تجلیل از عادل یغما؛پیشکسوت تکنولوژی آموزشی ایران



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ در همایش تکنولوژی آموزشی "فرصتها و چالش ها " که صبح امروز پنجشنبه 14 بهمن 95 در برگزار شد از خدمات علمی و رسانه ای دکتر عادل یغما پیشکسوت تکنولوژی آموزشی در ایران تجلیل شد.

عادل یغما متولد 1315 ارومیه با کار آموزگاری وارد عرصه آموزش و پرورش شد او بعد از تحصیل رشته حقوق در دانشگاه تهران، 7 سال در دبیرستان های کشور تدریس کرد و سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. در سال 57 در بازگشت به کشور در دفتر سمعی بصری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مشغول به کار شد و در آن دوره کلاسهای ضمن خدمت بسیاری برای معلمان برگزار کرد.

در سال 59 بعد از فارغ التحصیلی از امریکا در رشته برنامه ریزی درسی در دفتر کمک آموزشی مشغول به کار شد. وی ترجمه و تالیف چند جلد کتاب ، انتشار مجلات آموزشی و تالیف و ترجمه مقالات را در کارنامه خود دارد.

عادل یغما: فناوری قدرتی است که هم خطرناک و هم مفید است

دکتر یغما بعد از مراسم تقدیر که با حضور علی زرافشان معاون آموزش متوسطه و محمد ناصری رئیس دفتر انتشارات و تکنولوژی انجام شد پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: از آنجا که آموزش و پرورش نهادی تربیتی است و وظیفه اش انسان سازی است لذا باید کارکرد فناوری را خوب بشناسیم و در جهت تحقق اهداف آموزشی مان از آن استفاده کنیم.

وی افزود: باید از نیروی معجزه گر تکنولوژی آموزشی درست استفاده کنیم چرا که هم خطرناک است و هم شگفت انگیز. امروز فناوری حضور پررنگی در زندگی ما دارد و علیرغم دغدغه های موجود نمی توان از سودمندی آن در آموزش چشم پوشی کرد. 

وی فناوری را نوعی قدرت دانست و گفت: باید این قدرت را خوب بشناسیم و شیوه استفاده از آن را یاد بگیریم چرا که این قدرت علاوه بر مفید بودن می تواند خطرناک و ویران کننده هم باشد.

سودمندی فناوری برای معلمان و دانش آموزان

این پیشکسوت تکنولوژی آموزشی اظهار داشت: معلمانی که فرایند یادگیری را با فناوری ادغام می کنند خیلی زود رشد حرفه ای پیدا می کنند و به تجربه درمی یابند وقتی دانش آموز به شیوه معنادار و فعال یاد می گیرد عمق و عمر آن دانش فراتر از عمر واقعی است. از سوی دیگر وقتی دانش اموزان با فناوری به ویژه فناوری جدید کار می کنند پیشرفت ذهنی پیدا می کنند و به افرادی کارامد برای جامعه تبدیل می شوند. اینگونه دانش آموزان به کمال و اعتماد به نفس در یادگیری می رسند .

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید رهنمودهای برنامه درسی ملی را پیروی کنیم و تجربه ثابت کرده است که فناوری های تولیدی خودمان مفیدتر هستند. استفاده از فناوری در آموزش زمانی سودمند است که به فناوری آموزشی تبدیل شود و گرنه ابزاری بیش نخواهد بود.

نخستین نمایشگاه تکنولوژی آموزشی با مشارکت دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از روز چهارشنبه 13 بهمن 95 در محل سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرده است. این نمایشگاه تا روز شنبه 16 بهمن از ساعت 8 صبح لغایت 8 شب میزبان علاقمندان و دست اندرکاران امر آموزش و پرورش خواهد بود .

 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA