سال آینده، سالِ تبیین مفاهیمِ سند تحول در مراجع تصمیم‌گیر است


به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم در نشست بررسی دستاوردها، نقد و نظر و چشم انداز سند تحول بنیادین با اشاره به 22 آذر ماه روز رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش وپرورش موجود، از کاستی های زیادی رنج می برد اگر تحولی ایجاد نکنیم اهداف آموزش وپرورش محقق نمی شود واین خواسته همه مسولین نظام هست.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: رهبری، رئیس جمهور و مجلس خواهان اجرای سند هستند که اگر این مطالبه مسولین ومردم را اجابت نکنیم با چالش در آموزش و پرورش مواجه خواهیم شد.
 
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: حرکت در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حرکت رشد دهنده ای است وامروز بیش از گذشته در دستور کار قرار دارد وانسجام در برنامه های آموزش و پرورش ازجمله دستاوردهای این سند است.
 
نوید ادهم گفت:تدوین، تصویب و تبلیغ سند تحول بنیادین تاکنون انجام شده وهم اینک در مرحله تبیین سند هستیم
 
وی به فعالیت شورا در اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: شورا به مرکز قانونگذاری، نظارت بر سیاست های آموزش و پرورش، اشاعه فرهنگ تحول در آموزش و پرورش و گفتنان سازی در سیستم تبدیل شده است.
 
دبیرکل شورای عالی آموزس و پرورش با بیان این که سال آینده، سال تبیین مفاهیم سند در مراجع تصمیم گیر با هدف ایجاد عزم ملی است، گفت: تغییر وضع موجود، مشکل مالی و انسانی از چالش های اجرای سند تحول است که همکاری همه نهادهای زیربط را ضروری می کند.
 
زرافشان: تاکید بر مبانی نظری سند تحول بنیادین
 
علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه در ادامه این همایش گفت: هویت، مفاهیم یادگیری و حیات طیبه، مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. و این امر به همراه تولید زیر نظام از راهکارهای اجرایی سند درآموزش و پرورش است.
 
وی با تاکید بر این که مدرسه به عنوان کانون تحول است، افزود: معاونت آموزش متوسطه فصل چهارم سند را با اجرای برنامه طرح تعالی مدیریت مدرسه در18هزار مدرسه سراسر کشور عملیاتی کرده است.
 
زرافشان با اشاره به این که کارآفرینی در مدارس برنامه بعدی این معاونت بود، گفت: طرح کاشف براساس اسناد بالا دستی، بین 2میلیون دانش آموز اجرا شد.
 
وی به رویکرد پژوهشی وتربیت پژوشی دانش آموزان که رهبری نیز بر آن تاکید کرده اند اشاره و بیان کرد: توسعه کمیت وکیفیت پژوهش سراها وکاهش سن پژوهشگران از فعالیت های معاونت متوسطه در راستای اجرای سند تحول بنیادین است.
 
محمدیان: 40 درصد برنامه های سند تحول بر روی درسی ملی متمرکز شده است
 
حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان این که 40 درصد برنامه های سند تحول بر روی درسی ملی متمرکز شده است، افزود: درس ملی با توجه به نیازهای کشور توسط مراجع زیربط تدوین شد.
 
وی به نحوه استقرار نظام جدیدآموزشی اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای سند تحول بنیادین هرسال کتاب های درسی 2 پایه را تغییر داده ایم.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: اجرای شتابزده نظام 6.3.3 بر آموزش و پرورش تحمیل شد زیرا اجرای آن زمان بر بود.
 
وی افزود: کتاب های درسی به سرعت تدوین و تالیف شد، اما معلمان آمادگی لازم را بر اساس این تغییر سریع پیدا نکردند و بسیاری از معلمان به جای تدریس روخوانی کردند. با این حال بازنگری در کتاب های درسی جدید درسال 99.1400 در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
محمدیان بیان کرد: تنوع بخشی در محتواهای آموزشی ومحیط های آموزشی از جمله فعالیت های سازمان پژوهش در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
 
حکیم زاده: اقدامات مهم انجام شده در معاونت ابتدایی
 
رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی در ادامه این جلسه گفت: فراهم آوردن تسهیلات برای جذب ونگهداشت نیروهای کارآمد با رویکردها آسیب شناسی در دوره ابتدایی ، توسعه محیط روانی وعاطفی، افزایش پوشش تحصیلی، توسعه عدالت آاموزشی در فرصت های یادگیری و جذب 35 هزار کودک بازمانده از تحصیل و تدوین برنامه تدبیر در همه مدارس ابتدایی از اقدامات این معاونت در اجرای سند تحول است.
 
توسعه فرهنگ اقامه نماز در صدرصد مدارس، اجرای نظام ارزشیابی نتیجه محورکیفی- توصیفی،اجرای طرح راهبران، تقویت شایستگی های حرفه ای معلمان همراه با آموزش مهارت ها، تصویب اساسنامه مدارس عشایری و رشد پوشش پیش دبستانی ها از 32 به 48 درصداز دیگر اقدامات این معاونت بوده است.
 
فیض: تلاش برای چرخش دستگاه آموزش به یک نهاد تربیتی هنوز محقق نشده است
 
مهدی فیض؛ معاون پرورشی و فرهنگی بیان کرد: بررسی فعالیت های پرورشی برای بازنگری، اصلاح، لغو و جایگزین کردن ، تدوین کتابی به عنوان سرمشق تربیت، ایجاد یک ردیف بودجه ای برای فعالیت های تربیتی، فعالیت دارالقرآن ها در خارج از مدرسه، تشکیل هیات های مذهبی در مدارس، اجرای طرح مبین برای ترویج فرهنگ نماز، ارائه مدل تربیتی دانش آموزان، تلاش برای تربیت فارغ التحصیلانی با عرق ملی، شاداب، ورزیده، نقاد، جریان ساز ومتخصص از فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی در راستای اجرای سند تحول بوده است.
 
وی با اشاره به این که تلاش برای چرخش دستگاه آموزش به یک نهاد تربیتی هنوز محقق نشده است، افزود: نبود آموزش های تربیتی برای مربیان، حجبم بودن کتاب ها و نبودن فرصت برای ارزیابی و تداخل و موازی کاری از جمله چالش های اجرای سند تحول در آموزش و پرورش است .
 
مددی: ارائه گزارش از روند اجرای سند مهم است
 
رضا مددی، مشاور وزیر در اجرای سند تحول بینادین آموزش و پرورش گفت: ارائه گزارش از روند اجرای سند در این گونه نشست ها ضروری است.
 
حمیدی: تاکید بر مشارکت محوری 
 
مهرزاد حمیدی؛ معاون تربیت بدنی و سلامت  بیان کرد: تحلیل سند تحول و تنظیم خط مشی آن در معاونت تربیت بدنی از اقدامات این معاونت در راستای اجرای سند بوده است.
 
وی گفت: کیفیت محوری،. برنامه محوری، علمی کردن فعالیت ها و مشارکت محوری بر اساس سند در دستورکار این معاونت قرار گرفت و ادغام برنامه و فوق برنامه از جمله این فعالیت هاست.
 
حمیدی با تاکید بر این که از طرح های ملی کم جمعیت به طرف پرجمعیت حرکت کردیم، افزود: بر این اساس 3 ساعت به درس تربیت بدنی اضافه شد و طر ح مدرسه قهرمان و توسعه ورزش همگانی اجرایی شد.
 
وی با اشاره به این که بیشتر فعالیت های این معاونت در مدرسه شکل  می گیرد، گفت: مدیریت بوفه ها و تغذیه سالم مدارس، آموزش والدین، آموزش ، ترویج و پیشگیری دانش آموزان درخصوص آسیب های اجتماعی ازجمله اقدامات در خصوص سند است.
 
قدمی: تحصیل 62 هزار دانش آموز استثنایی در مدارس عادی
 
مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی، با اشاره به این که بیش از 74 هزار نفر شامل اوتیسم، نابینا، ناشنوا و عقب مانده ذهنی در مدارس خاص هستند، گفت: تحصیل 62 هزار دانش آموز استثنایی در مدارس عادی در راستای اجرای سند است.
 
وی افزود: تدوین کتاب های مورد نیاز دانش آموزان با نیازهای ویژه، کسب رتبه های زیر 100 کنکور توسط این دانش آموزان وافزایش دانش آموزان از 38 هزار به 62 هزار از دستاوردهای اجرای سند است.
 
قدمی  با تاکید بر حمایت ویژه دولت از دانش آموزان با نیازهای ویژه، تصریح کرد:آموزش معلمان عادی برای پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه،آموزش هرخانواده متناسب با مشکل فرزندش، افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان مذکور از جمله اقدامات این سازمان است.
 
نظرپور: تاکید بر استاندارد سازی مدارس
 
محمد تقی نظرپور، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از تهیه زیر تظام فضای آموزشی در سال 95 و ابلاغ آن در 18 ماه قبل جهت اجرا خبرداد و گفت: استاندارد سازی مدارس از اهداف زیر نظام فضای آموزشی است .
 
وی ضمن گلایه از دولت درخصوص کاهش بودجه عمرانی مدارس، گفت: خیرین مدرسه ساز پای کار هستند و 78 مدرسه با450 کلاس در کرمانشاه تخریب شده که این مدارس توسط خیرین بازسازی خواهد شد.
 
چهاربند: 19 راهکار سند در دستورکار است
 
اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات گفت: از 131 راهکار سند تحول تا کنون 19 راهکار به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.
 
وی بازنشستگی های پیش از موعد، انتقال مراکز فنی وحرفه ای به آموزش عالی، انتقال دانشگاه تربیت بدنی به آموزش عالی را از شرایط زمان آغاز اجرای سند تحول بیان کرد، گفت: اجرای سند تحول آموزش و پرورش زمان بسیار بدی بود.
 
چهاربند با تاکید بر این که 85 درصد از برنامه عای مرتبط با راهکارهای سند تحول محقق شده است، افزود: 30 هزار مدرسه زیر 24 دانش آموز وجود دارد و پراکندگی دانش آموزان در سطح کشور، پشتیبانی کردن اجرای سند را با مشکل مواجه می کند.  
 
وی تغییرنظام آموزشی، تغییر محتوای آموزشی، افزایش داتش آموزان، کم و زیاد شدن معلمان و تحولات ناشی از فضای مجازی از مشکلات اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد، گفت: نوسازی و ساماندهی نیروی انسانی از اقداماتی است که در اجرای سند تحول در دستور کار قرار داده ایم.
امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA