توجه به مشکلات معلمان لازمه هرگونه تحول در نظام آموزشی



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل ازخبرنگار آموزش و پرورش پانا، دکترعلی اصغر فانی در دیدار معلمان منتخب سراسر کشور با رئیس مجلس شورای اسلامی که درساختمان مشروطه برگزارشد، اظهار کرد: اجرای سند تحول همواره یکی از دغدغه ها و مطالبات مسئولان ارشد نظام بوده است و در همین راستا به منظور مدیریت و راهبری یکپارچه تحول در آموزش و پرورش، شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل شده است.

فانی تاکید کرد: با استقرار نظام جامع برنامه ریزی در تمامی سطوح وزارت آموزش و پرورش، زمینه اجرایی شدن برنامه های سند تحول فراهم شده و با انجام طرح های مطالعاتی و وضع قوانین و مقررات زیر نظام های اصلی سند تحول نیز تدوین شده است.

 سال 95 ، سال اجرای متوازن سند تحول

وی ادامه داد : بررسی این سند از ابتدای سال 95 در شورای عالی آموزش و پرورش آغاز و به حول و قوه الهی در نیمه اول سال جاری مصوب و اجرایی خواهد شد.در همین راستا برنامه های راهبردی آموزش و پرورش در طول برنامه ششم توسعه مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین خواهد بود و با تکیه بر نقشه راه سند تحول و با اجرای 150 برنامه در سال 95 این سال، سال اجرای متوازن و همه جانبه سند تحول در آموزش و پرورش است.

  تالیف 140 عنوان کتاب جدید

وزیر آموزش و پرورش گفت: استقرار ساختار جدید نظام آموزشی و تولید محتوا بر مبنای برنامه درسی ملی از اولویت‌های اجرایی سند تحول است و تغییرات متناسب با برنامه درسی ملی تا پایه نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی 95 - 96 پایه دهم نیز استقرار خواهد یافت، به منظور ترویج فرهنگ تحول‌خواهی در بدنه آموزش و پرورش، در بین معلمان، مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان برنامه‌های آموزشی و تبیینی در حال اجراست و همچنین با رویکرد فرهنگی و تربیتی، تلفیق برنامه درسی با فعالیت‌های پرورشی، تدوین و تألیف 140 عنوان کتاب جدید در دوره متوسطه و طراحی رشته‌های جدید فنی و حرفه‌ای و کاردانش، آموزش تفکر و چگونه اندیشیدن، پرورش مهارت پژوهشگری، سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مطالعات زیست اجتماعی و سواد رسانه‌ای نیز به انجام رسیده است.
 

توجه به مشکلات معلمان لازمه هرگونه تحول در نظام آموزشی

فانی بابیان این که معلمان رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت بوده و هرگونه تحول و نوسازی نظام آموزشی، مستلزم توجه همه جانبه دلسوزان نظام به مشکلات و مسائل آنان است،خاطرنشان کرد:  در این راستا به منظور بهبود و معیشت و ارتقای منزلت اجتماعی و توانمندسازی حرفه‌ای آنان از مهر ماه 1394 با اجرای برنامه رتبه‌بندی معلمان، گامی ارزنده برداشته شده و امیدواریم با استمرار و توسعه آن در سال جاری، شاهد اثرات مثبت و افزون آن باشیم تا زمینه‌های تقویت انگیزه و بهبود معیشت معلمان فراهم شود.

  راه اندازی 156 مرکز رفاهی و درمانی برای فرهنگیان

وی افزود: همچنین با راه‌اندازی و توسعه مراکز رفاهی و درمانی فرهنگیان به تعداد 156 مرکز، تلاش شده در حد مقدورات دولت، اقداماتی صورت پذیرد و در خصوص ارتقای سطح علمی و دانش حرفه‌ای معلمان، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل آنان با تشکیل 499 انجمن آموزش علمی، زمینه مشارکت آنان در ارتقای آموزش و پرورش فراهم شود.

  جایگاه بالای دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نظر به اهمیت و جایگاه دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی در تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز این وزارتخانه، برنامه راهبردی این دو دانشگاه در چشم‌انداز افق 1404 تدوین و تصویب شده است که امیدواریم با توسعه این دو دانشگاه با تکیه بر اسناد راهبردی، زمینه‌های تحولی در آموزش و پرورش از مسیر تربیت نیروی انسانی فراهم شود و همچنین با بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی دوره کارشناسی براساس مبانی سند تحول صورت پذیرفته و معماری برنامه درسی تربیت معلم با رویکرد معلم اندیشمند تدوین و تصویب شده است و با تاسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی در قم و تطبیق وضعیت حدود 700 مدرس به هیأت علمی اقدامات موثری برای تامین کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان صورت پذیرفته است.

  اعزام 600 هزار دانش آموز به اردوی راهیان نور

وی گفت:آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید به منظور تقویت هویت دینی، انقلابی ، ملی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت علاوه بر برگزاری کنگره های متعدد از جمله بزرگداشت شهدای دانش آموز و معلم و اعزام بیش از 600 هزار نفر دانش آموز به اردوهای راهیان نور در سال تحصیلی جاری گامی ارزنده در انتقال ارزشهای فرهنگ دفاع مقدس برداشته استو همچنین با فعال کردن زمینه های لازم برای تشکل های دانش آموزی مانند بسیج دانش آموزی، انجمن های اسلامی دانش آموزان، شوراهای دانش آموزی در مدارس و سازمان دانش آموزی و مجلس دانش آموزی زمینه نهادینه سازی فرهنگ مشارکت جویی و کارجمعی در دانش آموزان را فراهم کرده است.

احیای 600 مرکز دارالقران

وی با اشاره به احیای 600 مرکز دارالقران و تشویق و ترغیب دانش آموزان به حفظ موضوعی قران که حدود 4 میلیون دانش آموز در آن حضور داشتند گفت:اجرای طرح انس با اهل بیت ، مردمی کردن مسابقات قران، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اذان و احکام با حضور میلیونی دانش آموزان و تلاش برای تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس کشور و اقامه نماز جماعت در بیش از  55 هزار واحد آموزشگاهی با حضور نزدیک به 18 هزار نفر امام جماعت روحانی و 37 هزار معلم بخشی از فعالیتهای ماست.

پرهیز از هرگونه شتابزدگی

فانی تصریح کرد: آموزش و پرورش با رویکرد پرهیز از هرگونه شتابزدگی و ابتناء به اجرای برنامه‌های کارشناسی و تقویت خرد جمعی در فرایند تصمیم‌گیری و اعمال نظام مدیریت راهبردی، تلاش می‌کند در ساخت، تکمیل، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی از طریق جلب مشارکت‌های بخش غیردولتی، اجرای برنامه جامع کارآفرینی برای تربیت دانش‌آموزان و بسترسازی فرهنگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به بیش از 500 پژوهش‌سرا و تجهیز 64 پژوهش‌سرا به آزمایشگاه‌های نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزی از طریق خرید خدمات آموزشی و مدارس آموزش از راه دور، «توسعه شبکه ملی مدارس ایران» و ایجاد شبکه‌های اجتماعی به رشد مهارت‌های تحصیلی و فناورانه اقدام کند.

افزایش پوشش تحصیلی در فنی و حرفه ای

وی با بیان اینکه در حال حاضر 38 درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم در مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند، گفت: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی در سال تحصیلی جاری به 98.45 افزایش یافته است، با اجرای طرح شهاب از سال تحصیلی 93-92 پوشش دانش‌آموزان این طرح به 386 هزار نفر رسیده است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA