به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز علی اصغر فانی در دیدار جمع کثیری از فرهنگیان و معلمان منتخب سراسر کشور که در حسینیه حضرت امام خمینی (ه) برگزار شد، اظهار کرد: رهنمودهای راهبردی سال گذشته ی حضرت عالی و نامیدن آموزش و پرورش به عنوان "کانون اساسی" برای خلق دنیای آینده و تأکید بر حمایت و پشتیبانی همه ی دستگاهها و نهادها از آن، موجب شد تا خدمتگزاران به مردم در این دستگاه اثربخش بیش از پیش در راستای تحقق توصیههای آن رهبر عزیز، مبنی بر توجه به اقتصاد آموزش و پرورش، اهتمام به کیفی کردن آن و اجرای سند تحول بنیادین، تلاش دوچندان کنند.
سند تحول بنیادین
وی به دستاوردهای آموزش وپرورش در سال 94 پرداخت و تصریح کرد: به منظور مدیریت و راهبری یکپارچه ی تحول در آموزش و پرورش، شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل شده و با انجام طرح های مطالعاتی و وضعِ قوانین و مقررات، زمینه های اجرایی شدن سند تحول فراهم آمد؛ به گونه ای که برنامه های زیر نظام های اصلیِ پنج گانه ی سند تحول، تدوین و از ابتدای سال 1395 بررسی آنها در شورای عالی آموزش وپرورش آغاز و به حول و قوه ی الهی، نیمه اول امسال مصوب و اجرایی خواهند شد.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان این که اقدامات آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین است ، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن بیش از150 برنامه ، سال 1395، سال اجرای متوازن و همه جانبهی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش خواهد بود. همچنین نظام جامع برنامه ریزی در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار یافته و بستر اجرای برنامه های سند تحول بنیادین ریل گذاری شده واستقرار ساختار جدید نظام آموزشی و تولید محتوا بر مبنای برنامه ی درسی ملّی از اولویت های اجرایی سند تحول می باشد و تغییرات متناسب با سند تحول و برنامه ی درسی ملّی تا پایه ی نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی 96-95 پایه ی دهم نیز استقرار خواهد یافت.
کتب جدید التالیف دوره متوسطه
فانی ادامه داد : به همین منظور 140 عنوان کتاب با رویکرد تحولی ، به منظور بسط ِفرهنگ تحولخواهی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بین معلمان ، مدیران و اولیای دانش آموزان، برنامههای تبیینی و آموزشی نیز در حال اجرا است. علاوه بر این با تدوین نقشه ی راه سند تحول آموزش و پرورش، مراحل تلفیق برنامه ی درسی با فعالیت های پرورشی، تدوین و تألیف کتاب های جدید دوره ی متوسطه و طراحی رشته های جدید فنی و حرفه ای و کاردانش ، آموزش تفکر و چگونه اندیشیدن ( فلسفه برای کودک)، پرورش مهارت پژوهشگری ، سبک زندگی اسلامی – ایرانی و مطالعات زیست اجتماعی و سواد رسانه ای نیز به انجام رسیده است.
ارتقای معیشت فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش معلمین کشور را رکن اساسی نظام آموزشی عنوان کرد و افزود : هرگونه تحول بنیادین در آموزش و پرورش، مستلزم توجه همه جانبه ی دلسوزان نظام به مشکلات و مسائل معلمان است. در همین راستابه منظور بهبود معیشت و ارتقای منزلت معلمان و توانمند سازی حرفه ای آنان از مهرماه 1394 با طراحی و اجرای برنامه ی رتبه بندی معلمان،گامی ارزنده به منظور تقویت انگیزه و بهبود معیشت برداشته شده که با استمرار و توسعه ی آن در سال 1395، شاهد اثرات مثبتِ افزون تر آن خواهیم بود.
وی عنوان کرد : همچنین با تأسیس و توسعهی مراکز رفاهی و درمانی فرهنگیان به تعداد 156 مرکز ، تلاش شده است در حد مقدورات دولت، اقداماتی در این زمینه صورت پذیرد. در خصوص ارتقای سطح علمی و دانش حرفه ای معلمان، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل آنان با شکل گیری 499 انجمن آموزشی – علمی زمینه مشارکت و دانش افزایی و حرکت علمی معلمان فراهم آمده است. هرچند اعتقاد قلبی ما این است مجموعه فعالیت های صورت گرفته، پاسخگوی تلاش ها و مجاهدت معلمان به صورت مطلوب نبوده و لازم است در این خصوص اقدامات مضاعفی را طراحی و اجرا نماییم.
تصویب برنامه راهبردی در دانشگاه فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش به نقش وجایگاه دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اشاره کرد و گفت : تصویب برنامه راهبردی این دو دانشگاه سبب شده تا این دو نهاد علمی به جلوه از تحقق حیات طیبه در آموزش و پرورش بدل شوند و در همین راستا با راه اندازی 24 پردیس استانی و تاسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی در قم و تطبیق وضعیت حدود 700 مدرس به اعضای هیئت علمی بخشی از اقدامات موثر آموزش و پرورش برای تأمین کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در یکسال گذشته بوده است.
عضو کابینه تدبیر وامید اضافه کرد : توسعه تشکّل های دانشجویی و کرسی های آزاد اندیشی با تأکید بر هویّت معلّمی به منزله مرتبه ای از حیات طیبه در دانشگاه فرهنگیان، مورد اهتمام جدّی بوده و بازنگری و اصلاح برنامه های درسی دوره کارشناسی براساس اقتضائات سند تحول بنیادین صورت پذیرفته و معماری برنامه ی درسی تربیت معلّم جمهوری اسلامی ایران با رویکرد معلّم اندیشمند براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین ، تدوین و تصویب شده به گونه ای که پردیس های دانشگاه فرهنگیان با رویکرد فرهنگی، تربیتی و مهارتی و تربیت نسل جدید معلمان با شایستگی کنشگر فکور گسترش یابند.
تعمیق فرهنگ نماز و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
وی احیای 600 مرکز دارالقرآن در آموزش و پرورش دولت یازدهم را اقدامی در راستای کیفیت بخشی فعالیت های قرآنی در مدارس خواند و تصریح کرد : اجرای برنامه های ملّی ِحفظ موضوعی قرآن با شرکت بیش از 4 میلیون دانش آموز ، طرح انس با اهل بیت علیهم السلام با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش آموز، مردمی کردن مسابقات قرآنی، نهجالبلاغه ، صحیفه ی سجادیه، اذان و احکام با حضور میلیونی دانش آموزان، بهره گیری از ظرفیت تشکّلهای مردمی، تعمیق فرهنگ اقامه ی نماز در مدارس کشور با رویکرد عملی و اقامه نماز جماعت در بیش از پنجاه و پنج هزار مدرسه و با حضور قریب 18 هزار نفر امام جماعت روحانی و با مشارکت 37 هزار نفر از معلمین واجد شرایط، برگزاری با شکوه جشن های تکلیف دانش آموزان به صورت متمرکز، اعتکاف دانش آموزی و هیئت های دانش آموزی در مناسبت های مذهبی و دینی، گام های جدّی در بسط فرهنگ معارف و ارزش های دینی، مذهبی وکیفیت بخشی به مدارس قرآنی و گسترش فرهنگ قرآن در جامعه از فعالیت های اثر بخشی در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش می باشد.
فانی عنوان کرد : همچنین به منظور تقویت هویّت دینی - انقلابی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، علاوه بر برگزاری کنگره های متعدد بزرگداشت شهدای دانش آموز و معلّم ، از طریق اعزام بیش از 600 هزار دانشآموز به اردوهای موثر راهیان نور در سال تحصیلی جاری، گامی ارزنده در انتقال ارزش های دفاع مقدس برداشته و با فعال سازی تشکل های دانش آموزی مانند انجمن های اسلامی ، بسیج دانش آموزی، شوراها ، سازمانها، مجامع و مجلس دانش آموزی، فرهنگ مشارکت جویی و کار جمعی در دانشآموزان نهادینه شده است.
اهتمام به ورزش همگانی و رویکرد مدرسه محوری
وزیر آموزش و پرورش از اهتمام آموزش و پرورش به موضوع فرهنگ سازی و رویکرد پیشگیرانه با آسیب های اجتماعی در دانش آموزان خبر داد و خاطرنشان کرد : گسترش فعالیت های متنوع ورزشی مدرسه محور و ورزش های همگانی به منظور صیانت از سلامت جسمی و روحی و نشاط افزایی در مدارس با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش آموز ، تدوین نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی دانش آموزان و توسعه ی "شبکه ملی مدارس ایران" و "ایجاد شبکه ی اجتماعی دانش آموزان " با محتوای آموزشی و تربیتی هدف مند در قالب مدل بومی برای دانش آموزان به عنوان بخشی از فعالیت های مرتبط با رشد مهارت های تحصیلی و فناورانه در آموزش و پرورش است.
رشد پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی
عضو کابینه تدبیر و امید پرهیز از هرگونه شتاب زدگی و ابتنا به اجرای برنامه های کارشناسی شده و تهیه زیر نظام مدیریت و راهبردی در آموزش و پرورش را اقدامی مهم خواند و اظهار کرد : تدوین سیاست ها و خط مشی های توسعه ی مدارس علوم و معارف اسلامی ، تقویت مشارکت های مردمی در ساخت ، تکمیل، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی وپرورشی از طریق جلب مشارکت بخش غیر دولتی، اجرای برنامه ی جامع کارآفرینی برای تربیت دانش آموزان کارآفرین و بسترسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه ی آموزش های فنی وحرفه ای و توسعه ی پژوهش سراهای دانش آموزی به 500 پژوهش سرا و تجهیز 64 پژوهش سرا به آزمایشگاه های نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزی از طریق طرح خرید خدمات آموزشی و مدارس آموزش از راه دور از اقدامات کارشناسی انجام شده در سال جاری است.
وی اقدامات آموزش و پرورش را از لحاظ کمی را هم روبه پیشرفت توصیف کرد و گفت : افزایش پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی از 98 و 3 دهم به 98 و45 صدم درصد، اجرای طرح شهاب از صفر به 386به 386 هزار دانش آموز، افزایش پوشش پیش دبستانی از 38 و 2 دهم به 57 و یک دهم درصد ، افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان فنی و حرفه ای و کار دانش از 57 و 84 صدم به 61 و 6 دهم درصد و افزایش دانش آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش آموزان از 8 و 73 صدم به 10 و 67 صدم درصد در سال تحصیلی 95-94 نسبت به سال تحصیلی 993-92 رشد داشته است.
فانی خاطرنشان کرد : بدون تردید وزارت آموزش و پرورش تلاش می کند در سال "اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل" از طریق فرهنگ سازی به عنوان یکی از مهمترین رسالت های خود، بستری مناسب برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی و عملیاتی نمودن آن در ارکان مختلف این وزارتخانة اثر گذار فراهم کند.
ارسال نظر