به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ، پیش از ظهر امروز، سید محمد بطحایی در همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش وپرورش در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما، با گرامی د اشت یاد وخاطره بنیان گذار انقلاب اسلامی و 36 هزار شهید دانش آموز و 4 هزار معلم شهید به ویژه شهیدان رجایی و باهنر به عنوان شهدای شاخص آموز ش و پرورش و همچنین آرزوی صحت و سلامت برای رهبر معظم انقلاب ، اظهار کرد: همه نظام های تعلیم وتربیت در دنیا سه عملکرد را دنبال می کنند، اولین کارکرد هر آموزش وپرورش ، توسعه دانش و آموزش ها به دانش آموزان است تا بتوانند با زندگی آشنا شوند و معمولا وجهه غالب آموزش وپرورش عمومی همین عملکرد است.
وی افزود: توسعه مهارت های زندگی به دانش آموزان دومین عملکرد هر آموزش و پرورش است، در این فعالیت، دانش آموزان مهارت هایی را فرا می گیرند تا بتوانند مسائل فردی و اجتماعی خود را در جامعه حل و فصل کند.
وزیر آموزش وپرورش، انتقال ارزش ها و هنجارهای یک جامعه به نسل بعد را سومین کارکرد هر آموزش وپرورش برشمرد و تصریح کرد:یکی از وظایف آموزش وپرورش عمومی، انتقال فرهنگ و ارزش های جامعه به نسل آینده است ؛ بنابراین آنچه در آموزش وپرورش در قالب سه عملکرد مذکور در مدارس ارائه می شود باید منجر به یادگیری پایدار شود به طوری که در رفتار دانش آموزان تغییر ایجاد کند.
وی ادامه داد: هرچند سبد آموزشی محدود است، اما متأسفانه عملکردهای سه گانه به صورت متوازن انجام نشده است و اغلب روی محفوظات تکیه شده است و حفظیات نیز تأثیر چندانی بر تغییرات پایدار در رفتار دانش آموزان ندارد.
بطحایی خاطرنشان کرد: برقراری توازن بین عملکردهای سه گانه آموزش وپرورش یکی از اهداف اصلی سند تحول بنیادین است و در قالب این سند انتقال ارزش های جامعه به دانش آموزان باید به شکل هنرمندانه ای صورت گیرد تا یادگیری پایدار اتفاق بیفتد.
وی افزود: در 8 سال دفاع مقدس ما تنها با دشمن نمی جنگیدیم، بلکه ارزش ها و آموزه هایی را به دست آوردیم که بسیار با اهمیت و ارزشمند هستند به طوری که از آنها به عنوان علوم و معارف دفاع مقدس یاد می کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: اما این سئوال مطرح است که چگونه باید این ارزش ها را به دانش آموزان منتقل کنیم تا به یادگیری و تغییر رفتار در آنها تبدیل شود؟، البته در آموزش وپرورش تلاش های زیادی برای انتقال ارزش های دفاع مقدس صورت گرفته، اما باتوجه به حجم این گنجینه عظیم حق آن ادا نشده است.
وی ادامه داد: باتوجه به محدودیت سبد آموزشی در نظام تعلیم و تربیت انتقال ارزش های دفاع مقدس تنها از طریق کتاب های درسی امکان پذیر نیست و نیاز به ارائه فوق برنامه های دیگری دارد، برنامه هایی مانند اردوی راهیان نور که فرصتی بسیار ارزشمند برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان است.
بطحایی برگزاری اردوهای راهیان نور را خالی از مشکلات ندانست و افزود: این اردوها برای انتقال ارزش ها ظرفیت خوبی است، زیرا محدودیت کتب درسی را ندارد.
وی گفت: انتقال فرهنگ، علوم و معارف دفاع مقدس یک موضوع ملی و راهبری برای کشور است که همه دستگاه ها و نهادها باید به آموزش وپرورش در این زمینه همکاری کنند.
ارسال نظر