به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: رویکرد آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تولید بسته آموزشی است یعنی در کنار کتاب درسی، کتاب راهنمای معلم، کتاب همراه هنرجو، نرمافزارهای آموزشی و مجموعه عناصر و امکاناتی که به امر یادگیری کمک میکند، تولید میشود؛ البته جایگاه کتاب درسی محفوظ است.
وی ادامه داد: اینکه عنوان میشود، آموزش و پرورش هر کشور، آینه تمام نمای آن کشور است، مصداقش در کتب درسی است چرا که کتب درسی، آینده کشور است و به همین دلیل نقش مؤلفین و پدیدآورندگان کتاب درسی بسیار مهم است.
فانی با بیان اینکه تألیف کتاب درسی، سهل و ممتنع است، گفت: سهل از این منظر است که احساس میشود برای یک دانشآموزان نوشتن کار سختی نباشد اما ممتنع است زیرا اینکه چه امکاناتی نیاز است و از کجا و چگونه با زبان مخاطب شروع کنیم باید مورد توجه قرار گیرد.؛ در حقیقت تألیف کتب درسی جزو سختترین کارهاست.
وی با اشاره به کتابهای جدیدالتألیف، بیان داشت: امسال 140 عنوان کتاب درسی تألیف شده است و در مجموع 200 عنوان فعالیت شامل کتابهای درسی، راهنمای معلم، فیلمها، نرمافزار و کتاب همراه هنرجو تولید شده است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این جلسه نه تنها برای تجلیل مولفان کتاب درسی بلکه برای تجلیل از کتاب درسی تشکیل شده است و حدود 900 نفر دست اندرکار تألیف کتاب درسی، هستند.
وی با بیان اینکه به جز کتابهای جدید پایه دهم، در دوره ابتدایی در ۸ عنوان اصلاحاتی انجام شد، گفت: در فنی و حرفهای در ۴۱ رشته و در نظری نیز در رشتههای ریاضی فیزیک، تجربی، انسانی و معارف، کتبجدیدالتألیف داریم.
فانی با اشاره به تألیف کتب رشته تخصصی معارف، افزود: این اقدام تعامل خوب آموزش و پرورش و حوزههای علمیه را به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه تألیف کتابهای پایههای یازدهم و دوازدهم آغاز شده است، گفت: امیدواریم در نیمه دوم سال ۹۵ بتوانیم چارچوب کلی و تألیف بخشی از کتابهای یازدهم و دوازدهم را داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با گلایه از محتوای غیراستاندارد برخی کتب کمک آموزشی گفت: گلایه ما از مختوای غیراستاندارد برخی کتب کمک آموزشی است که برخی مؤسسان تلاش میکنند تا کار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را عقیم کنند.
وی ادامه داد: مجموعه آموزش و پرورش، مدیران مدارس و رسانه های ارتباط جمعی دقت کنند که محتواهای غیراستاندارد در اختیار دانش آموزان قرار نگیرد.
فانی تصریح کرد: در برگزاری امتحانات نهایی پایه سوم که بخشی از آزمون ورودی دانشگاه را تشکیل میدهد، شاهدیم که برخی دانشآموزان در اعتراض به سؤالات امتحانی در جلوی ادارات آموزش و پرورش جمع میشوند؛ وقتی به آنها نشان میدهیم که سؤالات از محتوای کتاب انتخاب شده است، آنها میگویند این مطلب در جزوه ما نبوده است؛ در حقیقت ملاک و مبنای کار معلمان، کتاب درسی است.
ارسال نظر