سند تحول چشم انداز آینده ایران است



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علی اصغرفانی در افتتاحیه دوازدهمین کنگره سراسری اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان بعد از سلام و درود فرستادن بر روان پاک شهدای دانش آموز و فرهنگی همچنین آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری و موفقیت برای دولت تدبیر و امید گفت: وظیفه اصلی آموزش و پرورش تربیت است. مبنای فعالیت های ما اجرای سندتحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است. سندی که از سال 82 مطالعه آن شروع شد و پس از 10 سال تصویب رسید.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاشهای زیادی برای اصلاح نظام آموزش و پرورش کشور و تبدیل آن به نظامی منطبق بر ارزشها ، هنجارها و نیازهای ایران اسلامی انجام شد اما هیچکدام از این تلاشها به ثمر ننشست چون منطبق بر فلسفه اسلامی نبود.
سندتحول ترجمان آینده ایران
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سندتحول بنیادین آموزش و پرورش سند ترجمان چشم انداز ایران در سال 1404 است ، گفت: این سند در طول برنامه ششم و هفتم باید عملیاتی شود و هدف اصلی ما تربیت دانش آموزان در همه ابعاد است که در این سند شش ساحت تربیتی برای رسیدن به این هدف آورده شده است.
گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی
فانی با توضیح هر یک از این ساحت های ششگانه تربیت گفت: ساحت سومی که در این سند دیده شده ساحت اقتصادی و حرفه ای است که به دانش آموز یاد می دهد در محیط مدرسه حرفه ای را بیاموزد و بعد برای مشکلات اقتصادی جامعه فکری کند. با توجه به نامگذاری امسال یکی از وظایف آموزش و پرورش گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است که دانش آموزان در دوران تحصیل یاد بگیرند چطور از منابع خوب استفاده کنند ، اسراف نکنند و بهترین بهره وری را داشته باشند .
تربیت سیاسی اجتماعی نقش اصلی تشکلهای دانش آموزی است
وی به پیشینه سبکهای آموزش و پرورش از حدود 150 سال قبل اشاره کرد و گفت: در این دوران هدفگذاریهای آموزشی از آموختن برای یادگرفتن، آموختن برای به کار بستن، آموختن برای زیستن و در نهایت آموختن برای با دیگران زیستن رشد داشته که مورد آخر یعنی آموختن برای با دیگران زیستن به ساحت تربیت سیاسی اجتماعی بر می گردد.
فانی گفت: بسیج، اتحادیه انجمن های اسلامی، سازمان دانش آموزی، جوانان هلال احمر، سفیران سلامت و غیره تشکلهایی هستند که نقش تربیت سیاسی اجتماعی با دیگران زیستن را دنبال می کنند که البته اتحادیه یکی از قدیمی ترین این تشکلها است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین روی تربیت دانش آموز در همه ابعاد تاکید شده چرا که تربیت تک بعدی یک آفت است به طور مثال می بینیم که برخی خانواده و یا برخی موسسات فقط روی یک بعد تربیت تاکید می کنند و یا فقط نحوه تست زنی را آموزش می دهند که این درست نیست .
فانی ادامه داد: در سند تحول پیش بینی شده که اگر دانش آموزی در محیط زندگی ، جامعه و مدرسه خود به این شش ساحت تربیتی مسلح شود یک تربیت همه جانبه صورت گرفته است و ما به هدف خود رسیده ایم .
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تربیت اخلاقی اعتقادی اولین ساحت تربیتی است گفت: هنجارها و ارزشهای جامعه ما ناشی از هنجارهای ایرانی اسلامی ما است و ما باید تلاش کنیم دانش آموزان در این بعد اخلاقی و اعتقادی رشد پیدا کنند.
تالیف 140 عنوان کتاب جدید
فانی ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای و ساحت تربیت علمی و فناورانه را دومین و سومین ساحت تربیتی عنوان کرد و گفت: در بعد علمی و فناورانه دانش آموزان ما باید در محیط های آموزشی از آخرین دستاوردها بهره مند شوند به طور مثال امسال که نظام جدید آموزشی 3_3_6 به پایه دهم تحصیلی رسیده است ما 140 عنوان کتاب جدیدالتالیف را در آموزش و پرورش خواهیم داشت و همه این تلاشها برای این است که آخرین دستاوردهای جهان آموزش داده شود.
وی ادامه داد: در برخی کتابهای پایه دهم درس اقتصاد وجود دارد که با رویکرد اقتصاد مقاومتی به آن نگاه شده است. درس انسان و محیط زیست ، انسان و بهداشت و کارافرینی از دیگر دروسی است که وارد نظام آموزشی شده است و همه اینها برای این است که دانش آموزان ما با محیط اطراف خود بیشتر آشنا شوند و یادبگیرند که کار آفرین باشند.
اضافه شدن دو برابری ساعت تربیت بدنی 
وزیر آموزش و پرورش تربیت بدنی و تربیت جسمانی را ساحت بعدی نظام آموزشی دانست و گفت: دانش آموزان ما باید تلاش کنند که جسم خودشان را سالم نگه دارند و از همین نعمتی که خدا به آنها داده به خوبی استفاده کنند به طور مثال ساعت درس تربیت بدنی در متوسطه دوم 2 برابر شده تا دانش آموزان جسم خود را در کنار بقیه ساحت ها سالم نگه دارند. 
ساحت های نظام تعلیم و تربیت
فانی تربیت هنری و زیباشناختی و تربیت اجتماعی و سیاسی را جز ساحتهای دیگر نظام آموزشی در سندتحول بنیادین عنوان کرد و گفت: نقش اصلی تشکلهای دانش آموزی تربیت سیاسی و اجتماعی است که در سندتحول هم به آن تاکید شده است .
وی با انتقاد از کنکور گفت: شاهد هستیم که بسیاری از دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی ما در سال آخر که منتهی به کنکور می شود بحث آموختن برای دانستن را اولویت قرار می دهند و آموختن برای به کار بردن ، آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن را فراموش می کنند آنها وارد قرنطینه می شوند تا بتوانند در ماراتن کنکور موفق شوند و این خوب نیست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خودش نیز از ابتدای تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی در ریز فعالیت های این تشکل بوده گفت: قبل از انقلاب هم اتحادیه انجمن های اسلامی معلمان شکل گرفت و به طور کل باید بگویم اتحادیه یک تشکل ریشه دار ، قدیمی و مبتنی بر رسالت اجتماعی است. رسالت امروز اتحادیه کمک به آموزش و پرورش و دیگر تشکل ها است تا بتوان از این هماهنگی بیشتر برای هم افزایی در بقیه بخشها استفاده کرد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA