استراتژی اصلی آموزش و پرورش ارتقاء کیفیت است



به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، وزیر آموزش و پرورش شامگاه شنبه ششم شهریور 95 در نشست شورای اداری استان، یکی از استراتژی های اصلی آموزش و پرورش را ارتقاء کیفیت عنوان کرد و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش تدبیر و امید، گفت: در طی سه سال اخیر ما شاهد رشد در شاخص ها و فعالیت های آموزشی و تربیتی هستیم و این از افتخارات دولت یازدهم است.

وی با اشاره به گستردگی آموزش و پرورش گفت: در طی سه سال گذشته بودجه آموزش و پرورش بیش از 82 درصد در اعتبارات و بخش هزینه ها رشد داشته است.

فانی با بیان اینکه در حال حاضر و در اجرای پروژه مهر با سازماندهی 13 میلیون دانش آموز در 105 هزار مدرسه و در 720 منطقه، برنامه ریزی و تمهید مقدمات برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی با نشاط با همکاری و همراهی بیش از یک میلیون نفر فرهنگی در حال پیگیری است ، پاسخ گویی به این حجم از فعالیت را کاری بسیار سخت عنوان کرد.

وی توجه به معیشت فرهنگیان را یکی از برنامه های دولت خدمتگزار بر شمرد و گفت: در این مدت میانگین حقوق فرهنگیان نزدیک به 85 درصد رشد داشته است و ما اعتقاد داریم که باید به امور معیشتی معلمان و فرهنگیان باید توجه شود.

فانی با بیان اینکه رشد سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت در سه سال اخیر 7/2  بالا بوده است گفت : این نشان می دهد که سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت افزایش داشته و پیام آن این است که دولت نسبت به آموزش و پرورش عنایت ویژه داشته است ، اما مشکل ما با این حرکت حل نمی شود و باید متناسب با توان دولت در راستای مشکلات معیشتی فرهنگیان حرکت کرد.

وی از اجرای طرح رتبه بندی معلمان از مهر ماه 94 در سطح کشور خبر داد و گفت در اجرای مرحله اول رتبه بندی معلمان بیش از 700 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و ما در حال پیگیری شمول طرح رتبه بندی برای 40 هزار نفر از نیروهای خدماتی در سطح کشور هستیم.

عضو کابینه تدبیر و امید تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش را در سطح کشور 760 هزار نفر عنوان کرد و گفت با توجه خروج پرونده این افراد بعد از بازنشستگی از آموزش و پرورش، موضوع رتبه بازنشستگان آنان از طریق وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی در حال پیگیری است.

 وزیر آموزش و پرورش توسعه عدالت آموزشی را از دیگر برنامه های اولویت دار عنوان کرد و با بیان اینکه در کل کشور بیش از 100 مدرسه با یک نفر دانش آموز فعالیت دارد ،گفت : 4800 مدرسه نیز با کمتر از پنج نفر دانش آموز داریم و دولت مصمم است هیچ کودک لازم التعلیمی خارج از مدرسه نباشد و هزینه سرانه این مدارس نسبت به سایر مدارس خیلی بالاست.

وی با بیان اینکه در دوره اول و دوم متوسطه هیچ دانش آموزی به دلیل کمبود امکانات از تحصیل محروم نشده است،گفت : در روستاهای کم جمعیت، از طریق ایجاد روستا مرکزی یا خوابگاه مرکزی و مدارس شبانه روزی دانش آموزان تحت پوشش قرار گرفته اند.

علی اصغر فانی توجه به مناطق دو زبانه از جمله استانهایی مثل کردستان را که زبان مادری آنان فارسی نیست از دیگر برنامه های وزارت آموزش و پرورش بر شمرد و با بیان اینکه برای آماده سازی نوآموزان برای حضور در مدرسه کلاس های درس پیش دبستان را فعال کرده ایم اظهار داشت: در یک سال اخیر پوشش پیش دبستان از 38 درصد در سطح کشور به 57 درصد افزایش یافته و پوشش تحصیلی پیش دبستان استان کردستان با 75 درصد، بالای میانگین کشوری است.

وی افزود : برای اولین بار در بودجه آموزش و پرورش ردیفی با عنوان پیش دبستان با اولویت مناطق محروم و دو زبانه پیش بینی شده است.

فانی توسعه آموزش دختران و آموزش های فنی و حرفه ای  را از شاخص های مهم توسعه آموزش و پرورش دنیا دانست و گفت: در سه سال اخیر در این حوزه افتخارات خوبی کسب شده است.

وی در ادامه به نحوه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و با بیان اینکه سیاست ما پذیرش از بوم برای بوم است یکی از مشکلات امروز آموزش و پرورش را اشتغال نیروهای مناطق توسعه یافته در مناطق کمتر توسعه یافته ذکر کرد و اظهار داشت : راه حل قطعی حل این مشکل در جذب نیروی جدید از هر منطقه برای خودش است و این موضوع در پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و استخدام آزاد پیش بینی و امسال تعداد 10 هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان و 10 هزار نفر نیز از طریق استخدام آزاد بکار گیری خواهند شد و در هر حال سیاست ، پذیرش از بوم برای بوم خواهد بود.

وی افزود : در صورت اجرایی شدن این برنامه آموزش و پرورش از نظر نیروی انسانی در جنسیت، رشته مورد نیاز و موقعیت جغرافیایی به تعادل خواهد رسید.

وی هم چنین در ادامه این نشست با بیان اینکه اگر در بودجه های استانی به هر میزانی که استان ها از بودجه عمرانی به بخش آموزش و پرورش تخصیص دهند معادل آن رقم از بودجه ملی به آموزش و پرورش آن استان اختصاص خواهد یافت، گفت : این رقم به تشخیص و اولویت شورای آموزش و پرورش استان هزینه خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به اصل 15 قانون اساسی مبنی بر آموزش ادبیات محلی در مدارس، از مطالعات عمیق در این خصوص در سطح وزارت خبر داد و با بیان اینکه پیشنهادات جمع بندی شده تقدیم ریاست محترم جمهور شده است تا از طریق مبادی قانونی دنبال شود گفت: در صورت اتمام کار و تصمیم گیری نهایی در این خصوص، ما شاهد تدریس ادبیات محلی در مدارس خواهیم بود.

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA