تهران (پانا) – دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به بازخوانی آییننامهها متناسب با اهداف دورههای تحصیلی اشاره کرد و از تحقق 25 درصدی زمینهسازی برای اجرای سند تحول و فراهم آوردن زیرساختها خبر داد.
مهدی نویدادهم در گفتوگو با پانا اجرای سند تحول بنیادین را مبحثی مهم در آموزش و پرورش دانست و گفت: «مأموریت شورای عالی آموزش و پرورش فراهم آوردن اسناد تحولی و نظارت بر حسن اجرای این اسناد است.»
او ادامه داد: «در مرحله اول خوشبختانه تمام اسناد و برنامههای موردنیاز سند، مانند زیرنظامهای ششگانه سند که حاوی مبانی نظری سند است، تصویب شد.»
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «اکنون وزارت آموزش و پرورش در تمام حوزهها میداند که تا سال 1404 چه برنامههایی را باید اجرا کند و چه فعالیتهایی را داشته باشد.»
اهداف دورههای تحصیلی بعد از دو سال تصویب شد
نویدادهم افزود: «بهطور مثال تدوین و تصویب اهداف دورههای تحصیلی از گامهای مؤثر و مهمی بود که خوشبختانه بعد از یک تلاش سنگین کارشناسی که حداقل دو سال طول کشید، تصویب شد.»
او ادامه داد: «در اهداف گذشته مصوب ما که در سال 79 به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده بود، 57 هدف کلی و 302 هدف جزئی داشتیم که تعدد و تکثر اهداف زمینههای اجرا را فراهم نمیآورد. ما در اهداف جدید 57 هدف را به 7 هدف کلی و 302 هدف را به 67 هدف و به تعبیری 25 هدف تقلیل دادیم.»
بازخوانی آییننامهها متناسب با اهداف دورههای تحصیلی
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «اهداف مورد نظر را متناسب با ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین به تفکیک چهار دوره تحصیلی نوشتیم و اکنون مشغول بازخوانی آییننامهها متناسب با اهداف هستیم.»
او ادامه داد: « اجرای سند تحول بنیادین به الزاماتی مانند نیروی انسانی، منابع مالی و رفع موانع نیاز دارد و موانعی که در روبروی اجرای سند تحول هستند اگر برداشته نشوند اجرای این سند متوقف میشود.»
در گام زمینهسازی برای اجرای سند و فراهم آوردن زیرساختها هستیم
نویدادهم در پاسخ به این سؤال که تاکنون چند درصد از سند تحول بنیادین اجرا شده است؟ گفت: «تاکنون بالای 25 درصد از سند تحول بنیادین عملیاتی و اجرا شده است اما باید توجه داشته باشیم برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش سه گام را پیشبینی کردهایم: گام اول تدوین و تصویب اسناد تحولی است که بالای 85 درصد انجام شده، گام دوم زمینهسازی برای اجرای سند و فراهم آوردن زیرساختهاست که اکنون در این گام هستیم و بالای 25 درصد از این گام محقق شده است.»
او ادامه داد: «یکی از زیرساختها فراهم آوردن شرایط برای اتصال مدارس به شبکه اینترنت است تا مدارس از تجهیزات فناورانه برخوردار شوند.»
یکی از موانع اجرایی نشدن سند تحول بنیادین، کنکور است
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش یکی از موانع اجرایی نشدن سند تحول بنیادین را کنکور دانست و گفت: «شیوه پذیرش دانشجو به روش تستی در چند ساعت محدود، آموزش و پرورش را بهشدت متأثر و آسیبپذیر کرده است.»
نویدادهم ادامه داد: «نگرانی ما این است که برای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین کنکور یک مانع اصلی است و اجازه اجرای این سند را نمیدهد.»
او در پایان افزود: «ما در سند تحول به دنبال تربیت در شش ساحتِ دانشآموزان هستیم، بنابراین تا زمانی که دانشآموزان فقط دروس فیزیک، ریاضی و شیمی را مطالعه میکنند برای موضوعات سند تحول بنیادین وقت گذاشته نمیشود.»
ارسال نظر