
جلسهی توجیهی داوران نوزدهمین جشنوارهی کتاب رشد، 19 مهرماه در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در این جلسه، کیومرث جهانگردی دبیر نوزدهمین جشنوارهی کتاب رشد با اشاره به اینکه تنظیم شیوهنامه و تشکیل شورای سیاستگذاری از وجوه تمایز این دورهی جشنواره با ادوار قبلی است، بیان کرد: امسال بنا بر دستورات ریاست سازمان؛ یک شیوهنامه برای جشنوارهی کتاب رشد تنظیم شد که بر اساس آن، کمیتههای تخصصی در نظر گرفته شد. در شیوهنامهی شورای سیاستگذاری جشنواره طراحی شده تا رویکردها، سیاستها و راهبردهای جشنواره را با جهتدهی بهتری مشخص کند.
او افزود: شورای سیاستگذاری جشنوارهی کتاب رشد نزدیک به دو ماه پیش تشکیل شد و توقع اصلی اعضای شورا این بود که آن دسته از کتابها و منابع مکتوبی که مسائل امروز دانشآموزان را در نظر میگیرند، در جشنوارهی امسال مورد توجه قرار گیرند.
دبیر نوزدهمین جشنوارهی کتاب رشد گفت: مهمترین اصل در همهی کتابها، محتوا است که در مورد کتابهای آموزشی و تربیتی نیز همینطور است اما در مورد این کتابها دو مؤلفهی دیگر تحت عناوین روش و ارزشیابی نیز حائز اهمیت هستند؛ بنابراین در امر بررسی و داوری کتابهای آموزشی و تربیتی به این دو اصل نیز باید توجه شود.
جهانگردی اظهار داشت: اعضای کمیتهی داوران نوزدهمین جشنوارهی کتاب رشد بنا بر دو اصل رعایت انصاف و مقبولیت انتخاب شدهاند و امیدوارم که در این جشنواره بتوانیم در درجهی اول انصاف را رعایت کنیم و بعد با استفاده از نظر تخصصی و مقبولیتی که گروه داوری دارند کار را بهخوبی به پایان برسانیم.
ارزیابی آثار جشنواره با نگاه اصلاحی انجام شود
سپس محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: این جشنواره شکرانهی یک سال ساماندهی کتابهایی است که در زمینهی کمک آموزشی و آموزشی تولید شده است و ما آنها را برای دانشآموزان مورد بررسی و تناسبسازی قرار دادهایم.
او ادامه داد: ما این قرار را داریم که همهی آثاری که در زمینهی دانشآموز و مدرسه نوشته شدهاند را با دست و دلبازی و سخاوت و نگاه نیکاندیشانه مورد بررسی قرار دهیم و آبانماه را بهعنوان موسم خروجی و گزارش کار قرار دادهایم.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تأکید کرد: ما در این جشنواره باید نسبت خودمان را با فعالان حوزهی آموزش و پرورش، اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم و نقایص و آسیبهای احتمالی را مرتفع کنیم. نکتهی دیگر این است که ما در جشنوارهی کتاب رشد باید به سمتی برویم که ناشران و هیچ مؤلفان که دوست دارد کتابش به دست معلمان و دانشآموزان برسد، از این خواسته محروم نشود.
محمدی اظهار داشت: در بحث سامانبخشی بناست که نگاه تسهیلگری داشته باشیم به گونهای که دبیرخانهی سامانبخشی برای کسانی که دوست دارند اثرشان بهنظر مخاطبان برسد، نقطهی امید باشد. از این رو من از دبیر جشنواره و سایر همکارانم درخواست میکنم که به طرف توسعهی کمی و کیفی فرآیند ارزیابی برویم تا افرادی که در این زمینه سرمایهگذاری میکنند با کمک ما بتوانند به جامعهی مخاطبان خود که دانشآموزان هستند دست پیدا کنند.
وی گفت: برگزیدگان این جشنواره را مثل برگزیدگان سایر جشنوارهها تلقی نمیکنم و از نظر من همهی کسانی که قلم به دست گرفتهاند و اندیشیدهاند و نوشتهاند، برگزیده و قابل ستایش هستند. البته بحث انتخابی میتواند در حاشیه مطرح باشد اما آنچه که اهمیت دارد این است که ما بتوانیم خیل عظیمی از ناشران، مؤلفان و کتابهایی که بناست در خدمت دانشآموزان باشد را به شکلی در ویترین نگاه دانشآموزان، معلمان و خانوادهها قرار دهیم. اگر این مهم حاصل شود برای آیندهی این دبیرخانه و این مرکز امیدبخش خواهد بود.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تصریح کرد: ما در بحث داوری، نگاه اصلاحی داریم و نگاه حذفی نخواهیم داشت. همه خوب هستند و ای کاش ما در گذر داوری بتوانیم یک توصیه، راهکار یا رهنمود داشته باشیم تا اگر یک کتاب در این دوره از چرخهی داوری ما کنار رفت در دورهی بعد بتواند در چرخهی داوری ما رتبهی اول را بیاورد و مورد تقدیر داوران قرار بگیرد.
حضور 81 داور در نوزدهمین جشنوارهی کتاب رشد
در ادامهی جلسه، مهتاب میرایی قائم مقام دبیر جشنواره اظهار داشت: جشنوارهی کتاب رشد هر ساله با هدف شناسایی و معرفی کتابهای آموزشی و تربیتی و تشویق پدیدآورندگان و ناشران به تولید هر چه بیشتر کتابهای مناسب برگزار میشود. این دوره از جشنواره با توجه به تقویم اجرایی مصوب قرار است در تاریخ 24 آبان برگزار شود و تمام کتابهایی که در سال 1399 ارزیابی و مناسب شناخته شده است وارد مرحلهی داوری جشنواره خواهد شد.
میرایی افزود: 27 گروه داوری داریم که براساس موضوعات کتابهای ارسال شده به دبیرخانهی سامانبخشی، تقسیمبندی شدهاند. زحمت داوری هر گروه داوری برعهدهی 3 داور است و هر گروه یک سرگروه داوری دارد. بنابراین مجموعاً 81 داور به داوری کتابهای نوزدهمین جشنوارهی کتاب رشد خواهند پرداخت.
سازمان پژوهش اتاق فکر نظام است
در ادامه، احمد بهپژوه، استاد روانشناسی دانشگاه تهران گفت: من به تمامی برگزارکنندگان جشنوارهی کتاب رشد تبریک میگویم زیرا کار بزرگی در حال انجام است. فکر میکنم که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با جهتدهیهایی که میکند، اتاق فکر کل نظام کشور است. یک انتخاب درست و یک معرفی درست از یک کتاب به معنای جهت دادن به افکار بزرگ جامعه است که این کار بزرگی است و انشاءالله داوران عزیز این کار را با حساسیت و دقت لازم انجام خواهند داد.
وی بیان کرد: ما میخواهیم در این دنیای رقابت علمی، فضایی را ایجاد کنیم که بزرگان بر صدر نشینند و قدر بینند. به هر حال بزرگترین تشویق و تمجید یک نویسنده و مترجم خوب این است که اثرش مورد توجه قرار گیرد و بزرگ شود و همه او را ببینند. این کار ظریف و دقیقی است و امیدوارم بنده و همهی دوستان وظایف خود را به درستی انجام دهیم.
در بخش دیگری از این جلسه، برگزارکنندگان جشنوارهی کتاب رشد به سؤالات داوران این جشنواره پاسخ دادند و سامانهی ارزیابی آثار جشنواره نیز برای داوران تشریح شد.
انتهای پیام
ارسال نظر