به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل ازخبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در سومین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآنهای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، اظهار داشت: قرآن باید در همه شئون زندگی باشد و تعلیم و تربیت در نظام اسلامی باید منبعث از قرآن باشد.
وی ادامه داد: اُنس با قرآن و تربیت قرآنی در مدارس و مراکز آموزش و پرورش باید وجود داشته باشد؛ دانشآموز با آن اُنس گیرد و این اُنس در رفتار، افکار و سکنات او متجلی شود.
فانی با بیان اینکه قرآن کلید نجات است، افزود: تکلیف و خروجی دارالقرآنها باید انسانهای تربیتشده قرآنی باشد؛ کسانی که در رفتار و خلوت، خدا را ناظر ببینند و این انسان، هدف تربیت است و قران زمینهساز چنین تربیتی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش قران یک فرایند است که در آن عواملی موثر است، برای توانمندسازی و اثربخشی این فرایند باید عناصر موثر در آموزش قرآن را بشناسیم و ترکیب این عناصر را مدیریت کنیم.
وی یکی از عناصر موثر در آموزش قران را برنامههای و محتوای قرآنی متناسب با مخاطب و محیط برشمرد و گفت: در دارالقرآنها یکی از مطالب و مواردی که باید دنبال کنیم، محتوا و برنامههاست.
فانی عامل دوم در آموزش قرآن را مدرسان آن دانست و تصریح کرد: آموزش موثر و اثربخش، آموزشی است که مربی توانمند و خودساخته داشته باشد؛ بسیاری از اساتید اخلاق نه با لسان بلکه با رفتار خود آموزش میدهند و انتخاب ما در لسان به لحاظ آموزشی، تسلط و رفتار اثرگذار، بسیار موثر است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه کلید تربیت، جلب اعتماد است و مربی باید اعتماد متربی را جلب کند، گفت: در غیر این صورت تربیت شکل نمیگیرد و لازمه جلب اعتماد، صداقت، تواضع و فروتنی است و مربی باید این ویژگیها را در خود ایجاد کند تا بتوانیم ادعا کنیم مربیان در شأن جمهوری اسلامی تربیت کردهایم و امیدوارم دارالقرآنها به عنوان قرارگاهها و پایگاههای آموزش قرآن نقش خود را ایفا کنند.
وی با اشاره به توصیههایی به مدیران دارالقرآنها افزود: سطح تخصصی و علمی خود را در خصوص قرآن بالا ببریم و باید مربی دارالقرآن متخصص قرآن باشد تا بتواند هم هدایت کرده و نیز برنامهها را تنظیم کند؛ توصیه دوم در روشهای آموزش قرآن است؛ امروز فضای مجازی هوشمند سازی ابزار آموزشی را ایجاد میکند که ما در روشهای خود در آموزش قرآن باید تجدید نظر کنیم.
فانی با تأکید بر اینکه استفاده از فناوریهای نوین آموزشی برای آموزش قرآن لازم است، تصریح کرد: ایجاد تحول در روشها یک خواست عمومی است؛ امروز مربیان ما از نرمافزارهای فراوانی بهرهمندند و باید ما از نرمافزارهای قرآنی استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش توصیه سوم خود در آموزش قرآن را استفاده از فضای مجازی برشمرد و گفت: در احکام رهبر معظم انقلاب در شورای عالی فضای مجازی، وزیر آموزش و پرورش عضو این شوراست و باید آموزش و پرورش حساس باشد و از این فضا در راستای تعلیم و تربیت از جمله آموزش قران استفاده کند و استفاده از فضای مجازی در تحقق اهداف دارالقرآنها یک تکلیف برای همه ماست.
وی با اشاره به چهارمین توصیه خود در آموزش قرآن بیان داشت: دارالقرآن یک ستاد فرماندهی است که در دراز مدت باید یک مرکز فرماندهی باشد و به عنوان قرارگاه فرماندهی قرآن بوده و شعباتی در مدارس و مراکز وابسته به آموزش و پرورش داشته باشد.
فانی یادآور شد: باید در کوتاه مدت در راستای توسعه دارالقرآنها در مناطق آموزش و پرورش اقدام کنیم و در دراز مدت نیز به عنوان یک فعالیت شبکهای اقدام شود یعنی دارالقرآن مرکز فرماندهی، برنامهریزی، نظارت، ارزشیابی و هدایت باشد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در آموزش و پرورش اعلام کردهایم هر منطقه آموزشی باید یک پژوهشسرای دانشآموزی داشته باشد که برای توسعه فناوریهاست و اینجا اعلام میکنیم هر منطقه آموزشی یک دارالقرآن در کوتاه مدت، و در ادامه 2 دارالقرآن یکی برای دختران و یکی برای پسران داشته باشد که اگر این هدف محقق شود در دراز مدت میتوانیم به اهداف خود در آموزش عمومی و تخصصی قران دست پیدا کنیم.
وی تاکید کرد: باید قاریان و حافظان قران دانشآموزی را رصد کرده و آنها را هدایت کنیم و در راستای توسعه عدالت آموزشی در آموزش و پرورش باید به مناطق محروم درخصوص آموزش قران توجه ویژه کنیم.
فانی با بیان اینکه هدف از آموزش قران اُنس با قران و میل به حیات طیبه است، گفت: در سند تحول آموزش و پرورش هدف تعلیم و تربیت را میل به مراتبی از حیات طیبه میدانیم که باید آموزش قران به ما کمک کند تا به مراتبی از آن دست پیدا کنیم و لازمه آن اُنس دانشآموزان به قرآن است.
ارسال نظر