
به گزارش مرکزاطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش به نقل از شورای عالی آموزش وپرورش، مهدی نوید ادهم در خصوص ماجرای کاهش ساعت درس معارف اسلامی در مدارس، اظهار کرد : بعد از تصویب سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش لازم بود تا تمام مؤلفهها و عناصر تعلیم و تربیت بازخوانی و بازتولید شوند تا زمینه تحقق اهداف سند فراهم شود.
وی ادامه داد: هدف اصلی سند تحول، فراهم آوردن زمینه تربیتپذیری دانشآموزان متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی و ایرانی است به شکلی که امکان دستیابی به مراتبی از حیات طیبه برای آنها فراهم شود و این واژه صریح سند است که باید دانشآموزان را به سمت مقام عبودیت الهی سوق دهیم.
نوید ادهم افزود: همه عناصر از جمله کتابهای درسی و برنامهها باید تغییر کند تا این اتفاق بیفتد؛ به همین دلیل در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی طرحی را تحت عنوان برنامه درسی ملی تنظیم کردند که همه اصول، مبانی، روشها، دیدگاههای ارزشی، حوزههای یادگیری و شایستگی که معلم باید داشته باشد، در آن باشد تا این اهداف محقق شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: بعد از آن به تغییر جداول درسی رسیدهایم که چه عناوین دروس و چند ساعت درس داده شود؛ دو سه عامل در پاسخ به این پرسش برای ما مهم بود، اینکه ساعات حضور دانشآموزان در مدرسه محدود است و نمیشود دانشآموزان را برای مدت طولانی نگه داشت.
وی با بیان اینکه براساس برنامه درسی ملی باید عناوین محتوا و ساعات تحصیلی دانشآموزان تغییر کند، گفت: حال با چه شاخصی باید عناوین دروس جدید انتخاب شوند که این شاخصها شامل «مفاهیم تحول سند بنیادین»، «مطالباتی که رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد نظام داشته و تاکید داشتند که این کار در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد» و «اقتضائات زمان و نیازهای جامعه» است.
نوید ادهم تصریح کرد: این موارد، عواملی بود که باعث شد جدول دروس تغییر کند و در تغییری که انجام شد، اگر به جزء آن نگاه کنیم میتواند ابهامبرانگیز باشد،اما اگر به کل برنامه دوازده سال تحصیل بنگریم قابل توجیه است.
ارسال نظر