به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمد ناصری که در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل غرفه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با خبرنگار پانا گفت و گو میکرد درخصوص برخی تفکرات رایج موجود در جامعه که به آشفتگی در بازار نشر آموزشی دامن می زند اظهار داشت: ناآگاهی و چشم و همچشمی اولیا هم به این آشفته بازار دامن میزند. پدر و مادرها فکر میکنند باید فرزندشان را با تهیه انواع کتابها پشتیبانی سختافزاری کنند. مثلا دانشاموزی که قصد شرکت در کنکور را دارد حدود 500 -600 هزار تومان کتاب میخرد. حال اگر از دانشجوی سال اول دانشگاه بپرسید از بین 100 عنوان کتابی که داری آیا کتابی هست که حتی ورق نزده باشی، ممکن است بگوید نصف این کتابها را ورق نزده است.
وی افزود: در حالی که اگر دانشآموز کتاب درسی را عمیق بخواند و در کنار آن چند کتاب معدود را به توصیه معلم بخواند، این برای موفقیتش کفایت میکند. ولی امروز دانشآموز ما با انواع کتابها محاصره میشود و این بر سردرگمی او میافزاید. او در مقابل خود انبوه کتابهایی را می بیند که حتی فرصت ورق زدن بسیاری شان را نداشته و این خود استرس زا است چون همیشه فکر می کند با نخواندن آن کتاب ها مطالبی را برای کنکور از قلم انداخته است.
ناصری ادامه داد: درحالی که بسیاری از این کتابها محتوایی شبیه هم دارند که ناشران شان در رقابت با یکدیگر و با کمک تبلیغات وسیع این بازار کاذب را به وجود آورده اند. بنابراین آموزش و پرورش، خود دانش آموزان، اولیا و معلمان هر یک به نحوی در ایجاد این فضای استرس زا نقش دارند.
فرهنگ سازی و بازار کار، کلید حل معضل
مدیرکل دفتر انتشارات سازمان پژوهش در پاسخ به این پرسش که "راه های مقابله با این بازار کاذب و فضای پر استرس ناشی از آن چیست؟" گفت: یکی این است که همه راه ها به کنکور ختم نشود. یعنی هدف همه ورود به دانشگاه ها آن هم مهم ترین دانشگاه های کشور نباشد؛ که این خود به دو عامل بستگی دارد؛ یکی فرهنگ سازی است، که باید این باور ایجاد شود که راه رسیدن به موفقیت فقط کنکور نیست. دوم تغییر وضع بازار کار است.
وی توضیح داد: اگر برای دانش آموز ما شرایطی مهیا شود که بعد از دیپلم متوسطه بتواند شغلی متناسب با توانمندیهای خود بیابد، یا آموزش های مهارتی پیش از اشتغال را در مراکز از قبل تعیین شده ببیند و سپس جذب بازار کار شود دیگر عطش کنکور فروکش خواهد کرد.
سرنخ داستان جای دیگریاست
ناصری تاکید کرد: تا وقتی نگاه چشم و همچشمی وجود دارد و هرکس بخواهد ثابت کند که خودش یا فرزندش از بقیه بالاتر است همه میخواهند به سمت چند دانشگاه خاص هجوم ببرند و اولیا هم به این فکر دامن می زنند. درحالی که اگر از اساتید دانشگاه چه در داخل و چه خارج کشور بپرسید به شما می گویند در مرحله کارشناسی تفاوت چندانی بین دانشگاه های مختلف نیست و تفاوت ها بیشتر از مقطح فوق لیسانس نمایان می شود.
وی در پایان نتیجه گیری کرد: مسئله فرهنگی راه حلش در یک بخش از جامعه نیست. موضوع فرهنگ موضوعی بهم پیوسته و درهم تنیده است که به عوامل متعددی ارتباط پیدا می کند که تنها یک بخش آن کتاب های آموزشی است که ما مسئولیت مستقیم آن را برعهده داریم. سرنخ این داستان جای دیگری است.
گفتنی است دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی که هرسال در ایام نمایشگاه کتاب تهران برنامه های ویژه ای برای ناشران و مولفان کتاب های آموزشی تدارک می بیند، امسال با برگزاری نشستهایی با ناشران به پرسشهای آنها درخصوص بایدها و نبایدهای کتابهای آموزشی از منظر آموزش و پرورش پاسخ می دهد.
این نشست ها تا آخرین روز بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش واقع در سالن 7A راهرو 103A غرفه 142 از ساعت 10-12 و 14-16 با حضور کارشناسان سازمان و نمایندگان ناشران تشکیل می شود.
ارسال نظر