
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمداقبال عمر الصیدلی وزیر تربیت عراق امروز در دیدار با وزیر آموزش و پرورش کشورمان که در محل این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: میتوانیم به راهکارها و روش جدید و نوینی در وزارتخانههای آموزش و پرورش دو کشور برسیم.
وی ادامه داد: روز گذشتهای جلسهای با معاون وزیر آموزش و پرورش داشتیم و دیدارهایی نیز از چند مدرسه که در حال نوسازی بودند، انجام دادیم.
وزیر تربیت عراق افزود: در خصوص همکاریهای دوجانبه ممکن است امکانات باشد اما خبرگی لازم وجود نداشته باشد که در این زمینه نیاز به بحث و تبادل نظر داریم؛به ویژه در حوزه آموزش نیروی انسانی و تبادل تجربیات می توانیم فعالیتهای خوبی داشته باشیم.
عمر الصیدلی یادآور شد: میان کشورهای ایران و عراق تشابهات زیادی مانند زندگی شهروندان دو کشور وجود دارد و وزارت آموزش و پرورش ایران میتواند در خصوص ساخت و ساز مدارس و تألیف کتب درسی تجربیات خوب خود را در اختیار ما قرار دهد.
وزیر تربیت عراق متذکر شد: در خصوص استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی افکار جدیدی وجود دارد؛ در وزارت تربیت عراق در حال حاضر از کمبود مدرسه رنج میبریم و آخرین باری که دولت عراق به بازسازی مدارس روی آورد سال 1989 میلادی بود و پس از آن به دلیل وجود جنگهای طولانی کار جدی در این خصوص نشده است.
وی تصریح کرد: از سویی یک درصد رشد در زاد و ولد داشتهایم و از طرفی دیگر مدارس کشورمان نیز تکاپوی نیاز دانشآموزان را نمیدادند. ضمن اینکه باید از تجربیات ایران در حوزه بهرهبرداری از بخش خصوصی استفاده کنیم.
عمرالصیدلی بیان داشت: مطمئناً نقاط مهمی وجود دارد که یکی از آنها تقارب و نزدیکی بین بافت اجتماعی جامعه ایران و عراق است.
وزیر تربیت عراق اضافه کرد: از روز اول مسئولیت بنده در آموزش و پرورش عراق برای این موضوع برنامهریزی کردهام ضمن اینکه در حال حاضر حدود 9 میلیون دانش آموز و حدود 23 هزار مدرسه در کشور عراق وجود دارد در حالی که ایران 13 میلیون دانشآموز و 105 هزار مدرسه دارد.
وی ادامه داد: این موضوع حاکی از نیاز مبرم عراق به ساخت و ساز مدارس دارد و برای اینکه ما مدارس را تک نوبته کنیم نیاز به 20 هزار مدرسه داریم.
عمرالصیدلی با اشاره به کاهش کیفیت آموزش یادآور شد: این موضوع مقداری از معادلات ما در بخش آموزش و پرورش به هم ریخته است و ما به دنبال یافتن راهحلهای جایگزین هستیم و سه راهبرد را در نظر داریم که یکی از آنها بحث مدارس غیردولتی و تشویق بخش خصوصی در ایجاد این مدارس است و اخیراً نیز در این خصوص فعال شده و توانستهایم شماری از دانشآموزان را جذب کنیم.
وزیر تربیت عراق راهبرد دوم را تأکید بر آموزش معلمان برای افزایش سطح علمی مدارس عراق برشمرد و خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه تعداد مدارس ما جوابگوی دانشآموزان نیست، در اکثر کلاسها تعداد دانشآموزان زیاد است.
وی راهبرد سوم را بازنگری در نظام آموزش و پرورش عراق برشمرد و افزود: بر اساس این راهبرد به دنبال تحولبخشی در آموزش و پرورش هستیم.
عمرالصیدلی با بیان اینکه حدود 40 سال در یک روش باقی ماندهایم و باید برای تحولبخشی اقدام کنیم، یادآور شد: در راستای تحول در آموزش و پرروش ما به دنبال نظام ترمبندی دانش آموزان هستیم؛ البته تنوع بخشی به آموزش و پرورش ما را دچار برخی چالشها خواهد کرد.
وزیر تربیت عراق تأکید کرد: اجرای این راهبردها در یکی دو سال طوفانهای شدیدی در جامعه عراق ایجاد کرده است و مردم خیلی عادت به پذیرش تغییرات جدید ندارند و وزارت آموزش عراق معروف به یک وزارت بازیگوش است که در طی ایجاد تنش در جامعه عراق است!
وی متذکر شد: در راستای تحولبخشی در آموزش و پرورش نیازمندیم وارد بازی سرسخت برای تحول نظام آموزشی باشیم اما ایمان داریم باید این نظام را دچار تحول کنیم.
عمرالصیدلی خاطر نشان کرد: در حوزه کتابهای درسی به دنبال تحولبخشی هستیم البته پیشنهادات شما خوب است اما برای بررسی آنها نیازمند ایجاد کمیتههای تخصصی هستیم تا کارشناسان در این خصوص تبادل نظر کنند.
وزیر تربیت عراق تصریح کرد: ما در حوزههای مختلف آموزشی از جمله فنی و حرفهای، تولید محتوای کمک آموزشی و مبارزه با بیسوادی آماده همکاری و استفاده از تجربیات ایران را داریم.
ارسال نظر