جلسات، حرکت کنیم تا بتوانیم پس از پیشنویس برنامهی فعلی به سمت تهیهی برنامهی راهبردی نهایی حرکت کنیم.
مدیرعامل انتشارات مدرسه تصریح کرد: در این فاصله ما تمامی مذاکرات شورای اندیشه ورز را پیاده سازی کردیم لذا نسخه نهایی این کار برای همه حاضران ارسال خواهد شد تا امکان یک بازبینی برای تمام اعضا میسر شود. همانطور که مستحضر هستید، تشکیل واحد تحقیق و توسعه نیز یکی دیگر از اقداماتی است که بر مبنای پیشنهادهای این شورا شکل گرفت البته در رأس برنامههای این واحد، نقد، بررسی و تحلیل برنامه راهبردی قرار داشت که بخشهایی از آن انجام شد.
شاه آبادی درباره فعالیت بخش ارتباط با مشتریان در انتشارات مدرسه گفت: یکی از اقداماتی که در واحد تحقیق و توسعه انتشارات، شکل داده شده، بخش آماده سازی زمینه برای تشکیل بخش مدیریت ارتباط با مشتریان و به کارگیری شیوههای جدید برای تولید بوده است. همانطور که اطلاع دارید، شیوه چاپ بر اساس تقاضا یکی از این مباحث روز در سطح بینالمللی است که در آن انبارداری در مسیر کار حذف خواهد شد و کتابها کاملاً بر اساس نیاز بازار منتشر میشوند. بر همین مبنا ما در انتشارات مدرسه سعی کردیم که به سمت این شیوه بینالمللی حرکت کنیم تا علاوه بر کاهش هزینهها، روند بهتری را شکل دهیم زیرا حدود 30 درصد کتابهای ما کم فروش و با تیراژهای پایین هستند که میتوان با کمک این شیوه، آن را بهتر مدیریت کرد. بدیهی است که این اقدامات کاملاً تحت تأثیر شورا و جلسات گذشته بوده است لذا میتوان گفت که انعکاس مثبت مذاکرات این شورا در انتشارات مدرسه به صورت محسوس قابل مشاهده است.
او از توجه به بخش فعالیتهای مجازی انتشارات خبر داد و اظهار کرد: طی این مدت، چند رویداد متعدد، در انتشارات مدرسه مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این رویدادها، نمایشگاه کتاب مجازی تهران است که از سوم بهمن ماه آغاز میشود. در واقع این نمایشگاه بهانهای شد، تا ما بتوانیم مجموعه فعالیتهای ارتباط گیری با مخاطبان را در فضای مجازی مرور کنیم لذا تمام سایتها، اینستاگرام و سایر رسانهها مجدداً مورد بررسی قرار گرفته است.
تجهیز کتابخانههای مدارس در استانها
مدیرعامل انتشارات مدرسه تصریح کرد: انتشارات مدرسه در سال جاری بالغ بر 2 میلیون و 200 هزار نسخه کتاب برای استانها منتشر کرده است. همچنین فعالیتهایی نیز، برای تجهیز کتابخانههای مدارس در استانها شروع شده، لذا در بدو امر، بر مبنای مذاکراتی که داشتیم، کار با استان مازندران آغاز شده است البته مذاکره با سایر استانها نیز در دست انجام است. در ادامه فعالیتها، فروشگاهی نیز در مشهد با همکاری پاتوق کتاب راه اندازی شده است و انشاالله در قم نیز اجرا خواهد شد.
شاه آبادی ادامه داد: در ادامه اقدامات این دوره، ما بر روی کتابهایی که در انبار باقی مانده بودند و در یک دوره تاریخی بدون توجه به تیراژ مورد نیاز منتشر شده بودند، تمرکز کردیم. در این راستا، کتابهای موجود در انبار، فهرست شده و در دستههای ده عددی قرار گرفتند
در ادامه جلسه، دکتر حیدر تورانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، بر لزوم استفاده از کارشناسان خارج از مجموعه تأکید کرد و گفت: ضروری است که برای بهره برداری بهتر از واحد تحقیق و توسعه، از متخصصان خارج از مجموعه نیز بهره برداری کنیم زیرا قطعاً با استفاده از افکار متنوع میتوان، شکل بهتری به روند تحقیق و توسعه بخشید.
او افزود: با توجه به تغییرات جهانی، امکان تدوین یک برنامه راهبردی بلند مدت وجود ندارد لذا لازم است که یک سند جامع برای انتشارات مدرسه مورد توجه قرار گیرد تا در آن بایدها و نبایدها مورد تأکید قرار گیرند.
انتشارات مدرسه باید بتواند پاسخگوی مخاطبان داخلی و خارجی باشد
علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان در پاسخ به موارد مطرح شده در راستای تغییر اساسنامه گفت: طبق بررسیهای انجام شده، ما به این نتیجه رسیدیم که اساسنامه نیازی به تغییر ندارد اما در ادامه سند راهبردی برای رفع نواقص اساسنامه مورد توجه قرار گرفت. در واقع سند راهبردی شامل چشماندازها و استراتژیهای کلی است که یک بازه زمانی 10 ساله را شامل میشود اما مورد توجه ما یک دوره زمانی 4 یا 5 ساله است.
حجت الاسلام حمید محمدی، مشاور عالی رئیس سازمان پژوهش نیز در ادامه اظهار کرد: تلاش این جلسه، به روزتر شدن و کارآمدتر شدن انتشارات مدرسه بوده است تا بتواند علاوه بر پاسخگویی جامعه هدف و مخاطبان داخل کشور بتواند در بخش بینالمللی نیز فعال شود. پیرو این مباحث، یک هیئت اندیشه ورز، وارد عرصه شد و جلسات پیش رو شکل گرفت.
او ادامه داد: به نظر من، مباحث جلسات بسیار خوب پیش رفت و گفتگوها به سمت و سویی سازنده حرکت کرد. بر همین مبنا، من معتقدم که ادامه روند این جلسه و اقدامات انجام شده، میتواند بسیار مفید و سازنده باشد و روند کار را به سمت بهبود سوق دهد. در واقع تلاش بر این است که چارچوبی برای چشم انداز تازه این انتشارات روشن کنیم تا اهداف و راهبردها را به درستی بشناسیم و بر مبنای آن حرکت کنیم البته باید این برنامه فرازمانی باشد لذا ما میتوانیم مقاطع زمانی مختلف را مورد توجه قرار دهیم.
تدوین سند راهبردی نهایی انتشارات مدرسه در دستور کار قرار گرفت
دکتر ایزدخواه در ادامه خاطر نشان کرد: ایده اصلی این طرح از دل مصاحبهها خارج شده است و قصد اصلی آن تمرکز بر انتشارات و مخاطبان آن است. در این برنامه تأکید بر اولویتهای متعدد و شناخت مخاطبان قرار دارد.
دکتر تورانی نیز در ادامه بر لزوم توجه به برنامه تأکید کرد و گفت: نقش مدیرعامل در پایبندی به این میثاق بسیار مهم است لذا لازم است که تمامی راهبردهای مورد توجه در این برنامه، توسط تمام افراد و نیروی انسانی انتشارات مورد توجه قرار گیرد. در واقع برای اجرای بهتر باید همه اعضاء هم راستا و هم پیمان شوند.
علوی تبار نیز در این بخش به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: بر مبنای نظرات جمع، مدیریت راهبردی و پایبندی به مباحث پیشنویس سند مورد نظر الزامی است، لذا ضروری است که تدوین نسخه نهایی سند مورد توجه قرار گیرد.
او افزود: در ادامه مسیر لازم است که نظرات تمامی اعضا مورد توجه قرار گیرد و با تأکید بر دیدگاهها به سمت اصلاحیه و شکل نهایی سند حرکت کنیم.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: در انتشارات مدرسه یک تفاوت راهبردی وجود دارد زیرا دستورات باید از سوی هیئت امنا ابلاغ شود. در واقع از آنجایی که انتشارات مدرسه متعلق به سازمان پژوهش است، باید تمامی بخشها و اجرایی شدن آن، منوط به نظر هیئت امنا است. در همین راستا ورود به تغییر اساسنامه مناسب شرایط کنونی نیست.
انتهای پیام
ارسال نظر