آشنایی دانش‌آموزان با تحلیل محتوای رسانه‌ها



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحی‌ا‌لدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «انتشار کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای و شائبه سوق دادن دانش‌آموزان به استفاده از شبکه‌های خارجی»، اظهار داشت: در این کتاب به دنبال این هستیم تا عقلانیت را در استفاده از رسانه‌های جدید آموزش دهیم و به نوعی دانش‌آموزان را به تحلیل، نقد و توجه به محتوای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آشنا کنیم.

وی با ذکر نمونه‌هایی در خصوص استفاده از رسانه‌ها ادامه داد: اگر به دانش‌آموز می‌گوییم فیلمی بد است، باید بگوییم معیار بد بودن ‌آن چیست؛ اینکه دانش‌آموز وارد شبکه اجتماعی بشود یا نشود، باید چرایی آن را بداند؛ دلیل اینکه دانش‌آموز به یوتیوب، فیس‌بوک و یا تلگرام برود یا نرود را نیز باید برای دانش‌آموز بیان کنیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در این خصوص باید برای دانش‌آموز بیان کنیم که از اطلاعاتی که او  در شبکه مجازی تبادل می‌کند، چه کسانی می‌توانند سوءاستفاده کنند؛ دانش‌آموز از ما می‌پرسد، شما مجموعه‌ای از واژه «نه» مانند نرو، نخند، نگو و نپوش را برای‌مان گذاشته‌اید، حال ما چه چیزی را ببینیم،چه چیزی را بپوشیم و از چه چیزی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدیان با اشاره به آیات قرآن تصریح کرد: قرآن فرموده است، «لا تُسرفوا» و در ابتدای آن بیان کرده است،کُلوا؛ یعنی اول آزادی داده است؛ در نتیجه باید به دانش‌آموز بگوییم که کدام قسمت شبکه مجازی خوب بوده و کدام قسمت بد است.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

نظرات

نکته جالبی در سخنان جناب دکتر محمدیان بود بنده یاد حدیث نبوی « الانسان حریص علی ما منع» افتادم. دکتر وحید رو خدا رحمت کنه استاد روان شناسی بود می گفت چهارتا سنگ ریزه بذار تو یه کاسه بذارشون بالای کمد به برادر کوچیکت بگو اگه به این دست بزنی خودت می دونی، با وجودیکه میدونه هیچ چی بجز سنگریزه نیست اما بارها میره سراغش و با کنجکاوی بررسیش می کنه حالا اگه بهش بگی این دوسه تا سنگو میخام بذارم اینجا ببینم طی یک سال چقدر روش گرد و خاک میشینه واقعا دیگه باهاش کاری نداره ماهم هرچی بگیم این کارو نکن و این راهو نرو این لباسو نپوش و ... اگه جایگزین مناسبی براش معرفی نکنیم فقط عطش نوجوانو تشدید کردیم به نظر من ارتقاء مهارت و سواد رسانه ای دانش آموز خلائی بود که سازمان پژوهش زیرکانه و استادانه بهش توجه کرده

ارسال نظر

Image CAPTCHA